דוח ה-OECD שפורסם אתמול מגלה כי בהשוואה לשאר המדינות המתפתחות, ישראל מצטיינת בהישרדות אחרי שבץ, סרטן השד, המעי הגס וסוכרת. פרופסור איתן פרידמן, מנהל היחידה האונקו-גנטית בבית החולים שיבא בתל השומר, התייחס הבוקר (שני) ב-103FM לדוח וטען: "אני חושב שהדוח הנוכחי מאוד מעודד, תמיד יש מקום לשיפור אך הוא מראה שבאמצעות הסברה והשקעה אפשר להשיג תוצאות פנטסטיות. הישראלים על פי הנתונים מעשנים הרבה פחות, יחסית למה שעישנו בעבר". 

הוא הוסיף: "מבחינת מדדי בריאות אנחנו במקום טוב וכתוצאה מכך תוחלת החיים שלנו עולה. אנשים מעשנים פחות, אוכלים בריא יותר, נזהרים מהחשיפה לשמש ועושים כל מה שתלוי בהם כדי לשמור על עצמם. צריך גם לשבח את ההתקדמות הרפואית והגישות הטיפוליות החדשות. אנחנו יחסית משקיעים בממוצע הרבה פחות בבריאות באזרחי ישראל ועדיין אנחנו מגיעים לתוצאות טובות בזכות חוכמתו של הציבור בישראל".
 

על השימוש באנטיביוטיקה בישראל סיפר: "הורה שהילד שלו משתעל מגיע לרופא ולא יוצא ממנו עד שהוא מקבל אנטיביוטיקה. הרופאים נמצאים תחת לחץ ולעתים נכנעים לו. אנחנו משתמשים הרבה יותר מידי באנטיביוטיקה, הרופא צריך לעמוד בגב זקוף מול ההורים ולא לאפשר להם לקבל תרופה שאין בה צורך, אנחנו נותנים אנטיביוטיקה ביד קלה וצריך לשים לזה סוף".

אנטיביוטיקה. צילום: רויטרס
אנטיביוטיקה. צילום: רויטרס
לסיום אמר פרופסור פרידמן: "משנת 1990-2015 עלתה תוחלת החיים בממוצע בשש שנים בכל המדינות המערביות, אך לא לדאוג, לעת עתה אנחנו לא נחיה לנצח".
עריכה: איתמר זיגלמן