מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לראשונה בדיקת דם שתאבחן במהירות נזק מוחי כתוצאה לחבלת ראש. מטרת הבדיקה היא למעשה למנוע מראש את הצורך בבדיקת CT, שכרוכה בקרינה מסוכנת, בכך שתטרים לשלול נזק ברקמת המוח או פגיעה תוך-גולגולתית, גם בפגיעות קלות. בעוד שכיום ה-CT, לאחר בדיקה נוירולוגית ראשונית, מהווה טיפול ראשוני במצבים של חשד לפגיעה מוחית - בדיקת הדם החדשה צפויה לצמצם את בדיקות ה-CT במצבים אלה לפחות בשליש.



הבדיקה החדשה, Banyan Brain Trauma Indicator, שפותחה על ידי יצרנית התרופות האמריקאית באניין ביו-מרקרס, מודדת בתוך 12 שעות מאז הפגיעה את רמות החלבונים UCH-L1 ו- GFAP בדם, רמות שמעידות על פגיעה תוך-גולגולתית. יצוין שאחד האתגרים באבחון זעזוע מוח הוא האקראיות של הסימפטומים, שעשויים להופיע מידית ולעתים באיחור של שעות או אפילו ימים, תוך שהם משתנים בין הלוקים בפגיעה מוחית.



אישור התרופה נזקף משמעותית גם לזכות הצבא האמריקאי, שזיהה את הצורך במנגנון מהיר ומדויק לאבחון פגיעה מוחית. מחלקת ההגנה של ארה"ב חיפשה כלי אבחון פשוט שיעריך את הפגיעה של חיילים בשדה ויזהה את אלה שיש לפנות מהשטח לשם ביצוע בדיקת CT. הפנטגון אף מימן את הניסוי הקליני שהוביל בסופו של דבר לאישור הבדיקה, שכלל 2,000 משתתפים. בשלב זה הבדיקה אושרה למבגרים, אך החברה מתכננת בקרוב להתחיל ניסוי קליני רחב בקרב ילדים.



ובישראל? "כמובן שלאור האישור לשימוש בארה"ב, יצטרך משרד הבריאות לבחון את הכללת בדיקת דם זו בסל התרופות בישראל לאחר שיבחנו כל המשמעויות הכרוכות בכך", אומר ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים במרכז רפואי שיבא בתל השומר. "החשד לפגיעה מוחית הוא אחת מהסיבות העיקריות של פניות לחדר מיון של ילדים ומבוגרים כאחד, כשכיום, הדרך הבטוחה לוודא שלא נגרם נזק מוחי או דימום המחייב ניתוח היא ביצוע בדיקת CT מוח שכרוכה בקרינה".



ד"ר זאב פלדמן
ד"ר זאב פלדמן