מחקר חדש מלמד כי צריכת מוצרי חלב וגבינה שינתה באורך דרמטי ולאורך השנים את צורת הגולגולת האנושית, שהפכה לקטנה יותר מהגולגולות של בני האדם הקדמוניים, שעסקו בציד של חיות בר. הבדל נוסף ניכר גם במבנה הלסת, שהפכה לעדינה ולחלשה יותר. המדענים מאוניברסיטת קליפורניה־דיוויס בחנו 559 גולגולות ועוד 534 עצמות גולגולת של יותר מ־20 אוכלוסיות מהעידן הטרום־תעשייתי ברחבי העולם, כדי לבחון מה הייתה ההשפעה של התזונה על העיצוב של הגולגולת האנושית, על המבנה ועל הגודל שלה במהלך המעבר לעידן החקלאי.



המסקנה של המחקר הייתה כי חלו שינויים בתצורת הגולגולת של קבוצות שצרכו דגנים, מוצרי חלב או את שניהם, והשינויים הגדולים יותר היו בקרב מי שצרכו מוצרי חלב. לפי החוקרים, הסיבה לכך היא העובדה שמי שצד מזון פרא נאלץ להסתמך על פעולת הלעיסה יותר מאלה שצרכו מזון רך יותר, שאצלם חלה ירידה בפעילות העצמות והשרירים בפה. "ההשפעה של החקלאות באה לידי ביטוי בעיקר באזורים של הגולגולת שיוצרים או מתנסים בלחץ בזמן הלעיסה", אמר החוקר דיוויד כץ, ממבצעי המחקר.



"ההסבר הפשוט ביותר שהוא שהלחצים הצטמצמו כי תזונת החקלאות הייתה קלה יותר באופן כללי". כץ הוסיף כי "ההבדלים העיקריים בין גולגולת של צייד ובין גולגולת של חקלאי נמצאים בדיוק במקום שבו ציפינו למצוא אותם".