לפני כמה חודשים התחלתי להקפיד יותר על מזון בריא, וכתוצאה מזה התחלתי לרדת במשקל. אני מאוד אוהבת את התפריט שנתנו לי, אבל בקרוב אחי הגדול מתחתן ואשמח לדעת מה הערך התזונתי של משקאות האלכוהול, ומה המשקה הכי מומלץ לדעתך? 

בירה היא המשקה האלכוהולי הדיאטטי ביותר. ב־100 גרם בירה יש 42 קלוריות. לשם ההשוואה, ב־100 גרם חלב יש 60 קלוריות, כך שאם שתי חברות ייפגשו, ואחת תשתה בירה והשנייה כוס קפה, זאת ששתתה רק כוס קפה תסיים את היום עם יותר קלוריות. בבירה יש נוגדי חמצון מאוד טובים המפחיתים סיכון להתקפי לב, משפרים זיכרון ומסייעים במניעת סוכרת. מיד אחרי הבירה מגיע היין האדום המכיל נוגדי חמצון אחרים בכמות גדולה מאוד הנקראים פוליפנולים ונמצאים בקליפות הענבים. ביין הלבן מורידים את הקליפה של הענבים, ולכן זה משפיע על הצבע שלו ועל הערך התזונתי שלו. ב־100 גרם יין אדום יש כ־70־80 קלוריות, שגם זה לא נורא בכלל".

"בשמפניה או קאווה יש כ־80־90 קלוריות, בעיקר בגלל תוספת הסוכר. אם נמשיך לעבר המשקאות שמכילים כמות אלכוהול גדולה יותר כמו ערק, וודקה, וויסקי וכדומה, נגלה שבהם יש כ־220־230 קלוריות, ובמנת שוט יש כ־110 קלוריות. כעת נשאלת השאלה: מה בוחרים לשתות במהלך הערב. אם תשתי שתי בירות ושני שוטים, לא יקרה כלום, אבל אם את מגזימה ושותה מעבר, זה עלול להצטבר בגוף. מעבר לזה, חשוב לי לציין ששתייה עלולה להשפיע לרעה על המוח, ההתנהגות והכבד. אם את רוצה לשתות בלי להשתכר, כדאי שתאכלי משהו לפני כדי לרפד את הקיבה. העדיפות היא למזון מעט שומני יותר כמו כריך לחם קל עם אבוקדו או טחינה. כמו כן, יש לשתות את האלכוהול לאט־לאט כדי לסייע לכבד לפרק אותו, וכמובן לשתות מים בין לבין”. 




אני מאוד אוהבת לאכול דגים ולעתים מעדיפה לאכול אותם על פני עוף או בקר. אבל בחודשים האחרונים אני שומעת בכל מקום עד כמה הדגים לא בריאים ומלאים בכספית. מה דעתך? 


דגים עשירים בחלבון איכותי, ויש להם יתרונות תזונתיים רבים. הם עשירים בברזל, באבץ, בוויטמין די שמסייע בספיגת הסידן וכמובן בוויטמין בי־12, שעוזר לפעילות תקינה במוח. יש הבדל רב בין דגים שגדלו בבריכה לכאלה שגדלו בים. דגי הים, בעיקר כאלה שחיים במים עמוקים וקרים, מכילים כמות נכבדת של אומגה 3 ויוד. דגי הבריכה מכילים כמות קטנה יותר של יוד ואומגה 3, אבל הם לא מכילים כספית או מתכות רעילות אחרות, שמגיעות מפסולת תעשייתית שהאדם שופך לאוקיינוסים. מבין דגי הים, המומלצים לאכילה הם דגי הסלמון והטונה האדומה ששוחים מהר ביחס לסוגים האחרים, ולכן יש להם הרבה יותר שרירים - מה שמעניק לנו יותר חלבון ופחות שומן. מבין דגי הבריכה והמים המתוקים יש יתרון לדגי הפורל משום שהם שוחים במי הפשרת שלגים. בדגי הפורל יש אומגה 3 ואין בהם כספית. גם דג האמנון, למשל, הוא דל בשומן ומתאים לתפריט דיאטטי”.

מהי מנת השקדים והחמוציות המומלצת בתפריט לירידה במשקל? 

“מנת השקדים המומלצת ליום היא כ־15 יחידות. השקדים נחשבים מנת נשנוש בצהריים או בערב.  בחמוציות, גם אם את בוחרת בחמוציות ללא סוכר, יש כ־100 קלוריות לכמות של שתי כפות, וזה לא מעט. לכן המלצתי היא להשתמש בהן בתבונה בתפריט שלך”. 


האם, לדעתך, כדאי להכניס לתפריט היומי שלי דבש? 

“הדבש הוא סוכר טבעי, ויש בו נוגדי חמצון וחומרים נוספים שבריאים לנו מאוד. מעבר לזה, חשוב לציין כי פירוקו בגוף מעלה את רמות הסוכר באופן מתון יותר מסוכר לבן. בדבש יש כ־20 קלוריות לכפית”.

מה לדעתך יותר בריא: ביצה קשה או חביתה? 

“הביצה היא החלבון הכי איכותי ובעיניי לפחות היא נחשבת כמזון על. לדעתי צריך לאכול ביצה אחת כל יום. בביצה יש ברזל, אבץ וויטמינים שונים כמו בי־12. נכון, בביצה יש גם קצת כולסטרול שנמצא בחלמון, אבל זה לא בהכרח מעלה את הכולסטרול בדם. ביצה קשה אפילו יותר טובה מהחביתה כי היא לא מטוגנת”. 
 

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM