לפני כשנתיים הצטרפתי לקבוצת דיאטה מפורסמת, עבדתי לפי התפריט שניתן לי, התמדתי והקפדתי על התפריט אף שהוא היה מאוד בעייתי. כתוצאה מהעבודה הקשה ירדתי במשקל כ־15 קילוגרם, אולם ברגע שהפסקתי את החברות בקבוצה, לא הצלחתי לשמור על התפריט המובנה שניתן לי שם ועליתי את כל מה שירדתי, בתוספת כמה קילוגרמים. כיצד לדעתך אפשר לשמור על משקל קבוע?


"יכול להיות שהיית זקוקה למסגרת קבוצתית שתסייע לך לירידה במשקל. יש הרבה אנשים שזקוקים למסגרת מחייבת, וברגע שהם חייבים דין וחשבון למישהו - זה משפיע על הירידה שלהם במשקל. בדיוק כמו בספורט - יש כאלה שזקוקים לקבוצה מסודרת, למאמן אישי או למינוי במכון כושר בשביל להתמיד ולשמור על כושר, ויש כאלה שיכולים להסתדר גם בלי ולבצע אימונים בבית. הרבה אנשים זקוקים לעזרה כדי להתקדם ולהגיע למצב של משמעת עצמית. מעבר לכך, אם את מתחילה לעבוד עם תפריט מסוים ומבינה שהוא מתאים לך, והוא מתאים לסדר היום שלך ומכיל את המאכלים שאת אוהבת, ואת אוכלת רק בשעות שבהן את מרגישה רעב - אין לך סיבה להפסיק את התפריט. כשאת אוכלת לפי תפריט שמתאים לך, את מרגישה שאת יכולה להחזיק מעמד. מה גם שכשאת מגיעה לקבוצה כולן מקבלות תפריט אחיד, וזה לא משהו שבהכרח מתאים לך. אני ממליצה שתבחרי תפריט המותאם לצרכים האישיים שלך, וגם אם תרדי במשקל בצורה איטית יותר, כל עוד טוב לך ואת לא סובלת בתהליך - זה נפלא.



דיאטה לא חייבת להיות כמו פרויקט מהיר שאת עושה, כי אז כשהפרויקט מסתיים, את חוזרת לתפריט הרגיל שלך ומעלה את הכל בחזרה. זו לא בעיה להרעיב את עצמך כמה חודשים, משום שאת אוכלת תפריט שלא בריא עבורך ואינו מתאים לך. השאלה היא איך את מצליחה לשמור על המשקל לאורך זמן, ועם זאת ליהנות מהדרך. את צריכה להגיע למצב שבו את מתחילה דיאטה ומתייחסת אליה כאל פרויקט לכל החיים. השורה התחתונה היא שאת יכולה ללכת לדיאטנית ולהתאים לעצמך תפריט, ואת יכולה גם למצוא משהו שבאמת מתאים לך וללכת איתו”.



מה דעתך על תזונה לפי סוג הדם? הבנתי שזו תזונה מדעית, אבל האם היא מומלצת לאורך זמן?

“התגלגל לידיי הספר הראשון שיצא בנושא זה לפני הרבה מאוד שנים, קראתי את העמוד הראשון וסגרתי אותו מיד בהחלטה לא להמשיך לקרוא, מסיבה פשוטה מאוד: כל השיטה הזו היא לא על פי מחקר מעמיק, אלא על פי ניסיון אביו של מחבר הספר שהיה רופא במקצועו. הוא שם לב שאנשים בעלי סוג דם מסוים לא חשים בטוב כשהם אוכלים ירקות סולניים וכדומה. התקוממתי לראות ששיטה הנחשבת מדעית יוצרת קביעות חד־משמעותיות כל כך, רק על פי מידע דל זה. זה כמו שאני אגיד לך שלאנשים בעלי שיער בלונדיני יותר מתאים לאכול צמחוני ולאנשים בעלי שיער ג’ינג’י לא טוב לאכול מאכלי חלב. זה בדיוק על אותו המשקל. אם אותו אדם שהפיץ את השיטה הזו היה עורך מחקר מסודר ובודק לפרטי־פרטים קבוצות של אנשים בעלי סוג דם שונה, הייתי מסתכלת על הנתונים האלה באופן אחר לגמרי. אסייג שאם מישהו קורא את הספר הזה, מרכיב תפריט לפי סוג הדם שלו ושם לב שזה מתאים לו ועוזר לו - שימשיך. זה בטח לא מזיק לבריאות, אבל מפה ועד לקביעה שזו שיטה מדעית - המרחק גדול”.



המליצו לי לבצע דיאטת ניקוי רעלים במשך 14 יום שבהם אסור לאכול מוצרי חלב, בשר וכל מה שיש בו גלוטן, בטענה שאפשר לרדת באופן זה כשלושה קילוגרמים לפחות. מה דעתך בנושא?



“תחת הכותרת ‘ניקוי רעלים’ יש עשרות שיטות: חלק שותים רק מיצים, חלק אוכלים רק ירקות חיים, חלק מבצעים חוקנים וחלק אוכלים רק ירקות מבושלים. השיטה הספציפית שאת מתארת היא כלל לא מאוזנת ולא באמת יוצרת ניקוי למערכות הגוף. אני יכולה להבין אנשים שהולכים למקומות מסודרים כדי לבצע באופן מבוקר ניקוי רעלים, שהוא ממש כמו אתחול לגוף, אבל לשיטה שאת מתארת אין כל ערך מוסף, ובמצבים מסוימים, כשעובדים לפיה, עלולים אף לעלות במשקל”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי