טיפול חדש במחלת הסרטן, הנערך מחוץ לגוף החולה, עשוי לשפר את סיכויי הצלחת התרופות הניתנות לו. רן רזניק, תחקירן הבריאות מ'ישראל היום' פירט היום (רביעי) ב-103FM על הבדיקה החדשה: "הטיפול החדשני כולל בדיקה חדשה שהגיעה לישראל. הבדיקה נשלחת מישראל למעבדה בארצות הברית, שם בודקים על חלק זעיר מהדגימה את התרופות והטיפולים שהרופא מציע עבור החולה ולאחר הבדיקה ניתן לנבא ולקבוע בשיעור גבוה האם הטיפול התרופתי יצליח או ייכשל". 

לדבריו, "אותה תרופה לאותו גידול אינה בהכרח מגיבה באופן זהה עבור כל חולה, הבדיקה החדשה תוכל להתאים את התרופה לגידול עבור כל חולה באופן אישי, מדובר בפריצת דרך. היום הרופאים מתבססים על הניסיון שלהם, על הסטטיסטיקות והערכות, מעתה לא יצטרך החולה לנסות טיפולים שונים על גופו לשווא ולשפוך כסף רב על תרופה שלא בהכרח תסייע לו באופן ודאי".



ד"ר רענן ברגר מבית החולים 'שיבא' התייחס לטיפול החדשני והוסיף: "הבדיקה המדוברת היא אמנם חדשה עם ניסיון של כמה אלפי מטופלים בלבד אך היא נמצאה מדויקת עם 90% סיכוי הצלחה של הטיפול התרופתי. מדובר בכלי שיסייע לרופא לתת לכל מטופל את הטיפול המתאים ביותר עבורו. הבדיקה הזו היא עוד לא בשימוש נרחב בישראל, זה ייקח עוד זמן, אך כעת מתבצע מחקר גדול בארצות הברית שבוחן את הבדיקה הזו בצורה יותר מדויקת, אני מעריך שתוך שנתיים נדע אם התרופה הזו אכן תוכל להתרחב לשימוש גורף של כלל האוכלוסייה. כיום בישראל ניסו את הבדיקה כ-65 ישראלים ואנחנו יכולים לראות שהערכות הדיוק אכן זהות. אנחנו יכולים לראות באופן מובהק כי ניתן לאפשר טיפול מדויק יותר באמצעות השימוש בבדיקה. מטופל ספציפי שסובל כיום מסרטן ועומד בפני התלבטות טיפולית יוכל להיעזר בבדיקה על מנת שתכוון אותו לטיפול המתאים".
עריכה: איתמר זיגלמן