פריצת דרך: חוקרים באוניברסיטת תל אביב פיתחו שיטה לאבחון מוקדם של רעלת היריון. החוקרים, מבית הספר לרפואה, הצליחו לפענח 25 סמנים שמאפשרים לחזות בדיוק של 85% אם האישה מועדת לסבול מרעלת היריון. במסגרת המחקר, שפורסם לראשונה אתמול בכתב העת Scientific Report שמקבוצת  Nature, נחשפו לראשונה סימנים מולקולריים בדמן של נשים המצויות בתחילת הריונן, ועתידות ללקות בהמשך ברעלת הריון. הסימנים הביולוגיים התגלו באמצעות טכנולוגיה של ריצוף גנטי מהדור החדש ושיטות חישוביות מתקדמות, והם עשויים לאפשר אבחון מוקדם ברמה גבוהה של ודאות, ובעקבותיו טיפול מונע, שימנע לחלוטין את הופעת המחלה. 



נכון להיום ניתן הטיפול המונע לנשים הרות שנחשבות למצויות בסיכון לפתח רעלת הריון, על פי הערכות רופאיהן. אך בהיעדר סמן ביולוגי מובהק וחד-משמעי לאבחון מוקדם, מתבסס החיזוי על קריטריונים כלליים, כמו הריונות קודמים, הרגשת המטופלת, לחץ דם או בדיקות אולטרסאונד מתוחכמות משולבות בבדיקות ביוכימיה בדם בעלות רגישות אבחנה לא מספקת. 
 
לעומת זאת, המחקר החדש נועד לאפשר אבחון מוקדם ברמת ודאות גבוהה בהרבה. כדי למצוא סמן מולקולרי שמופיע בדמה של האישה כבר בשליש הראשון להיריון - כשהיא עדיין אינה סובלת מתסמינים כלשהם, ומנבא הופעה של רעלת הריון בהמשך - עקבו החוקרים אחר אלפי נשים הרות, ונטלו מכולן דגימות דם בשבוע ה-12 להריונן. בהמשך (לאחר תום ההריונות) הם התמקדו ב-75 דגימות: 35 דגימות של נשים שלקו מאוחר יותר ברעלת הריון, וכ-40 דגימות של קבוצת בקרה – נשים שסיימו את הריונן בבריאות מלאה. מכולן הפיקו החוקרים מולקולות RNA  - כ-20 מיליון מולקולות מכל דגימה. 
 

החוקרים חשפו את אותן המולקולות לטכנולוגיה של ריצוף גנטי שנחשבים "מהדור החדש", והדוקטורנטית שביצעה את המחקר, לירון יפה, יישמה אמצעים חישוביים של למידת מכונה, כדי לאתר את ההבדלים המדויקים בין ה-RNA  של הנשים שחלו בהמשך ההיריון, לבין זה של הנשים הבריאות. בסך הכל נמצאו 25 מולקולות RNA ספציפיות (מתוך 20 מיליון, כאמור) שיכולות לשמש כסמנים קליניים: התצורה שלהן בדגימת הדם מעידה – ביעילות של 85% - אם אותה אישה תסבול מרעלת בשלב מתקדם יותר של הריונה.
 
"חשוב להבין שסיבוכי ההיריון גורמים לשיבוש בתהליכי ההתפתחות התקינה של העובר ומשפיעים על כל מחלות העתיד שלו החל מגיל הילדות, ההתבגרות ובגיל המבוגר", אומר פרופ'  משה הוד, מנהל מכון המחקר לרפואה סב לידתית בבילינסון ונשיא האיגוד האירופאי לרפואת האם והעובר, שהיה שותף בהובלת המחקר. "חשוב לאבחן בשליש הראשון להיריון וכך למנוע בשלבי ההיריון המתקדמים הופעה של סיבוכי היריון כמו סוכרת הריונית, רעלת היריון, צירים מוקדמים והפרעות בגדילת העובר".