ללמוד בלי לעלות במשקל: לקראת תחילת שנת הלימודים האקדמית החודש אספנו עבורכם הסטודנטים עשר עצות פרקטיות לתקופת הלימודים הבאה לטובה על מנת שתוכלו ללמוד ולשמור על הגזרה בזמן הלחץ והמבחנים. העצות הן של ד"ר אבי מויאל, ראש התמחות ספורט ואורח חיים בריא בקריה האקדמית אונו, לשעבר ראש מחלקת  כושר קרבי בצה"ל. 


 
1. עלו במדרגות במקום במעלית:
 
עלייה במדרגות תורמת לשריפה של מאות קלוריות בשבוע. גבר השוקל 70 קילו למשל ועולה במדרגות במשך 7 דקות ביום, יוציא כ-60 קלוריות (והמספר עולה אם הוא סוחב שקיות מצרכים, לדוגמה). העלייה במדרגות מאופיינת במעורבות רבה של סיבי השריר הלבנים ועלייה של שתי מדרגות בכל פסיעה, תביא למעורבות גדולה יותר של פושטי הירך ואף לעלייה גדולה יותר בקצב הלב.
 
2. נצלו את ההפסקות בין השיעורים:
 
ביום לימודים רגיל הסטודנטים יושבים זמן רב בכיתה מול המרצה. נצלו את ההפסקות בין השיעורים להתרעננות קלה, שכוללת גם הליכה קצרה של כחמש דקות בין שיעור לשיעור. ביום לימודים ארוך, פעילות זו יכולה להצטבר לכ- 20 דקות הליכה.
 
3.הגיעו עם בקבוק מים ליום הלימודים:
 
השתדלו לשתות כשני ליטרים של מים ביום. כדאי לכם לשאת בקבוק פלסטיק, אלומיניום או בקבוק רב פעמי גדול (750 מ"ל). כך תדעו כמה בדיוק שתיתם במהלך היום. מלאו את הבקבוק לאחר כל שיעור, וכך גם תגדילו את סיבוב ההליכה בין השיעורים.
 
4. הורידו את כמות הסוכר בתה ובקפה:
 
תקופת הלימודים היא אינטנסיבית, וסטודנטים רבים שותים מספר רב של כוסות קפה או תה על מנת להישאר ערניים במהלך היום. תוספת של כפית סוכר אחת בלבד פירושה תוספת של 20 קלוריות למשקה. אף על פי שזה לא נשמע הרבה, אדם אשר רגיל לשתות בממוצע ארבע כוסות קפה ביום, שכל אחת מהן מכילה שתי כפיות סוכר, צורך תוספת של 160 קלוריות ביום.
 
5. פחות אוכל מעובד:
 
נסו להכניס כמה שפחות מזונות מעובדים לתפריט היומי שלכם. חלק מהמזונות האלה מכילים חומרים משמרים וכמויות גדולות של מלח. ככל שברשימת הרכיבים של מזון מסוים מופיעים יותר רכיבים, כך הוא מעובד יותר. היזהרו במיוחד ממוצרים שמכילים כמויות גבוהות של מלח או סוכר (הרכיבים הרשומים ראשונים ברשימת המרכיבים הם הרכיבים שהכמות שלהם היא הגבוהה ביותר במוצר).

צילום: חיים יוסף
צילום: חיים יוסף
 
6. הכינו לבד את הארוחות שלכם:
 
כחלק מהניסיון להימנע ממזון מעובד, נסו להכין את הארוחות שלכם לבד. כך תוכלו לשלוט על החומרים והכמויות שנכנסים לגוף שלכם, ותוכלו להגדיל את כמות הירקות והפירות שאתם צורכים בכל יום. נסו לפנות לעצמכם כמה שעות בשבוע והקדישו אותן לבישול של כמויות מזון גדולות. הקפיאו את האוכל ותוכלו ליהנות ממזון בריא ולא מעובד בכל יום בשבוע.
 
7. הכינו את קופסת האוכל ללימודים מראש:
 
כשתקומו בבוקר עייפים ותמהרו ללימודים, לא יהיה לכם כוח להשקיע בארגון אוכל בריא ליום לימודים ארוך. במקרה הטוב תכינו שני סנדוויצ'ים ותיקחו חטיף אנרגיה, ובמקרה הרע תחליטו שהיום אתם קונים בקפיטריה/ במכונת הממתקים או שפשוט תסתדרו. הכנת קופסת אוכל מראש יכולה להבטיח לכם תזונה מאוזנת ומדודה לאורך היום  ותחסוך בזבוז מיותר של כסף.
 
8. הימנעו מרטבים עתירי קלוריות לסלט:
 
שכחתם את האוכל בבית או לא התארגנתם מראש? הגיעה שעת הצהריים ואתם רעבים. נכנסתם לקפיטריה והחלטתם שהיום אתם שומרים על הבריאות ואוכלים סלט, אך לעיתים גם מנות בריאות ודלות קלוריות, כמו סלטים, עשויות להטעות ולהיות עתירות קלוריות. עובדה זו נכונה במיוחד כאשר הסלט מכיל כמות גדולה של רוטב עתיר קלוריות. אם אתם בכל זאת רוצים את הסלט עם רוטב, בקשו שיהיה מוגש בצד, כך שתהיה לכם בקרה על הכמות בה אתם משתמשים.
 
9. צרו לעצמכם סדר יום ושלבו כיף ומנוחה:
 
סגלו לעצמכם סדר יום הכולל זמן ללמידה, לאימון ולשינה. כך יהיה לכם קל יותר להכניס למהלך היום דברים שאתם צריכים לעשות מבלי להרגיש לחץ. שימו לעצמכם גבול לשעות הלמידה. אי אפשר ללמוד כל הזמן - כיף ורגיעה חייבים להיות חלק משגרת השבוע.
 
10.הקדישו מספיק זמן לשינה:
 
מחסור בשעות שינה קשור להיחלשות המערכת החיסונית ולהשמנת יתר. למעשה, אנשים שלא ישנים טוב נוטים לשקול יותר מאלו שישנים טוב על בסיס קבוע. אחת הסיבות לכך היא שאנשים שאיכות השינה שלהם ירודה, קרוב לוודאי שיהיו רעבים יותר ויצרכו יותר קלוריות. אם אתם מנסים לקצץ בקלוריות ולרדת במשקל, ודאו שבאופן קבוע אתם ישנים היטב בלילה. נוסף על כך, שינה מספקת משפרת את הזיכרון ואת יכולת הלמידה.