האם לנשים יש יותר נטייה לשקוע בדיכאון מאשר לגברים? מחקר חדש קובע כי הפרעה רגשית עונתית (SAD) המוכרת בתור דיכאון חורף אינה משפיעה על גברים, אלא על נשים בלבד. החוקרים, מאוניברסיטת גלזגו שבסקוטלנד, מצאו שאותה הפרעה קלינית היא נחלתן של נשים בלבד וכלל אינה משפיעה על גברים.



לפי המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת "Journal of Affective Disorders", נשים חוו שינויים עונתיים במצב הרוח שלהן לאורך השנה, כולל סימפטומים דיכאוניים יותר בחורף. המחקר מצא שמצב רוח נמוך, עייפות וחוסר היכולת לחוות הנאה מפעילויות שנמצאות בדרך כלל מהנות, הגיעו לשיא בחודשי החורף אצל נשים. מהמחקר עולה שאותם שינויים אינם תלויים בגורמים חברתיים וסגנון חיים, כגון עישון, שתיית אלכוהול ופעילות גופנית.



החוקרים ביצעו ניתוח חתך של יותר מ־150 אלף משתתפים וניתחו נתונים של הערכת ראיות לשונות עונתית על ידי ציון "סימפטומים דיכאוניים מלאים", בתוספת תסמינים של מצב רוח נמוך, חוסר יכולת לחוש הנאה, מתיחות ועייפות. כמו כן, הוערכו קשרים בין תסמיני דיכאון לאורך יום וטמפרטורות ממוצעות. הסימפטומים הגיעו לשיא בחורף ונמצא קשר בין ימים קצרים יותר לבין סימפטומים דיכאוניים גדולים יותר, אבל ככל שחלפו ימים דווח גם על תחושת עייפות רבה יותר.



יצוין שעל פי מה שהיה ידוע עד כה, הפרעה רגשית עונתית משפיעה על עד 3% מכלל האוכלוסייה. היא נפוצה יותר עבור חולים עם היסטוריה של מצבי רוח שעלולים לחוות סימפטומים נוספים במהלך החורף.



"על הרופאים להיות מודעים להבדלים בין המינים ברמת האוכלוסייה בשינויים במצב הרוח העונתי, כדי לסייע בהכרה ובטיפול בסימפטומים דיכאוניים במהלך השנה הקלנדרית", אמר פרופ' דניאל סמית', פרופ' לפסיכיאטריה שעמד בראש צוות החוקרים.



ניצן פרימור, רוקח ראשי ב־SAFFROX מבית נווה פארמה, טוען שלתוספי תזונה קיים מקום משמעותי בטיפול בדיכאון חורף. "תוסף תזונה המכיל מתיל פולאט, זעפרן כורכום ומגנזיום, על פי דיווחים בספרות משפר את מצב הרוח ביעילות ובמהירות וללא תופעות לוואי", כך לדבריו. אם כי גם הוא מדגיש כי "אם כל זה לא מועיל, מומלץ לפנות לעזרה רפואית".