לצד היתרונות הרבים שיש למגורים בעיר, יש גם לא מעט חסרונות, ביניהם צפיפות, עומס ולחץ אשר פוגעים קשות בבריאות הנפשית שלנו. אבל זו לא גזרה משמיים ולפי מחקר חדש שפורסם בנושא, הדרך להתמודד עם זה נמצאת במרחק הליכה מאיתנו. למעשה, כל מה שאנחנו צריכים לעשות כדי להרגיש טוב יותר מבחינה נפשית, הוא פשוט ללכת לפארק הקרוב וליהנות ממה שיש לטבע להציע לנו.



רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו



אל המסקנות הללו הגיעו חוקרים מקינגס קולג' לונדון, לאחר שביצעו מעקב על ההשפעה הנפשית שיש לטבע עירוני על אנשים, באמצעות אפליקציה מיוחדת שפיתחו (Urban Mind). במשך שבוע התבקשו 108 המשתתפים (30 גברים ו-78 נשים בגילאים 67 - 20) לענות על שאלות על הסביבה הנוכחית שלהם ועל מצבם הנפשי באותם רגעים.



מניתוח הממצאים, החוקרים מצאו קשר ישיר בין אזורי טבע עירוניים לבין שיפור הרווחה הנפשית של המשתתפים. ההתמקדות שלהם הייתה באלמנטים טבעיים כמו עצים, שמים וציפורים. כאשר המשתתפים נחשפו לאלמנטים אלו, הם חוו ברוב המקרים שיפור במצבם הנפשי, השפעה שנמשכה בדרך כלל כמה שעות לאחר החשיפה. "הממצאים הללו מצביעים על כך שלחשיפה לטבע, אפילו לזמן קצר יש השפעה חיובית ניתנת למדידה על המצב הנפשי", הסבירה ד"ר אנריאה מיצ'לי, חוקרת מובילה במחקר, שפורסם בכתב העת BioScience.
לחוצים? צאו אל הפארק ותיהנו מהטבע. צילום: אינגאימג
לחוצים? צאו אל הפארק ותיהנו מהטבע. צילום: אינגאימג
.
בנוסף לכך, החוקרים גם בדקו אם יש הבדל בהשפעה הזו בקרב האוכלוסייה הכללית לבין בעלי סיכון לפתח בעיות נפשיות. הם מצאו שההשפעות החיוביות היו משמעותיות יותר בקרב מי שנמצאים בסיכון לפתח הפרעה נפשית. "מנקודת מבט קלינית, אנחנו מקווים שמחקר זה יוביל לפיתוח כלים שיעזרו לשיפור המצב הנפשי של אוכלוסיות עירוניות", הסבירה ד"ר מיצ'לי. כלים אלו יכולים להיות למשל, לדברי החוקרים, הקצבה רבה יותר של משאבים כדי ליצור מרחבים טבעיים נוספים בערים.