נפלאות הקפה כבר ידועות מאז החלו בני האדם לצרוך אותו ולסחור בו, רק שבמהלך השנים אותן סגולות של המשקה הייחודי קיבלו אסמכתא מדעית הולכת וגדלה. אל אסופת המחקרים הנרחבת אודותיו, מצטרף כעת מחקר גדול שקובע חד משמעית שקפה בריא לנו. על פי המחקר הראשון, שנערך בבית הספר לרפואה מונעת באוניברסיטת דרום קליפורניה, נמצא כי שתיית קפה תורמת לאריכות ימים. 


במהלכו, החוקרים גילו קשר ישיר בין שתיית קפה לבין הפחתת הסיכון למות ממחלות לב, סרטן, שבץ, סוכרת ומחלות כליות. אנשים ששותים כוס קפה ביום  נמצאו כבעלי סיכוי נמוך ב-12% למות כתוצאה מגורמים אלו, לעומת אלו שלא שותים קפה כלל. הקשר בין השניים אף התחזק בקרב מי ששתו 2-3 כוסות ביום, מה שהפחית את הסיכוי שלהם למוות ממחלות אלו ב-18%.

אומנם הסיכון למוות פוחת גם בקרב מי ששתו קפה נטול קפאין, אך לצד זאת חשוב לזכור כי גם בקפה נטול קפאין יש קפאין (כ-3%), רק במידה פחותה בהרבה מקפה רגיל. "אנו לא יכולים לומר ששתיית קפה תאריך את חייכם, אבל אנו רואים ביניהם קשר", אמרה ורוניקה סטיאוואן, מנהלת המחקר. הנתונים התבססו על מחקר רב שנתי ורב-תרבותי, שהוא תוצר של שיתוף פעולה בין המרכז לסרטן באוניברסיטת הוואי ובית הספר לרפואה מונעת של דרום קליפורניה. 
 
קפה נמצא כמפחית את סיכויי התמותה ממגוון רחב של מחלות. אינגאימג
קפה נמצא כמפחית את סיכויי התמותה ממגוון רחב של מחלות. אינגאימג

 "המחקר הזה הוא הגדול מסוגו, וכלל מיעוטים בעלי אורח חיים שונה מאוד האחד מהשני", אמרה סטיאוואן. "קבלת דפוס דומה בקרב אוכלוסיות שונות נותן גיבוי ביולוגי חזק יותר לטענה שקפה הוא בריא עבורנו, בין אם אנחנו לבנים, אפרו אמריקאים, לטינים או אסיאתים", אמרה. במחקר השתתפו מעל 215,00 גברים ונשים ממגוון אתני רחב.

נתונים עקביים

במחקר קודם, שנערך בידי אותו צוות חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, נמצא קשר ישיר בין שתיית קפה לבין הפחתת הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן, סוכרת, מחלות כליה, פרקינסון ומחלות כרוניות נוספות."קפה מכיל הרבה חומרים נוגדי חמצון ותרכובות פנוליות, אשר ממלאים תפקיד חשוב במניעת סרטן", אמרה סטיאוואן. "למרות שמחקר זה אינו מראה סיבתיות או מצביע על אילו כימיקלים בקפה עשויים להיות בעלי האפקט הזה, ברור כי הקפה יכול להיות משולב בתזונה ובסגנון חיים בריא"

istockphoto  .הנתונים הראו באופן עקבי קשר ישיר בין שתיית קפה להפחתת הסיכון למוות בטרם עת
istockphoto .הנתונים הראו באופן עקבי קשר ישיר בין שתיית קפה להפחתת הסיכון למוות בטרם עת

 
הסטטיסטיקות

במהלך המחקר נבדקו 185,855 אפרו אמריקאים (17%), ילידי הוואי (7%), אמריקאים-יפניים (29%), לטינים (22%), ולבנים (25%), כולם בין הגילאים 45 ל-75. המשתתפים התבקשו לענת על שאלונים בנוגע לתזונה שלהם, אורח חייהם, משפחתם וההיסטוריה הרפואית שלהם. כמו כן, הם נשאלו על הרגלי שתיית הקפה, תוך שהם בחרו בין התשובות "מעולם לא או כמעט אף פעם" עד "4 או יותר כוסות ביום". הם גם נשאלו האם הם שתו קפה עם קפאין או נטול קפאין.

הנתונים שעלו מן התשובות של המשתתפים:
 
16%- דיווחו כי אינם שותים קפה כלל
31%-דיווחו כי הם שותים כוס קפה אחת ביום
25%- שותים שתיים עד שלוש כוסות ביום
7%-  דיווחו כי הם שותים ארבע  או יותר כוסות קפה ביום
21%- היו בעלי הרגלי שתיית קפה לא סדירים
 
במהלך המחקר, כ31% מהמשתתפים נפטרו מגורמים שונים, כשהמובילים שבהם היו מחלות לב וכלי דם (36%) וסרטן (31%).

via GIPHY