חג האורים קיבל משמעות מיוחדת במיוחד השנה עבור משפחתו של עבדלחי, ילד כבן 3 מבית לחם שעבר ניתוח מורכב בבית החולים כרמל שבחיפה, אשר בסיומו ניצלה ראייתו. "אתם המלאכים שלנו", אמר בהתרגשות איברהים אביו של הילד לפרופ' אורנה גייר וליתר הרופאים שניתחו את בנו, "אין לי מילים להודות לכם".



יש לציין כי שלושה מתוך ארבעת ילדי המשפחה של איברהים חולים במחלת הגלאוקומה, שהטיפול היחיד שעשוי להילחם בה בהצלחה הוא ניתוח. אחד הסיכונים הוא אלמנט הזמן – אם לא מנתחים את החולה מוקדם מספיק, הוא עלול לאבד את הראייה לחלוטין.



אביו של עבדלחי סיפר כי בשנים האחרונות משפחתו ניסתה לטפל באחיו ואחותו הגדולים של הילד בבית לחם אך ללא הצלחה. בנו בן ה־17 עבר מספר טיפולים, אולם בסופו של התהליך הוא התעוור, כמו גם בתו של איברהים בת ה־10, שלמרבה הצער איבדה אף היא את מאור עיניה: "בשלב מסוים שמעתי שבבית החולים כרמל יש מומחים שיכולים להציל לי את הילד הקטן, אז עשיתי הכל ובסוף הצלחנו להגיע לכאן". המשפחה הסתייעה במרכז פרס לשלום כדי להגיע לבית החולים.



בראש צוות המנתחים שטיפלו בבן השלוש עמדה פרופ' אורנה גייר, מנהלת מחלקת עיניים בבית החולים ומובילה בניתוחי עיניים בילדים. גייר, שניתחה את עבדלחי ביחד עם ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף, הסבירה: "בדרך כלל הגלאוקומה המולדת מופיעה מיד לאחר הלידה, אבל היא יכולה להופיע גם במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק. סיבת המחלה נובעת מפגם בהתפתחות העין במהלך ההריון. אם לא מטפלים מיד, החולה בסופו של דבר יתעוור".



ד"ר וולף הוסיפה: "גלאוקומה מולדת הינה אחת הסיבות העיקריות לעיוורון בילדים. היא נדירה ויש בממוצע חולה אחד על כל עשרת אלפים תינוקות". שכיחות המחלה גבוהה יותר באוכלוסיות שבהן יש ריבוי נישואי קרובים, כמו במגזר הערבי, "במקרים כאלו המחלה היא תורשתית ובדרך כלל קשורה למוטציה גנטית. לשמחתנו עבדלחי הגיע אלינו בזמן, ובעזרת הניתוח הצלחנו להציל לו את העיניים".