מחלת הסרטן, אשר נחשבת למחלה הקטלנית ביותר עבור המין האנושי, נמצאת במחקר תמידי על מנת להוריד את רמת התמותה בה, הגיעה לפריצת דרך, שאמנם נמצאת עדיין בתהליך ההתחלתי שלה, אך נדמה כי במחקר שפורסם אמש בארצות הברית, יש תקווה גדולה מאוד לצמצם מאוד את הטיפולים הקשים שצריכים לעבור האנשים שחולים בה. פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה האונקוגנטית בשיבא, סיפר את הידוע לו מהדיווחים וממחקרים שקרא ב-103FM.



"זה באמת מחקר פורץ דרך, ובמידה וזה יצליח, זה ישנה את פני הרפואה. הם בדקו 2000 איש, זה לא מחקר קטן, אבל הוא ראשוני. מה שעומד בבסיסו הוא שאנחנו לא רוצים לעשות יותר ביופסיות, או לעשות בדיקות פולשניות, כמו קולנוסקופיה, לא רוצים ממוגרפיות, אנחנו רוצים לזהות את הסרטן בעודו קטן. זוהי פריצת דרך מדעית בחקר הסרטן, לאותם איברים שאפשר לזהות את סוגי הסרטן. לכל סוג של סרטן אפשר למצוא את תביעות האצבעות הגנטיות והחלבוניות שלהם בכל דרך. 





"בדיקת דם פשוטה יכולה לא רק לגלות האם יש התחלה של תהליך סרטני, אלא גם למקם אותו ולהגיד - זה סרטן השד, זה של הלבלב, זה של השחלות, או כל דבר. זה ישנה את פני הרפואה בשלוש עד חמש שנים הקרובות. אני צופה שבמידה וזה יצליח - ובמקום לעשות בדיקה פעם בשנתיים, או בדיקות כאלה ואחרות לגילוי סוגי סרטן, נלך פעם בארבעה או שישה חודשים, ונקבל דוח".



למה לא עשו את זה עד עכשיו?


"הטכנולוגיה היום מאפשרת מה שלא היה לפני שלוש-ארבע שנים, השיטות נותנות לנו לגלות DNA ברמות מזעריות, שמומס בזרם הדם ולא נמצא בכדוריות הדם הלבנות. חלק מזה הוא מגידול ולא מרקמה נורמלית. יש כאן שילוב של גנטיקה וחלבונים, שרמותיהם גבוהות מאוד. למדו מה לחפש בבדיקת דם. הטכנולוגיה התפתחה מספיק כדי שניתן יהיה לגלות בפורמט קטן וקומפקטי שמונה סוגי סרטן. הרעיון הבסיסי מרתק, אבל מה שאותי מרטיט זה שמתוך שמונת סוגי הסרטן, יש כאלה שאין להם עדיין דרך איתור מהירה כגון לבלב, שחלות וריאות. 



אז מה בעצם אומרת הבדיקה?


"הבדיקה אומרת שאם יש עכשיו סרטן שמתחיל להתפתח, ואם אנחנו מגלים אותו שהוא קטן, ואין התפשטות, אז ניתוח פשוט ללבלב או לשחלות, או לריאות, יכול לגלות את המטרה. 75 אחוזים מהסרטן מתגלה מעבר ליכולת הריפוי הכירורגית, ואז נאלצים להתערב. להערכתי בשלוש השנים עד החמש שנים הקרובות, יסתיים המחקר בפאזה 3, וזה יעבוד במקביל - זה יהיה הסטנדרט בעשר השנים הקרובות. הרבה פחות אנשים ימותו מסרטן".