חולי סרטן, כידוע, אינם תמיד מגיבים בהצלחה לטיפולים הכימותרפיים הניתנים להם. מחקר שנערך באחרונה במכון ויצמן למדע, מציע תשובה מפתיעה לגבי אחד הגורמים לכך: חיידקים. על פי החוקרים, החיידקים חיים בתוך גידולים סרטניים, משבשים את הטיפול התרופתי ובכך עשויים לנטרל את הטיפול הכימותרפי לטיפול בסרטן.



במחקר חדש, שמתפרסם היום (חמישי) לראשונה בכתב-העת המדעי Science, מתוארים לראשונה חיידקים שחיים בתוך גידולים של סרטן הלבלב בבני אדם, ומכילים אנזים שמנטרל תרופה כימותרפית שכיחה לטיפול בסוגי סרטן שונים (התרופה הנפוצה גמציטבין). קבוצת החיידקים שנמצאה חיה לא רק בתוך הגידולים אלא אף בתוך תאי הגידול. גילוי מפתיע נוסף שעלה מהמחקר הוא שטיפול באנטיביוטיקה, בנוסף לכימותרפיה, עשוי להוביל לתוצאות טובות יותר מאשר טיפול בכימותרפיה בלבד.



במהלך המחקר, בודדו החוקרים חיידקים שנמצאו בתוך גידולים של חולי סרטן הלבלב ובדקו כיצד הם משפיעים על רגישות התאים הסרטניים לאותה התרופה הכימותרפית. בתגובה, חלק מאותם חיידקים מנעו מהתרופה לפעול. יצוין שקבוצת המחקר בדקה יותר מ-100 גידולים של סרטן הלבלב בבני אדם. זאת, לאחר מחקר נוסף שהראה שאותם חיידקים מעכלים את החומר הפעיל של התרופה, ובכך משביתים את פעילותה הרפואית.



החוקרים זיהו שהגן בחיידק שאחראי לכך הוא הגן CDD או cytidine deaminase, שמגיע בשתי צורות – ארוכה וקצרה, ושרק חיידקים שנושאים את הגן בצורתו הארוכה יכולים להשבית את התגובה הכימותרפית, שכן רק אלה גילו עמידות לתרופה. עם זאת, לאחר טיפול אנטיביוטי, העכברים בקבוצה זו הגיבו גם הם לטיפול הכימותרפי.



שאלות רבות נותרו פתוחות, והחוקרים, בהם ד"ר רביד שטראוסמן, שהמחקר נערך במעבדתו במחלקה לביולוגיה מולקולרית במכון ויצמן, בודקים כעת אחת מהן: האם ניתן למצוא חיידקים גם בסוגי סרטן אחרים, ואם כן, אילו השפעות עלולות להיות להם על הסרטן ועל רגישותו לתרופות אחרות. בכלל זה, נבדקת משפחה חדשה של תרופות שרותמות את תאי מערכת החיסון למלחמה בסרטן.



"בגלל שהנושא כה חדש, נעזרנו, קודם כל, בשיטות שונות כדי להראות שחיידקים אלה אכן קיימים בגידולים ואינם תוצאה של זיהום הגידולים לאחר הוצאתם מהגוף", אמר אתמול ד"ר שטראוסמן, כשלדבריו רק "אחר כך החלטנו לבחון את ההשפעה האפשרית של החיידקים על טיפול כימותרפי".