האמצעי למניעת הריון הנגיש ובעל השימוש הנרחב בארה"ב, שעד היום היה קשה להשגה בארץ – ה־VCF - יוצא בימים אלה לשוק הישראלי, ואפשר יהיה לרכוש אותו ללא מרשם בבתי מרקחת פרטיים.  מדובר בפילם (סרט) דק המכיל קוטל זרע ומוכנס לנרתיק לפני קיום יחסי מין כך שהוא מכסה את פתח צוואר הרחם, כלומר הוא מהווה הן גורם חוצץ והן קוטל זרע פעיל, והמשמעות היא שנשים יוכלו להשתמש באמצעי מניעה לא הורמונלי.



עד לפני כמה שנים אפשר היה להשיג את האמצעי VCF בארץ רק באמצעות החתמת רופא על מסמך והזמנה מיוחדת מבית המרקחת, אולם מחירו נע בין 80 ל־90 שקל לחבילה של תשע יחידות. לפי מחקרים, בשימוש נכון היעילות שלו עומדת על 94%, אולם אם מביאים בחשבון טעויות הוא עשוי לרדת ל־86%. על פי משרד הבריאות, הבקשה לשיווק המוצר אושרה בחודש מאי האחרון.



דינה שלו, מרכזת הייעוץ בעמותת "לדעת לבחור נכון, הגיבה: "לנשים מפריע הרבה פעמים להשתמש בגלולות כי הן משבשות את הפעילות הטבעית של הגוף ויש להן תופעות לוואי, ואין להן אמצעי אחר מעבר לקונדום או התקן, שלא מתאים לכל הנשים ולא בכל שלב בחייהן, וזאת הבשורה הגדולה של ה־VCF. יש נשים שלא ישתמשו בגלולות בגלל תופעות לוואי הורמונליות, אבל יש גם נשים שמבחינה עקרונית לא רוצות להשתמש באמצעי מניעה הורמונלי. ככל שייכנסו יותר אמצעי מניעה לשוק ולנשים תהיה יותר נגישות אליהן, ככה לנשים תהיה יותר בחירה, ובלי להתפשר על אפשרות אחת כי אין משהו אחר".



היבואן: "דק ולא מורגש"



מאיר מזרחי, היבואן הרשמי, אמר: "האמצעי הזה, ללא הורמונים, זה היתרון של ה־VCF, הוא מאוד דק ולא מורגש. בעולם המערבי זה משמש נשים שלא רוצות להשתמש בהורמונים מעל 20 שנה. הגיע הזמן שגם בישראל תהיה אלטרנטיבה טובה לגלולות. גם לנשות המגזר החרדי זה עונה על צרכים ספציפיים מאוד".



מנגד, פרופ' דניאל זיידמן מהמרכז הרפואי אסותא ויו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, אמר: "אנחנו לא ממליצים להשתמש ב־VCF כאמצעי הגנה בלעדי. כל אמצעי מניעה בלי מרשם מעלה את הזמינות שלו ואת הסיכוי שייקחו אותו, אז מבחינה זו מדובר בדבר חיובי. מצד שני, מאחר שמדובר בקוטל זרע שמגיע בצורת נייר צלופן ששמים בנרתיק, זה לא באמת נותן הגנה מספקת. היעילות שלו לא מספיק גבוהה בשביל מי שבוודאות רוצה להימנע מהריון. האמצעי יכול למשל להתאים למי שמניקה, כי חצי שנה אחרי ההנקה המוצר עדיין נותן הגנה, או לצעירות שמשתמשות בקונדום ורוצות להעלות את ההגנה למקרה של קריעה".