רוב האנשים, לפחות השפויים שביניהם, שונאים לכלוך ויעשו הכל כדי להיפטר ממנו. הבעיה היא שרוב חומרי הניקוי הקיימים כיום מכילים כימיקלים שמזיקים לבריאות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. למעשה, על פי מחקר חדש' שימוש קבוע בחומרי ניקיון פוגע בתפקודי הריאות, והנזק שנגרם מהם דומה לזה הנגרם מעישון של חפיסת סיגריות ביום.



אל המסקנה המטרידה הזו הגיעו חוקרים מנורווגיה לאחר שעקבו אחר מצבם הבריאותי של 6,000 גברים ונשים במשך 20 שנה. בין היתר, נמצא שהמשתתפים, בייחוד נשים, סבלו מבעיות בריאותיות משמעותיות עקב שימוש ארוך טווח במוצרי ניקוי. הנזק בו התמקדו החוקרים היה זה הנגרם לריאות, ובמחקר נמצא שתפקודן נפגע כשעבדו כמנקות או השתמשו במוצרים הללו כדי לנקות את ביתן, נזק שהיה זהה לזה הנגרם מעישון של 20 סיגריות ביום במשך 10-20 שנים.



בשל תוצאות אלו, החוקרים טוענים שעדיף להימנע לחלוטין מחומרי ניקוי וכי אפשר בקלות להחליפם בשיטות ניקיון מזיקות פחות. "בעוד הנזקים שנגרמים לחולי אסתמה מחומרי ניקוי בטווח הקרוב מתועדים היטב, חסר לנו ידע על הנזק לטווח הארוך", הסביר סאסיל סוויינס, חוקר מוביל במחקר ופרופסור באוניברסיטת ברגן. "כימיקלים אלו יכולים להאיץ את הפגיעה בתפקוד הריאות שנגרמת כשמזדקנים, על ידי גרימת נזק לדרכי הנשימה בהתמדה, יום אחר יום ושנה אחר שנה". 

  

החוקרים ממליצים להימנע משימוש בחומרי ניקיון עד כמה שניתן. צילום: אינגאימג
החוקרים ממליצים להימנע משימוש בחומרי ניקיון עד כמה שניתן. צילום: אינגאימג



במחקר, שפורסם ב- Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, נמדדו תפקודי הריאות על ידי בדיקת כמות האוויר שהמשתתפים נשפו החוצה בכוח. אלו הושוו לאחר מכן לתשובות שנתנו המשתתפים על הרגלי הניקיון שלהם. מהשוואה זו, החוקרים מצאו כי כמות האוויר שהוצאה הייתה נמוכה יותר בקרב נשים שניקו על בסיס יום יומי. אומנם לא נמצאו נזקים דומים בקרב גברים, אך זאת מפני שכמות קטנה בלבד של גברים במחקר השתמשו בחומרי ניקיון. 

למרות שהנזק נשמע דרמטי, החוקרים הסבירו שמדובר בהשפעות שמצטברות במשך שנים. "המסר העיקרי הוא שבטווח הארוך חומרי ניקיון פוגעים בתפקודי הריאות", הסבירה אוסטיין סוואנס, חוקרת נוספת במחקר. "בדרך כלל אין צורך בכימיקלים האלו; מטלית מיקרופייבר ומים מספיקים עבור רוב המטרות".