חוקרים סוף כל סוף מצאו אסמכתא מדעית למה שרבים מאיתנו וודאי חשנו - סוגים שונים של אלכוהול משפיעים אחרת על מצב הרוח שלנו ועל ההרגשה שלנו. המחקר, שנערך בקינגס קולג' בלונדון, נועד לבדוק את השפעתם של סוגי אלכוהול שונים על הרגשות שלנו, וכן את השוני בהשפעה על נשים וגברים.  במהלך המחקר, המשתתפים - 30,000 גברים ונשים בני 18-34, מ-21 מדינות ברחבי העולם, התבקשו לשתות יין, ספיריטס (שם גג למשקאות עם אחוזי אלכוהול גבוהים כגון וויסקי, ג'ין, רום, וודקה וכו') ובירה, ולפרט היכן שתו אותם ואיך זה גרם להם להרגיש. רבים מהם העידו כי לכל משקה הייתה השפעה שונה עליה, וכן נשים הראו מנעד רחב יותר של רגשות לאחר שתיית כל אחד מהמשקאות.

המשקה שגורם לאנשים לחוש סקסיים

מתשובות המשתתפים, החוקרים גילו שיין אדום גרם לרבים מהם לחוש רדומים יותר מאשר לאחר שתיית יין לבן. כמחצית (53%) העידו שחשו רגועים לאחר יין, כשלבירה (50%) היה אפקט דומה. כאשר נשאלו על ספיריט, 42.5% מגברים והנשים העידו כי גרם להם לחוש סקסיים במיוחד, ומעל מחצית (59%) ענו שהמשקה גרם להם להרגיש אנרגטיים והעלה את הביטחון העצמי שלהם. לצד זאת, משקה זה נקשר יותר מהשאר לתחושות של תוקפנות, חולי, אי שקט ונטייה לבכות.

אלכוהול, גברים ואגרסיות

תחושות שליליות כאגרסיביות נמצאו רק בקרב הגברים במחקר. 30% ענו שחשו תוקפנות לאחר שתיית ספיריט. ככלל, גברים נטו יותר מנשים להרגיש תחושות של תוקפנות, לאחר שתיית כל סוגי האלכוהול שנכללו במחקר. אך שתיינים כבדים היו בעלי סיכון גבוה פי שישה לחוש תוקפנות לאחר שתיית אלכוהול, מאשר שתיינים מתונים. אצל נשים, לעומת זאת, נמצא מנעד רחב יותר של רגשות לאחר שתיית כל המשקאות המחקר, והן כמעט לא חוו תחושות של אגרסיביות.

אלכוהול השפיע אחרת על גברים ונשים. אילוסטרציה: אינגאימג
אלכוהול השפיע אחרת על גברים ונשים. אילוסטרציה: אינגאימג

לבד בחושך

למקום בו היו המשתתפים, מצאו החוקרים, הייתה השפעה על בחירת סוג האלכוהול והשפעתו. "צעירים בדרך כלל ישתו סיפריט בבילוי, בעוד שיין נוטים יותר לשתות בבית, עם ארוחה", אמר פרופסור מארק בליס, שעמד בראש המחקר. "יהיה גם אלמנט של ציפייה. מישהו שרוצה להירגע עשוי לבחור לשתות בירה או יין".

גם הדרך בה הוא משווק נמצא כמשפיע על הבחירה במשקאות שונים, כדי להתאימם למצב הרוח הרצוי: "המחקר מדגיש את החשיבות של הבנה מדוע אנשים בוחרים לשתות משקאות אלכוהוליים מסוימים ומה ההשפעה שהם מצפים משקאות אלה יהיו עליהם.

אל תגזימו

בעוד שתייה מתונה יכולה לתרום לבריאות ולהיות מהנה, החוקרים מקווים שהממצאים, שפורסמו בכתב העת BMJ Open,  יעזרו לציבור להבין את הסכנה שבתלות באלכוהול. פרופ' בליס מקווה שהתוצאות יעזרו להדגיש את הסכנה בשתייה מופרזת של אלכוהול. היות שלאורך זמן אנשים ששותים בקביעות מפתחים סבילות למשקאות אלו, יש בדרך כלל ניסיון להגדיל את הצריכה כדי להשיג את אותו אפקט, מה שעלול במהרה לגרום לתלות. "אנשים עלולים לפתח תלות באלכוהול כדי שיגרום להם למצב רוח מסוים", הסביר בליס. "אנשים עלולים לשתות כדי להרגיש יותר בטוחים בעצמם או רגועים אבל הם מסתכנים בחוויית רגשות שליליים".