בתקופת החופש הגדול הילדים שלי מבלים הרבה בקניונים, ולא פעם מבקשים לאכול ג’אנק פוד  לארוחת ערב. מה נחשב כג’אנק פוד בעל ערך תזונתי גבוה? 

“לכל המאכלים האלה יש יתרונות וחסרונות, וצריך לראות את כל התמונה כדי להחליט מה מתוכם הכי בריא לילדייך, באופן יחסי כמובן. לצורך העניין, בהמבורגר יש כמות גדולה של חלבון איכותי, ברזל, ויטמין B12 ואפילו אבץ. מנגד, יש בו אחוז שומן גבוה, הרבה מלח, ובחלק מההמבורגרים יש אפילו חומרים משמרים.

החיסרון הכי גדול באכילת המבורגר הוא דווקא הצ’יפס שמתלווה אליו בכל ארוחה. שאלתי באחת מרשתות ההמבורגרים בקניון הקרוב לביתי כל כמה זמן מחליפים את השמן לטיגון הצ’יפס, והעובדים שם ענו לי בתום לב שהם מחליפים פעם בשבוע. חשוב לציין שחמש דקות אחרי שמחממים את השמן - מתחילים להיווצר בו חומרים מזיקים לבריאות, ומדאיג לחשוב מה נמצא בשמן לאחר שבוע שלם.

הפלאפל, לעומתו, מכיל חלבון צמחי, ברזל וסיבים תזונתיים בכמות די גדולה, אבל גם כאן עניין הטיגון בעייתי מאוד, וחשוב לשאול לפני שמזמינים כל כמה זמן מחליפים את השמן. מבין כל מאכלי הג’אנק פוד, הפיצה נחשבת לרע במיעוטו, וזאת משום שיש בפיצה כמות גבוהה של חלבון וסידן שמגיע מהגבינה, וברסק העגבניות יש כמות גבוהה של ליקופן, נוגד חמצון המונע מגוון מחלות כמו קטרקט וסרטן הערמונית.

מעבר לזה, בפיצה יש הרבה פחות שומן, אבל חשוב לציין שכמות הקלוריות בפיצה היא גבוהה מאוד, ויש כ־400 קלוריות בכל משולש. בדרך כלל ילדים בגיל ההתבגרות לא מסתפקים במשולש אחד, ולעתים אוכלים גם שלושה משולשים, ואז כמות הקלוריות עולה בצורה משמעותית”. 
 לאחרונה התחלתי להקפיד מאוד על תזונה בריאה ומאוזנת, אך איני יודע אם רצוי לשלב אבטיח בתפריט היומי שלי משום שרבים טוענים שאבטיח מלא בסוכר ומאוד משמין. מה דעתך בנושא? 

“באבטיח יש 32 קלוריות ל־100 גרם, הרבה פחות מפירות אחרים, ולכן אם אתה מכניס לתפריט שלך מנת פרי של שלוש כוסות אבטיח, כלומר כ־300 גרם של קוביות אבטיח, זה בהחלט יכול להסתדר עם התפריט שלך. יש הרבה אנשים שמעדיפים לקחת את אותה הכמות ולהוסיף לה גבינה בולגרית, ואז האבטיח הוא כבר לא מנת פרי כי אם ארוחת ערב קלילה, משביעה ומרווה, במיוחד בימי הקיץ החמים”. 
האם לדעתך שתיית כוס נס קפה בבוקר עלולה למנוע ירידה במשקל? 

“אם את שותה כוס קפה בבוקר ללא תוספת סוכר או בלי עוגיות או מאפים בצד, זה בסדר גמור ולא מאט את הירידה במשקל. הקפאין דווקא מזרז את המטבוליזם עד כדי כך שלאחרונה יצאו לשוק כדורים המסייעים להרזיה, המכילים בין היתר גם ריכוז גבוה של קפאין, שהשימוש בו מעלה את הדופק ומשפיע על שריפת הקלוריות. אני באופן אישי חשה שובע לאחר שאני שותה כוס שתייה חמה עם מעט חלב. חשוב לי לציין כי ישנה עדיפות לשתיית קפה שחור, וזאת משום שהוא פחות מעובד ומכיל כמות רבה יותר של קפאין לעומת אבקת קפה נמס”.
לפני כמה חודשים בתי החליטה להפוך לטבעונית. אני מנסה להתאים את המטבח שלנו לצרכים שלה ורוכשת עבורה מוצרים מהצומח. מה דעתך על שימוש בסייטן כתחליף למנת חלבון?

“הסייטן נחשב לחלבון צמחי העשוי מגלוטן המצוי במוצרי החיטה, ואנשים רבים משתמשים בו כתחליף למנת חלבון, אולם חשוב לי לציין כי אף שהטעם והמראה של הסייטן דומים מאוד לבשר, החלבון שלו לא איכותי מספיק ואינו מאפשר בנייה טובה של שרירים, מערכת חיסון ושיער, קל וחומר אצל ילדים. כדי להצליח להפיק ממנו את המקסימום מבחינה תזונתית, אני ממליצה לשלב אותו ביחד עם קטניות באותה הארוחה, ואז תוכלו לקבל מנת חלבון איכותית”. 
במשך כמה שבועות אני שומר על תזונה מאוזנת שבעקבותיה הצלחתי לרדת מעט  במשקל. האם אני חייב לבצע פעילות גופנית כדי להמשיך ולהשיל ממשקלי? 

“התשובה היא חד־משמעית: לא. זאת משום שרוב החיסכון בקלוריות מגיע מהדיאטה עצמה. מעבר לזה, יש אנשים שממש לא אוהבים לעשות שום סוג של פעילות גופנית, וכשמישהו עושה משהו שהוא לא אוהב, הוא לא יתמיד בזה וימצא כל תירוץ אפשרי כדי להפסיק. לדעתי, אסור שהדיאטה תהיה 'עונש'. כשמישהו מחליט לשמור על המשקל שלו, הוא צריך להרגיש בנוח ולא לחשוב שכפו עליו לבצע פעילות גופנית. אם אתה בתחילת הדיאטה, אני ממליצה להתמקד בתפריט, להתרכז בשינוי האכילה ולאחר כתקופה, אם רוצים, אפשר לשלב גם פעילות גופנית".


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן ב-103FM

ערכה: עדן בן ארי