בני נוער חילוניים ישנים בממוצע יותר מבני נוער חרדים, אך למרות זאת הם חשים שהם לא ישנים מספיק, לעומת בני הנוער החרדים שחשים שהם ישנים בדיוק את הזמן הדרוש. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה שהשווה בין דפוסי השינה של בני נוער חילונים וחרדים. "דפוסי השינה של המתבגרים החרדים טובים יותר מאלה של המתבגרים החילונים. דפוסים אלה מושפעים מאורח החיים והבדלים תרבותיים בין המתבגרים. תרומתה של התרבות לעיצוב דפוסי שינה היא המשמעותית", אמרה פרופ' תמר שוחט, מעורכות המחקר.



במחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת "Sleep Health", ביקשו החוקרות פרופ' שוחט ותלמידת המחקר הילה וידל, מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה, לבדוק את ההשפעות התרבותיות על דפוסי שינה בגיל ההתבגרות של בני נוער חרדים וחילונים. במחקר השתתפו 178 מתבגרים ומתבגרות בגילאי 13־17, מתוכם 116 חרדים ו־62 חילונים. המחקר התבסס על שאלונים ועל דיווח עצמי.



מבחינת משך השינה, עולה כי הבנים החרדים ישנים בממוצע 7 שעות בלילה ובנות חרדיות ישנות בממוצע 6 וחצי שעות בלילה. זאת בהשוואה ל־7.5 שעות שינה בממוצע בלילה לבנים חילונים ו־8 שעות בלילה לבנות חילוניות. פער משמעותי יותר נמדד בסוף השבוע: בעוד שהבנים החרדים ישנים רק 7.47 בסוף השבוע, הבנים החילונים ישנים לא פחות מ־9 שעות ו־20 דקות בממוצע. בקרב הבנות המתבגרות החרדיות והחילוניות לא נמצאו הבדלים משמעותיים - 9 שעות ו־39 דקות לעומת 9 שעות ו־25 דקות בהתאמה.



"ההבדל בקרב הבנים נובע מהנורמה התרבותית בחברה החרדית, שלפיה בנים קמים מוקדם לתפילת שחרית בכל ימות השבוע, כולל בשבת בבוקר, כאשר מתבגרים חילוניים ישנים עד מאוחר", אמרה פרופ' שוחט. אלא שהכמות היא לא בהכרח בטוחה לאיכות. כאשר נשאלו בנוגע לתחושות הסובייקטיביות שלהם בנוגע למשך השינה שלהם, התברר כי על אף שבני הנוער החרדים ישנים פחות, הם חשים טוב יותר בנוגע למשך זמן זה.



74% מהמתבגרים החרדים ענו כי הם ישנים כמו שצריך מבחינת משך השינה, לעומת כ־39% בלבד בקרב המתבגרים החילונים. עוד נמצא, כי 58% מהמתבגרים החילוניים דיווחו כי הם ישנים פחות מדי, לעומת 25% מהמתבגרים החרדים שחשו כך. עוד התברר כי זמן ההירדמות הממוצע של בנים חרדים במהלך השבוע הוא 10 דקות וזמן ההירדמות הממוצע של בנות חרדיות הוא 12 דקות. זאת בהשוואה ל־32 דקות הירדמות של בנים חילונים ו־24 דקות הירדמות של הבנות.



גם בסופי השבוע פערי ההירדמות גדולים. בעוד שאצל המתבגרים החרדים זמן ההירדמות הממוצע הוא 5 דקות לבנים ו־8 דקות לבנות, אצל המתבגרים החילונים זמן ההירדמות הוא 25 דקות לבנים ו־23 דקות לבנות.