אנו זוג בשנות ה־40 לחיינו עם שלושה ילדים קטנים. תמיד רצינו לקנות בית משלנו, אך לא הצלחנו לחסוך. הבנו כי עלינו לשנות את הגישה ולרכוש נכס להשקעה. אני שוקלת לרכוש נכס בארצות הברית, אך בעלי מתנגד ומעדיף לרכוש בארץ. אין לנו הון נזיל אלא קרן השתלמות בסך 100 אלף שקל שתשתחרר בשנת 2019. האם עלינו לקחת הלוואה או לחכות שכספי הקרן ישוחררו?


“ההבדל בדירות בין ישראל לארצות הברית הוא בעיקר בסכום הפתיחה: דירות בארצות הברית ב־60 עד 80 אלף דולר מאפשרות לעלות על מפת הנדל”ן באופן מכובד. בסכום הזה יש דירות ראויות באזורים ראויים. בארץ ישנן מעט דירות טובות להשקעה ב־300 אלף שקל. קשה מאוד למצוא, ובדרך כלל פרופיל השוכרים בדירות הללו אינו מוצלח מאוד. 100 אלף שקל זהו סכום נמוך ובעייתי להשקעה בדירה. תצטרכו לפחות 400 אלף שקל. ב־100 אלף שקל מדובר בדירות שהן בקצה התחתון, ופרופיל השוכרים הוא בהתאם. אני מציע לכם להתאחד עם אח, אחות או חבר ולרכוש דירה יחד. אם כל אחד ישים 200 אלף שקל, תוכלו לעלות על מפת הנדל”ן בצורה ראויה".



"דירות בארצות הברית בסכומים הללו אינן בהכרח שונות מאלו שבארץ, והתשואות גם אינן שונות. דירה טובה בארצות הברית בסכום הזה תנפיק 6%־7 ותשואות כאלו יש גם בארץ. אל תתווכחי עם בעלך על כך כי זה לא משנה במקרה שלכם. חפשו דירה עם חברים או משפחה ותעשו תיאום ציפיות מסודר. תחליטו להעמיד את הבית למכירה אחת לשלוש שנים ותראו כמה הוא שווה. אני מאוד מאמין בקנייה כזו. זו תופעה מקובלת בחו”ל ודווקא בארץ לא נפוצה. בכך, אין כמעט עלויות, אך הצבתם את עצמכם על מפת הנדל”ן. אם תקחו דירה כזו ותשפצו אותה, תוכלו במעט מאמץ להעלות לה את הערך. קונה שנכנס לבית שהוא לא צבוע וחלוד, אין לו חשק לחיות בו. אם לא עושים שיפוצים גדולים, שלא מחזירים את עצמם, וכן עושים שיפוצים קטנים של עד 30 אלף שקל, אפשר להעלות את ערך הדירה ולהרוויח הרבה. אפשר למצוא דירות כאלו בכל הארץ. בנוגע למיקום, אני אישית לא אוהב מקומות שפתאום בונים בהם בצורה מסיבית, כמו חריש לדוגמה. כמה אנשים ירצו לגור בחריש? גם היתרון במקום, שהוא הנגישות לכביש 6, לא בהכרח מוצלח. זהו כביש אגרה וגם הוא פקוק. אני לא בעד לפנות לאזורי ההתפתחות שמלחיצים אותי, ובעד הערים המבוססות כמו צפת או חיפה”.



אני בן 32 ויש לי משפחה מדהימה. אני מרוויח היטב, אך אף פעם לא מרוצה. כשאני מגיע למטרות שאליהן כיוונתי בעבודה, המוטיבציה שלי יורדת, התשוקה שלי מתאדה ואני נכנס לדיכאון. אני תוהה מה לעשות מאותה נקודה ונמצא במשבר. מה אתה ממליץ?


“אתה מתאר מניה דפרסיה עסקית. אתה מאוד תחרותי, הישגי, מדויק ודוחף קדימה, יזם במהותך ועובד בביטים. כשאתה מגיע לתוצאה, אתה נופל וצריך לאסוף את עצמך מחדש. אתה תמיד שואף להגיע למקום שאתה לא נמצא בו. כחברה, אנחנו תמיד רוצים לשמר את הדברים שאנחנו נהנים מהם ורוצים לבטל לחלוטין את מה שמשתהה. אתה נהנה מהיותך תחרותי, ומצד שני אתה רוצה לבטל את החסרונות של היותך תחרותי. אתה תמיד רוצה לטפס למעלה וזה לא חיסרון. הבעיה שלך היא שאתה אומר לעצמך: ‘זה לא מספיק גבוה’. אם תפסיק להילחם בעצמך אולי זה יפסיק להטריד אותך. כשאתה מגיע לתוצאה טובה, אתה מכין את עצמך לדיכאון ובכך מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה. לדעתי, עליך להיות מי שאתה. אין רע בלי טוב ואין אור בלי חושך. תישאר כמו שאתה ותקבל את זה באהבה. זה הפתרון עבורך. תסתכל על עצמך מהצד ותחייך”.



אני בן 50, עתיד לפרוש מהעבודה ולקבל פיצויים בסכום של 180 אלף שקל. עלי להחליט אם להשאיר אותם בביטוח מנהלים ותיק או להשקיע אותם באופן סולידי כבר עכשיו. מקרן הפנסיה אקבל סכום נמוך יחסית שנחסך עם השנים. מה כדאי לעשות?


“ראשית כל, עליך לבדוק את קרן הפנסיה שלך ואת ביטוח המנהלים. בדוק את התנאים שלך. בהסתכלות אישית שלי, אם ברצונך להשקיע את הכסף רק באופן סולידי, הייתי ממליץ לך שלא לגעת בו כלל ולהימנע מלהשקיע אותו. מכיוון שאינך זקוק לכסף למחיה, אלא מדובר בשקעה לטווח ארוך, אני ממליץ, במקרה שלך, לקחת את הסכום ולהסתכן. הייתי ממליץ להשקיע בדירות בארצות הברית או לבצע תיק מנייתי המותאם לך. כספך מניב כיום בערך כ־%3־4 בקרן שבה הוא נמצא. השקעה סולידית תניב תוצאה דומה, בעוד שהשקעה רצינית יותר תניב לה תוצאה גבוהה יותר. במקומך הייתי הולך על הימור מחושב, שיוכל לייצר סכומי כסף שיהיו הרבה יותר משמעותיים עבורך”.



עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן