כל מי שקורא חדשות יודע שכבר תקופה יש טענות, ובצדק, שישיבה ממושכת מזיקה לבריאות שלנו. אך כעת מחקר חדש מצא שהפעולה היומיומית הזו אף מסוכנת כמעט כמו עישון. במחקר, בו נקבע המונח "ישיבה היא העישון החדש", נמצא כי אנשים שעבודתם או שגרתם חייהם כרוכה בישיבה במשך שעות נמצאים בסיכון של פי שניים למות בגיל צעיר. החלק המטריד ביותר במחקר, הוא שהסיכון הזה תקף גם לגבי אנשים שעושים כושר בקביעות.



"אנו נוטים לחשוב על חוסר פעילות רק ככמות הזמן שאנו יושבים במהלך היום", אמר קית' דיאז, מחבר המחקר, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה. "אך מחקרים קודמים הראו שדפוסי ישיבה - בין אם זה למספר טווחים קצרים או מספר מועט יותר של זמני ישיבה ממושכים - עשויים להשפיע על הבריאות לרעה".



במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת the Annals of Internal Medicine journal, החוקרים עקבו באמצעות מד פעילות אחר הפעילות של 8,000 גברים ונשים בגילאים 45 ומעלה מרחבי אמריקה. כל משתתף התבקש לענוד את מכשיר המעקב לפחות ארבע פעמים בשבוע. מהמעקב התברר שבממוצע המשתתפים לא היו פעילים במשך 12.3 שעות ביום, במהלך 16 שעות ערות.


המומחים ממליצים לקום כל חצי שעה, כדי למזער את נזקי הישיבה. אינגאימג
המומחים ממליצים לקום כל חצי שעה, כדי למזער את נזקי הישיבה. אינגאימג


במחקר, במהלכו נלקחו בחשבון גורמים כגון גיל, מין, השכלה, עישון, לחץ דם, נמצא קשר ישיר בין חוסר הפעילות גופנית לבין שינויים בסיכון למוות מכל סיבה שהיא - גם כשהמשתתפים ביצעו פעילות גופנית בצורה מתונה או מאומצת. כך, אלו שישבו במשך 13.2 שעות ביום היו בעלי סיכוי של פי 2.6 למות בגיל צעיר מאשר אלו שישבו 11.5 שעות ביום או פחות.

תוצאות המחקר אומנם עשויות להיות מבהילות, אך החוקרים אומרים שיש דרך לטפל בבעיה הזו. אחת הדרכים היא למשל לקום ולזוז קצת כל חצי שעה. "אם יש לכם עבודה או אורח חיים בהם אתם צריכים לשבת במשך זמנים ממושכים, אנו מציעים לקחת הפסקת תזוזה כל חצי שעה", אמר ד"ר דיאז. "שינוי התנהגותי יחיד זה יכול להפחית את הסיכון שלכם למות, אם כי אנו עדיין לא יודעים כמה פעילות מסוג זה היא האופטימלית".

ד"ר מוניקה סאפורד, אחת המחברות במחקר, השוותה ישיבה ממושכת לעישון. "המחקר הזה מוסיף לכמות הולכת וגדלה של מחקרים שעוסקים בכך שישיבה ממושכת מסוכנת לבריאות, ומדגיש מודעות הולכת וגדלה בקרב קלינאים וחוקרים שישיבה היא באמת העישון החדש", אמרה. "אנו צריכים דרכים יצירתיות להבטיח שאנחנו לא רק נקצר את הזמנים בהם אנו יושבים, אבל גם ננצל את ההפסקות מהישיבה לביצוע פעילות גופנית".