התרומה של תפריט מאוזן למצב הבריאותי, מניעת מחלות והעלאת תוחלת החיים מוכחת באינסוף מחקרים. נראה כי מי שמקפיד על צריכה של מזון בריא הוא מבורך, אולי אפילו מעורר השראה, אבל מתברר שלא תמיד.



ד"ר סטיבן ברטמן, רופא אמריקאי, העיד על עצמו כמי שדבק בתזונה בריאה באופן קיצוני. מעבר להימנעות מצריכה של מזונות המהונדסים גנטית, המכילים רכיבים מלאכותיים ומזיקים, הוא אימץ כללים ודפוסי אכילה קפדניים. לדוגמה: אכילת ירקות סמוך לקטיפתם (עד 15 דקות) ולעיסה של המזון 50 פעם לפני בליעתו.



עם הזמן הוא שם לב כי הצורך להשיג ארוחות ללא בשר, שומן וכימיקלים מלאכותיים הפך אותו לאובססיבי לעניין, שיבש לו את התפקוד היומיומי וגרר בידוד חברתי. בנוסף, נפגעה שמחת החיים שלו. הוא הבין כי חובה עליו לשנות את חוקי הדיאטה והאכילה שלו.



בעזרת שני מכרים הצליח ד"ר ברטמן לצאת מהמשטר התזונתי שסיגל לעצמו, שאותו כינה "אורתורקסיה" - מיוונית, שילוב של המילים "אורתו" שמשמעותה נכון או ראוי ו"אורקסיס" שמשמעותה תיאבון. ברטמן כתב ספר בנושא: "המכורים למזון בריאות - להתגבר על האובססיה לאכול בריא". זה היה לפני 20 שנה, ב־1997. מאז התרחב הידע בנושא.



אורתורקסיה היא אכילה מופרעת (Disordered eating), הכוללת מגוון התנהגויות שנמצאות בטווח שבין דפוסי אכילה בריאים לפתולוגיים. המקרים של אורתורקסיה לעתים מבלבלים, משום שההתנהגות אינה נראית חולנית, לפחות לא בהתחלה. ההתייחסות למזון היא בהיבט של איכות ולא של כמות. אין התעסקות בספירה של קלוריות, במשקל ובדימוי גוף. עם זאת, בדומה להפרעות אכילה, מתלוות חרדה ונקיפות מצפון במקרים של חריגה מה"כללים".



תבניות התנהגות כמו אנורקסיה נרבוזה או בולימיה נרבוזה מוגדרות כהפרעות אכילה במדריך האמריקאי לאבחון ולסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות. אורתורקסיה, לעומת זאת, הוגדרה כהפרעת אכילה בלתי ספציפית, כיוון שאינה תואמת את מכלול הקריטריונים להפרעת אכילה.


ד"ר ברטמן סבור כי טוב שאורתורקסיה אינה כלולה ברשימה. "בעולם המודרני" הוא מסביר, "יש נטייה להפוך התנהגויות אנושיות להתנהגויות פתולוגיות, ואיני מוכן לתרום למגמה זו. כן חשוב לתת שמות לתופעות, ונתקלתי במי שהיטיב להשתמש במונח אורתורקסיה, כשאמר: 'אני רוצה לאכול בריא, אבל לא רוצה להיות אורתורקסי'. זה השימוש הנכון ביותר למילה".



מהו בעצם מזון בריא, והאם הקפדה על צריכתו יכולה לפגוע בבריאות במקום לתרום לה? ההגדרה של מזון בריא היא מורכבת, שכן המוטו של תזונה נכונה הוא תפריט מאוזן ומגוון. יש לבחון את המכלול ולא להתמקד רק בפריטים מסוימים. שפע המידע באתרים וברשתות החברתיות בכל הקשור לתזונה ודיאטות הוא מתעתע, ולא תמיד נתמך מדעית ומגובה במחקרים. חלקו אף מטעה וסותר. הדוגמאות לכך רבות: דבש הוא ממתיק טבעי שמתאים לכולם ולחלופין ערכו התזונתי דומה לזה של סוכר לבן; פירות אפשר לאכול ללא הגבלה ולחלופין הם גורמים לקנדידה ויש להימנע מצריכתם.



חשוב להבין שלסגל תפריט יומי מאוזן זה אתגר. גם עבור מי שאוכל הכל מהכל לא פשוט לקבל את מרב ומיטב המרכיבים התזונתיים החיוניים: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. ובוודאי כשמצמצמים את מרכיבי התפריט מסיבות שונות: דיאטה לירידה במשקל, אלרגיה למזון ולרכיבים מסוימים (חלב, גלוטן), מחלה (סוכרת, אי־ספיקת כליות), אידיאולוגיה (טבעונות), צריכה רק של מזונות בריאים או "בריאים" וגם שילוב של מספר סיבות.



הדבר נכון גם לגבי אורתורקסיה: במבט ראשון המזונות הנבחרים טובים ואף מומלצים, אבל התפריט כולו יכול להיות לא מאוזן, בגלל צמצום צריכה של חלבונים, פחמימות ושומנים, ולגרום לתת־תזונה - מצב שבו הצריכה התזונתית אינה מספיקה לתפקוד תקין המלווה בפגיעה במערכות שונות, כמו למשל חיסון, שלד, שריר או פוריות. במקביל עלולה להתפתח אנמיה עקב מחסור בברזל ובוויטמין B12, גם אם אין ירידה במשקל.



בנייה של תפריט מאוזן אינה יכולה להסתמך על ד"ר גוגל או על המלצות חברים. חשוב להיוועץ בתזונאים מקצועיים, בפרט כאשר התפריט מוגבל מסיבה זו או אחרת.



איך מזהים?


מה ההבדל בין מי שמקפיד על אוכל בריא באופן הרצוי לבין מי שההקפדה על אוכל בריא היא מופרעת אצלו. מספר שאלות יסייעו להבחין בין השניים.


• האם אתם מגבילים את התזונה שלכם באופן קיצוני?


• האם אתם משקיעים שעות במחשבה על מה שאכלתם ועד כמה זה היה בריא?


• האם אתם אוכלים מזון שאינו טעים רק משום שאתם חושבים שהוא בריא?


• האם אחרי שאכלתם מזון שאתם חושבים שאינו בריא, יש לכם רגשי אשמה?


• האם תוותרו על בילוי עם חברים במסעדה בגלל התפריט?


• האם ההוצאה הכספית על אוכל בריא גדלה?


• האם אתם חושבים שהאוכל הבריא משפר את מצב הרוח כמו את המצב הפיזי?


• האם אתם מזלזלים באלה שאינם אוכלים מזון בריא?


• האם ככל שעובר הזמן הכללים והחוקים של "דיאטת המזון הבריא" מחמירים?


• האם אתם מרגישים התרוממות רוח וסיפוק ככל שאתם מקפידים יותר על אכילת מזון בריא?



אם עניתם על רוב השאלות באופן חיובי, ואתם מזהים סממנים של אורתורקסיה אצלכם או אצל הקרובים לכם, חשוב לטפל ולקבל הדרכה מתאימה מתזונאים שמתמחים בתחום.