אין אדם בעולם שלא סבל לפחות פעם בחייו מקשיי שינה, בפרט קושי להירדם. למעשה, משוער שבישראל בין 20%-30% מהאוכלוסייה יסבלו מנדודי שינה בשלב כזה או אחר בחייהם, וכ-15% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות שינה כרוניות. הפרעות אלו פוגעות הן בכמות והן באיכות השינה, ומותירות אותנו עייפים ומתקשים לתפקד. השאלה היא מה עושים כדי לטפל בה, והרי ספירת כבשים כבר מזמן הוכיחה עצמה כלא יעילה בעליל. ובכן, קבוצת חוקרים טוענת שיש להם פתרון זול, פשוט שגם עוזר.

על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ביילור, בווייקו טקסס, אנשים שמכינים רשימה של המטלות שלהם ליום המחרת, נרדמים במהירות רבה יותר מאלו שלא מכינים רשימה. "ידענו כבר כמה שנים שפעולת הכתיבה עוזרת בהפחתת העוררות הקוגניטיבית והדאגות", סיפר ד"ק מייקל סקולין, שעמד בראש המחקר. "אז התחלנו במחקר הזה עם מטופלים שסובלים מהפרעות חרדה וביקשנו מהם לכתוב על כל מה שמדאיג אותם. זה עזר". 
 
במהלך המחקר, החוקרים ניסו לבדוק אם הכנת רשימה של דאגות עתידיות עוזרת לאנשים להירדם מהר יותר, או לחלופין האם במחשבה על כל מה שהם צריכים לעשות למחרת מקשה עליהם להירדם. כדי לבדוק את זה, החוקרים גייסו 57 סטודנטים וחילקו אותם לשתי קבוצות: בקבוצה אחת, סטודנטים כתבו רשימת מטלות ליום המחרת, ובקבוצה שנייה סטודנטים כתבו רשימת מטלות שביצעו באותו היום.



מי שכותב על דאגותיו, נרדם מהר יותר

החוקרים הצליחו לאשש את השערותיהם, וגילו שסטודנטים שהכינו רשימה של המטלות שלהם ליום המחרת, נרדמו כעשר דקות מהר יותר מהקבוצה השנייה: "זה דומה לאפקט שנוצר מתרופות שינה במספר מחקרים שנעשו", סיפר סקולין. בנוסף לכך, נמצא שככל שהמשתתפים פירטו יותר על המשימות שעליהם לעשות, כך הם נרדמו מהר יותר. בהתאמה, היה לזה אפקט הפוך בקרב הקבוצה השנייה - ככל שהם פרטו על מה שכבר השיגו, כך הם התקשו יותר להירדם. "יתכן שלכתיבת ההישגים יש אפקט מזערי עד אפסי" הסביר סקולין. "אפשרות נוספת יכולה להיות שכתיבה על ההישגים שלנו גורמת לנו לחשוב גם קצת על המטלות שלנו למחרת- במקום לכתוב עליהן- מה שיגרום לנו קושי רב יותר להירדם". 
 
במילים אחרות, דבר לא יניח את דעתנו יותר מאשר לדעת שיש לנו תכנית. מחקר אחר שנערך ב-2011 באוניברסיטת ווייק פורסט, צפון קרוליינה, מצא שאנשים שהכינו רשימות, גם הצליחו לבצע אותן ביעילות רבה יותר יותר מאשר אלו שלא הכינו רשימות. יש בכך היגיון רב, שכן רשימה עוזרת לנו לסדר את המחשבות ולתעדף את המשימות שלנו. זה הופך את היום שלנו לקל יותר לניהול ולפחות מדאיג.