הסדרה האמריקאית "סיפורה של שפחה", שזכתה לשבחים רבים ונכתבה על בסיס רב־המכר של מרגרט אטווד משנת 1985, מסופר על משבר פוריות עולמי, שבו רק אחת מתוך חמש נשים מצליחה להרות. לשמחתנו, קשיי פוריות בעולם אינם בממדים המתוארים ב"סיפורה של שפחה". ובישראל, מדינה שבה הרצון להרות כה עז, הטיפולים לשיפור הפוריות זמינים ומותאמים לזוגות לאחר אבחון.



הגורמים לקשיי פוריות מגוונים וחלקם מורכבים, כמו בעיות פיזיולוגיות, אבל גם לחצים נפשיים אצל אחד מבני הזוג או אצל שניהם. אחת התסמונות השכיחות והמדוברות בשנים האחרונות היא תסמונת השחלות הפוליציסטיות. זוהי התסמונת השכיחה ביותר המשפיעה על הפוריות - ההערכה היא שמדובר על 5%–10% מכלל הנשים בגילי הפוריות.



בחרנו להקדיש את המאמר השבוע לנושא, משום שמחקרים מצביעים על קשר הדוק בין תסמונת זו לבין תזונה, קשר היכול להעלות או לצמצם משמעותית את הסיכוי להרות.



למרות שמה, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, אין היא מעידה בהכרח על נוכחות ציסטות. זו תסמונת של המערכת האנדוקרינית (מערכת של בלוטות המייצרות ומפרישות הורמונים שונים אל מחזור הדם). התסמונת מאופיינת בהפרשה של אנדרוגנים, הורמונים גבריים כמו טסטוסטרון או הורמונים מהשחלות, ובעלייה בהפרשת הורמון האינסולין בגוף.



חשוב להדגיש כי לצורך זיהוי מדויק של התסמונת יש לבצע בדיקת אולטרה–סאונד, בדיקות דם מקיפות ואבחון הסימפטומים. אלה משתנים מאישה אחת לאחרת, אבל לפניכם העיקריים:



• שיעור יתר בפנים ובגוף ומצד שני התקרחות בשיער הראש - התקרחות המאפיינת גברים.


• מחזור חודשי לא סדיר - בתדירות או בעוצמה.


• ציסטות קטנות על השחלות שאפשר לזהות באולטרה–סאונד. כאמור, הציסטות אינן מופיעות תמיד, רק אצל חלק קטן מהנשים, והן סימפטום של הבעיה ולא כפי שמקובל לפעמים לחשוב - מקורה.


• אקנה בפנים ובעיות עור אחרות.


• עודף משקל באזור הבטן הנובע לרוב מהעמידות לאינסולין. תפקיד האינסולין הוא לסייע באגירת השומן בגוף, וכשיש עודף אינסולין, יותר שומן מצטבר. נוסף לכך, עודף האינסולין גורם לרעב מוגבר ולאכילת יתר.



התסמונת מעלה את הסיכון למחלות לב כליליות, כמו גם לחלות בסרטן רירית הרחם. אצל נשים שמצליחות להרות קיים סיכון מוגבר למחלות בזמן ההריון, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, רעלת הריון ולידה מוקדמת.



הטיפול בתסמונת משתנה בהתאם לסימפטומים ולגילה של האישה. הוא כולל המלצות מתאימות לפעילות גופנית ולדיאטה. לעתים יש צורך בהתערבות נוספת כמו טיפול תרופתי לאיזון הסוכר ו/או לאקנה. למתבגרות מומלץ לפעמים לקחת גלולות להסדרת המחזור החודשי ולנשים המבקשות להרות - טיפול להגברת הפוריות.



מה לאכול?


מחקרים רבים מעידים על כך שירידה במשקל ושיפור דפוסי אכילה יכולים להפחית משמעותית את רמות האינסולין והאנדרוגנים ובכך לאפשר ביוץ והריון. כמה מחקרים אף הראו כי דיאטה מתאימה אצל נשים שסובלות מהפרעות אכילה, כולל בולימיה, יכולה להפחית הופעת ציסטות סביב השחלות. אפי ארמן, דיאטנית קלינית מומחית לתזונה בפריון ותסמונת השחלות הפוליציסטיות, מדגישה את ההנחיות התזונתיות הכלליות לתסמונת.



• חשוב מאוד לשמור על משקל גוף תקין ועל רמות סוכר בדם בטווח הנורמלי.


• פחמימות פשוטות: רצוי להימנע במידת האפשר מצריכת פחמימות, כמו סוכר, סוכר חום, ריבה, דבש, מולסה, ומוצרים המכילים פחמימות פשוטות, כמו ממתקים, עוגות וגלידות, מפני שאלה מעלים את רמות האינסולין בגוף.


• פחמימות מורכבות: תפוחי אדמה, פסטה, אורז או לחם כדאי לצרוך לאורך כל היום, ולא לאכול כמויות גדולות מהם בארוחה אחת (לא יותר מתפוח אדמה בינוני או משתי כפות אורז/פסטה בארוחת הצהריים). נוסף לכך, מומלץ לצרוך את הפחמימות הללו כדגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, פסטה מלאה, תירס וקינואה.


• ירקות: לפחות שלוש מנות ירק בצבעים שונים ביום.


• פירות: עד שתי מנות פרי ביום בארוחות הביניים (12 ענבים, שני שזיפים, תפוח בינוני, תפוז, בננה קטנה).


• חלבונים: עד שלוש מנות חלב ביום, רצוי חלב רזה (יוגורט 2% ללא פרי, כוס חלב 1%).


• בשר: עדיפות לאכילת בשר רזה ככל האפשר ולא איברים פנימיים.


• שומנים: להימנע מאכילת מזון מטוגן ורווי שומן.


• מומלץ לשלב חמישה שקדים בתפריט היומי, עדיף בסמיכות למנת הפרי.


• כדאי לאכול מזונות עשירים באומגה 3, כמו דגי ים: סלמון, בקלה והליבוט.


• יש לתת חשיבות מרובה לפיזור הארוחות בצורה שווה וקבועה על פני היום.



הימנעות מוחלטת מפחמימות גם היא אינה מומלצת. הפחמימות מספקות את הסוכר לגוף, למוח ולשרירים. רמות נמוכות של סוכר אצל אנשים שעמידים לאינסולין יכולות לגרום לתופעות של היפוגליקמיה (ירידה חדה ברמות הסוכר). התחושות הן של חולשה, סחרחורת ואף עילפון. במקרים קיצוניים יכול להיות חמור יותר. רמות סוכר נמוכות יכולות לעודד התקפי אכילה, דבר המאפיין לעתים נשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.