תוכנה חדשה ופורצת דרך שפותחה על ידי סטודנטים ישראלים ב-HIT מכון טכנולוגי חולון מאפשרת לזהות את מחלת הטרשת הנפוצה בקרב חולים, תוך דקות ספורות וברמת דיוק של קרוב ל-100%. הסטודנטים מקווים כי רופאים נוירולוגים יוכלו לעשות שימוש בפיתוח החדש, שיהפוך את בדיקת ה-MRI לממוקדת ויעילה לעומת השיטה הנהוגה כיום.
נכון להיום, האמצעי היחיד לאבחון טרשת נפוצה הוא בדיקת MRI. אלא שתהליך פענוח הסריקה הוא ארוך ומסורבל. ראשית, הרופא מקבל את תוצאות סריקת ה-MRI , המוצגות בדיסק המכיל בין 500 ל-700 תמונות. בהמשך, הרופא סורק בקפדנות את כלל התמונות תוך ניסיון למצוא תוצאות חשודות. רק לאחר שהוא מזהה שתי תמונות המציגות פגיעות מאזורים שונים במוח, ניתנת לנבדק האבחנה לפיה הוא חולה בטרשת נפוצה. 
מה שהסטודנטים פיתחו כעת הוא אלגוריתם שבאמצעותו תוכל התוכנה לסרוק בתוך שתיים או שלוש דקות את בדיקת ה-MRI  ולקבוע ברמת דיוק של 99.8% אם הנבדק נושא את המחלה. את האלגוריתם פיתחו אלכס ליבנסון ומרק רייכשטט מהפקולטה להנדסה ב-HIT, בהנחיית ד"ר דרור מלכה, בשיתוף סטודנטים מאוניברסיטת בר אילן מקבוצת המחקר של פרופ' זאב זלבסקי.

"תוצאות הגילוי היו כמעט מושלמות" 

היתרון בתוכנה שפותחה הוא היכולת לבצע סריקה מהירה ואוטומטית של פלט התמונות המופקות מבדיקת ה–MRI. הרעיון בכך הוא שתוצרי התוכנה יניבו לרופא המאבחן מספר מצומצם של תמונות חשודות, ובתום הסריקה כל שיוותר לו זה לבחון את אותן התמונות באופן מינימלי, ואלה יסייעו לו לקבוע את הימצאות המחלה ומצב התפתחותה במהירות וביעילות.
מעניין לציין שהרעיון לפיתוח האלגוריתם הגיע ממכרה קרובה של אחד הסטודנטים, בעצמה חולה בטרשת נפוצה, נושאת את המחלה, שהתלוננה על תהליך ארוך ומתיש בכל הקשור לאבחון ופענוח, מתן תשובות מהרופא  וכן במעקב אחר המחלה.
"במהלך הפיתוח, השתמשנו בסריקות של אנשים הנושאים את המחלה, ותוצאות הגילוי היו כמעט מושלמות", מסבירים ליבנסון ורייכשטט, שתקוותם של אינה נעצרת בזיהוי מחלת הטרשת הנפוצה. הם צופים כי בעתיד האלגוריתם שפותח יוכל להוות בסיס ראשוני לפיתוח תוכנות דומות, שיעזרו לרופאים בתהליכי אבחון מהירים של מחלות נוספות, כמו סרטן ואיידס. לדברו של ד"ר מלכה, "הדרישה של עולם הרפואה לייעול ולמקסום תהליכים מחייבת מהמפתחים הטכנולוגיים למצוא פתרונות יצירתיים, והפיתוח החדשני של הסטודנטים היא דוגמא מצוינת".