אני מרבה לאכול קוטג’ 9% שומן ולא מסוגלת לאכול קוטג’ אחר. מה עלי לעשות כדי לשלב את הקוטג’ בדיאטה? בנוסף, האם סושי יכול להשתלב בדיאטה?


“אנשים חושבים שקוטג’ 9% הוא משמין, אך זה לא בהכרח נכון. בגבינה 5% יש בסביבות 100 קלוריות. ב־9% יש מקסימום 130 קלוריות. זה לא פער גדול מדי וזה בסדר לאכול קוטג’ במהלך הדיאטה. רול אחד של סושי אינסייד אאוט מכיל כ־300 קלוריות. כף טריאקי היא כ־30 קלוריות, ובכלי הפלסטיק שאנחנו מקבלים במסעדות השונות יש כשתי כפות טריאקי (60 קלוריות). שני כלי פלסטיק עם רוטב טריאקי מכילים כחצי כפית מלח. ברוטב סויה, לעומת זאת, יש יותר מלח אך פחות קלוריות. לכן, אם מקפידים על הקלוריות שברטבים ובוחרים רול שאינו מטוגן, אפשר לאכול סושי במהלך הדיאטה”.



האם אפשר לעשות דיאטה ללא פחמימות לאורך זמן?


“אפשר לקיים דיאטה בלי לחם, פסטה ודגנים הדומים להם. בקטניות יש חלבון צמחי איכותי אך גם 30%־40 פחמימה. גם בפירות וירקות יש פחמימה. ב־400 גרם עגבניות שרי יש כ־2.5 כפיות סוכר. גם כאשר אוכלים המון ירקות, הם מצטברים בגוף כפחמימות. למרות שאני סופרת את הירקות ומחשיבה את הפחמימות, אני עדיין חושבת שירקות צריך לאכול חופשי וכמה שיותר. ככל שאוכלים יותר ירקות, כך לא אוכלים דברים אחרים שגורמים להשמנה. יש גבול לכמה ירקות שאפשר לאכול ביום, אך בהחלט אפשר לשבוע מירקות בלבד ומדי פעם זה אף מומלץ”.



אני אב לילדה בת חודשיים, ומעוניין לדעת איזה תחליף חלב מומלץ לבתי.


“כשלא מיניקים ומתחילים לתת תחליפי חלב, יש לתת לתינוק לעבור תקופת הסתגלות. המעיים של התינוק מתחילים לפתח את אוכלוסיית החיידקים במהלך ההנקה. ההבדל בין מספר החיידקים באבקות השונות משפיע על הופעת כאבי הבטן והגזים עבור התינוק. אם אחרי יומיים של כאבים אתה מחליף את תחליף החלב, אז מנעת את תהליך ההסתגלות של בתך. עליך לתת לה להתרגל לתחליף החדש, ורק אחרי חודש תוכל לנסות להחליף אותו. כשנולדתי גדלתי עם חלב פרה והכל היה בסדר. אבקות החלב היום מאוד משודרגות ויש מיליון מחקרים עליהן. בסופו של דבר, חלב אם הוא הכי טוב, אך כל אבקות החלב עברו אישורים ולכן כולן מומלצות למאכל, והבחירה ביניהן תלויה ברגישות הבת שלך לאבקות, בהתאם ליציאות שלה ובהתאם לכאבים שהיא חשה”.



האם אסור לאכול פירות מיד אחרי האוכל? האם פירות גורמים לתסיסה בבטן?


“ראשית, יש לדעת להבדיל בין פרי לירק. ההגדרה של פרי בטבע הוא כל מה שיש בו גרעינים וצונח מטה ומאפשר צמיחה מחדש באמצעות הגרעינים. לפי הטבע, עגבנייה ומלפפון מוגדרים כפרי. אנחנו מגדירים פירות וירקות בהתאם לכמות הסוכר בהם, אך גם בהגדרה זו ישנן יוצאי דופן. לדוגמה, בגזר ובסלק שנחשבים בדרך כלל כירקות יש 7% סוכר אך בתותים, אבטיח ומלון המוגדרים כפרי, יש 8% סוכר. אין שום בעיה לאכול פירות אחרי האוכל. מערכת העיכול יכולה לעשות הכל והקיבה מתמודדת עם אכילת פרי בסיום האוכל בצורה נפלאה. ישנו מיתוס שטוען כי פירות גורמים לתסיסה בקיבה. אין דבר כזה תסיסה בקיבה. האוכל בקיבה מתעכל כרגיל כתערובת אחת. יש דברים שמתעכלים לאט יותר, ולכן משביעים אותנו ליותר זמן. לסוכרתיים לדוגמה, ממליצים לשלב יוגורט עם הפרי כך שיעכב את העיכול”.



מהי הדרך הטובה ביותר להכין מזון לתינוקות? האם מותר לחמם עבורם מזון במיקרוגל?


“רבים חוששים מקרינת המיקרוגל, אך השימוש בו נפוץ וקשה להצביע על כך שפעולת החימום מזיקה. עד היום אין מחקרים חד־משמעיים בנושא, ולכן אין לדעת. חימום ארוך מכל סוג שהוא פוגע בערכים התזונתיים, ודווקא החימום במיקרוגל הוא קצר ומאפשר שימור של הערכים התזונתיים במזון. הקרינה במיקרוגל מרטיטה את מולקולות המים במזון וגורמת לפליטת חום שמחממת את האוכל. לאחר החימום, המולקולות נעלמות בחזרה ולכן תיאורטית, שימוש במיקרוגל לא אמור להוות סיכון. בתזונת תינוקות אני ממליצה לחשוף את התינוק בכל פעם לטעם אחד, בכל פעם לנסות פרי אחר ולא לערבב ביחד. כך ניתן יהיה לראות את התגובה הגופנית של התינוק לכל אחד מהפירות ולוודא שאין אלרגיה. אני ממליצה לא להרגיל את הילד לשתייה מתוקה ומיצים מתוקים, להרגיל את הילד לגבינות ויוגורטים ללא סוכר ולצמצם מלח במזון. בנוגע לאגוזים, שקדים ובוטנים, קיים חשש לאלרגיה מגיל צעיר, אך מנגד ישנם מחקרים שקובעים כי בישראל אחוזי הרגישות לבוטנים נמוכים עקב ההרגל של ההורים לתת לילדיהם במבה מגיל צעיר, כך שגופם התרגל ופיתח חוסן לאלרגיה”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב-12:00 ב-103FM



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן