מחקר חדש שבחן את איכות מי הברז ברחבי העולם מעלה תוצאות מטרידות. מתברר שרוב מוחלט מכלל הדוגמיות שנאספו היו מזוהמות בסיבי פלסטיק זעירים. מדענים מזהירים כי עלולות להיות לכך השלכות בריאותיות חמורות. המחקר המקיף של ארגון התקשורת אורב (Orb) מדיה, בסיוע של בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב, בחן 159 דגימות של מי ברז מרחבי העולם, בין השאר מארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, לבנון, אינדונזיה, אקוודור והודו. הממצאים, שפורסמו אתמול ב"גרדיאן" הבריטי, הראו כי ב־83% מהדוגמיות התגלו סיבי פלסטיק זעירים.



ארה"ב עמדה במקום הראשון, עם 94% של דוגמיות מזוהמות. 16 סיבי פלסטיק התגלו במי הברז של מרכז המבקרים בגבעת הקפיטול בוושינגטון, שבה נמצאים בתי הקונגרס. שני סיבי פלסטיק נמצאו גם במי הברז של מגדל טראמפ בשדרה החמישית בניו יורק.



"המחקר מגרד את פני הקרקע"



גם 94% אחוז ממי הברז בביירות, המגיעים ממעיינות טבעיים, היו מזוהמים בסיבי פלסטיק. "המחקר הזה רק מגרד את פני הקרקע, אבל נראה שזו קרקע מגרדת למדי", אמר חוסאם חאווה מחברת הייעוץ הסביבתי דיפאפ, שאספה את הדוגמיות בלבנון. בניו דלהי נמצא זיהום ב־82% מהדוגמיות, בקמפלה שבאוגנדה נרשמו 81% זיהום, בג'קרטה שבאינדונזיה נרשמו 76%, בקיטו שבאקוודור 75% ובמדינות אירופה שנבחנו עמד הממוצע על 72%.



"יש לנו מספיק מידע מהסתכלות על חיות בר ומההשלכות שיש לכך עליהן, כדי שנהיה מודאגים", אמרה ד"ר שרי מייסון, מומחית למיקרו־פלסטיק באוניברסיטת ניו יורק, שפיקחה על ניתוח התוצאות. "אם יש לכך השפעה על חיות הבר, איך נוכל לחשוב שזה לא יכול להשפיע עלינו?", ציינה מייסון. פרופ' ריצ'רד תומפסון מאוניברסיטת פליימות', שמחקר שלו מצא סיבי פלסטיק זעירים בשליש מהדגים שנתפסו בבריטניה, הוסיף: "היה ברור כבר בשלב מוקדם שפלסטיק משחרר רכיבים כימיים רעילים וכי התנאים במעיים יביאו לשחרור מהיר למדי של הרכיבים הללו".



יצוין כי קרוב ל־300 מיליון טון פלסטיק מיוצרים בכל שנה. מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי 8.3 מיליארד טון יוצרו מאז שנות ה־50. על אף הכמויות האדירות של פלסטיק באוקיינוסים ובאוויר, עדיין לא ברור לחלוטין כיצד הפלסטיק מגיע עד לברזים בבתים. ד"ר אן מארי מהון מהמכון הטכנולוגי גאלווי־מאיו באירלנד, שפרסמה מחקר עדכני על זיהום מסיבי פלסטיק, ציינה כי הנתונים הנוכחיים מצריכים בדיקות נוספות, מציאת מקורות הזיהום והערכה של ההשלכות הבריאותיות האפשריות. "אנחנו צריכים פלסטיק בחיינו, אבל אנחנו מפרקים את הפלסטיק בדרכים חסרות אחריות", אמרה.