בימי הקיץ יצא לי לבקר כמה פעמים בחו”ל, ושמתי לב שהאירופים אוכלים אוכל שמן יותר מאיתנו ועדיין נשארים רזים. האם זה קשור לתרבות האכילה שלהם?


“אני מסכימה איתך, לעתים אנחנו בולעים את האוכל, אוכלים בלחץ ולא מפנים את הזמן הראוי להזין את עצמנו. מעבר לכך שצורת האכילה הזו גרועה מאוד, היא גם כלל לא בריאה עבורנו ועלולה להחמיר מצבים של דלקות בקיבה. כשאנחנו לא מקפידים על לעיסה כמו שצריך וממהרים לבלוע את האוכל במהירות, אנחנו מערימים קשיים רבים על פעילות הקיבה. בתהליך העיכול אחד התפקידים של הקיבה הוא ללוש את האוכל ולהפוך אותו למחית, כמו מזון תינוקות. דמייני איך את לוקחת גזר טרי, כרובית או פלפל אדום שלא לעוסים כמו שצריך ומנסה, בעזרת כפות הידיים, להפוך אותו לעיסה. זה קשה ולוקח הרבה אנרגיה. השרירים שיש לנו בכפות הידיים הם בדיוק כמו השרירים בקיבה, ואם את לא מצליחה בעזרת הידיים, איך תצליחי בעזרת הקיבה? אם ממהרים לבלוע את המזון בלי ללעוס, זה פוגם בכל תהליך העיכול - המזון ממשיך לרדת במעיים ועלול לגרום לגזים ולתחושת נפיחות בחלל הבטן. בעת האכילה חשוב להיות במודעות מלאה לא רק למה שאנחנו אוכלים, אלא גם לצורה שבה אנחנו אוכלים. אני ממליצה שברגע שאת מכניסה מזון לפה, תניחי את הסכו”ם ליד הצלחת ותתרכזי רק בלעיסה. אחד הגורמים המשפיעים על השובע הוא זמן הלעיסה, וכשאת לועסת את המזון לאט, את מאפשרת לגוף שלך לחוש שובע עוד במהלך הארוחה”.



האם יש מאכלים שגורמים לזירוז חילוף החומרים בגוף ומונעים עצירות? לא פעם אמרו לי שהדבר היחיד שצריך לעשות הוא לשתות הרבה מים, אבל אני לא אוהבת מים ולא מרגישה צורך לשתות ברוב שעות היום. מה את ממליצה לעשות?


“זה בהחלט נכון, כי חוסר במים זהו הדבר שהכי גורם לעצירות ומאט את חילוף החומרים. כדי למנוע עצירות חייבים לשתות הרבה. אני ממליצה לך להכריח את עצמך בהתחלה, ומאמינה שאחרי שתתרגלי כבר לא תוכלי להפסיק. אני פעם עשיתי עם עצמי תרגיל, ובכל חצי שעה שתיתי כוס


חד־פעמית של מים בכוח. לאחר כמה ימים כבר הרגשתי צורך טבעי לשתות מים לעתים תכופות, וזה לא היה ככה לפני התרגיל. כך הרגלתי את עצמי למשהו חדש שמועיל לבריאותי. אם את מקפידה על תזונה מאוזנת והתפריט שלך עשיר בסיבים תזונתיים, אבל לא שותה את כמות הנוזלים המספקת עבור גופך, את גורמת לכך שכאשר המזון עובר למעי הגס, הוא לוקח ממנו את כל הנוזלים כדי להשלים חסרים בגוף, מה שעלול ליצור פצעים ואף חסימה במעי. כדי לא לשכוח לשתות אני ממליצה שבתור התחלה תכניסי ליומן שלך בסלולרי תזכורות עד שתתרגלי. מבחינת מאכלים לזירוז חילוף החומרים בגוף ומניעת עצירות, אני בהחלט ממליצה לך להוסיף לתזונה שלך פירות יבשים, בעיקר תאנים ושזיפים, שאותם יש להשרות במים בטרם האכילה. מעבר לכך, חשוב לשלב בתזונה גם סלק מבושל וזרעי צ’יה שיכולים לסייע לך במצבך”.



אני מתכוננת לחצי מרתון, ושמעתי שיש צורך בתזונה מיוחדת לפני התחרות. האם זה נכון?
“התיאוריות בנושא מתחלפות כל הזמן, ואת צריכה לבדוק מה הכי מתאים לגוף שלך מכלל ההמלצות. למיטב ידיעתי, הרצים מבצעים לפני מרתון העמסת פחמימות בתוך תאי השריר, וזה מה שמאפשר להם להגדיל את היכולת להחזיק מעמד במהלך תחרויות ולרוץ מהר יותר. כדי


להגיע למצב זה יש לאכול רק חלבונים כמה ימים לפני התחרות, ואז כיומיים בטרם התחרות לעבור לתזונה עשירה בפחמימות עד שהשריר מתמלא יותר מהמצב הרגיל שלו. מעבר לכך, בעת התחרות, יש רצים המשתמשים בכדורי ג’ל עם סוכר וקפאין המגדילים את כמות האנרגיה בגוף, עד שהם מגיעים לקו הסיום”.



אני מאוד אוהבת לאכול עוף, במיוחד את העור. אנשים אומרים לי שזה נחשב “האנטיביוטיקה של הטבע”. האם זה נכון?
“בעור של העוף יש 350 קלוריות ל־100 גרם, שזה הרבה מאוד. פעם הסבתות שלנו היו נותנות לנו מרק עוף כדי שנחלים מהר משפעת. חשוב לי שתדעי שזה לא משום שיש בעוף אנטיביוטיקה, אלא משום שיש במנה של מרק עוף חלבונים, אבץ וויטמינים הדרושים לנו למערכת החיסונית, ברזל שמסייע לכדוריות הדם ואשלגן שנמצא בתפוח האדמה המבושל. כל זה מסייע לאדם חולה להחלים”.



עריכה מטעם 103FM: עדן בן ארי