לא להשבית שמחות באנו, אבל כאשר מדור תזונה ובריאות מתפרסם לאחר חג פורים, קשה שלא להתייחס לנושא הממתקים. במסגרות חינוכיות בבוקר, בחוגים אחר הצהריים, במסיבות בעבודה, במשלוחי המנות לשכנים, למשפחה, לחברים - בכל מקום שאליו נפנה נמצא ממתק כלשהו או חטיף מלוח, וכמובן אוזני המן במבחר גדל משנה לשנה של מליות. אז למרות אווירת “ונהפוך הוא", שמחת החג ומשלוחי המנות, בחרנו להציג את הגישה שלנו למתוקים ולחטיפים מלוחים בפורים (סביר להניח שעדיין לא חיסלתם את כל משלוחי המנות שקיבלתם) ובאופן כללי בכל ימות השנה.



אפשר ומותר: נשמע מוזר אך בהחלט מותר. מותר לאכול מתוקים וגם חטיפים מלוחים. עוגות ועוגיות, שוקולד ושאר מנעמים. אנחנו לא מאמינות בפסילת מזון כלשהו בגלל הרכב תזונתי כזה או אחר. אומנם למאכלים אלה אין תרומה לתזונה ובטח שלא לבריאות, אך יש להם תרומה אחרת שהיא מעבר להיבט התזונתי. מזונות אלה מכונים “קלוריות ריקות". כלומר, מזונות שאינם מכילים רכיבים איכותיים ושצריכתם בשגרה אף גורמת לפגיעה בבריאות. יחד עם זאת, האוכל הוא מקור להנאה, לחוויה רב־חושית של טעם, מראה, ריח, מישוש ואף שמיעה. מאפים, תבשילים ואוכל ככלל טומנים בחובם לא פעם חוויה רגשית של נתינה וקבלה. יש מאכלים שבהם מתגלמת מסורת של תרבות קולינרית שעוברת בין דורות במשפחה ובקהילה.



מיסוד צריכה של ממתקים: בעבר (ובחלק מהבתים עדיין) הייתה מגירת הפתעות שהילדים (וגם ההורים) פותחים ונהנים מתוכנה. המודעות הגבוהה לתזונה נכונה גרמה לכך שמשפחות רבות צמצמו את תכולת המגירה.



בבתים רבים מקובלת היום תופעת “מיסוד הממתקים והחטיפים". כלומר, אישור לכמות מתוקים וחטיפים מותרת או הגבלתה. אחד ביום או “רק בשבת" או שניים-שלושה ביום טיול. אנחנו פחות אוהבות את הגישה הממוסדת. לעתים היא מסייעת בצמצום הצריכה כאשר הכמות ההתחלתית הייתה גבוהה מראש, אך היא מבטלת את האפשרות הפשוטה והטבעית לחלק מהילדים שאפשר להסתדר גם בלי ממתקים.



אפשר לאכול מעדן או פרי במקום או אפילו כלל לא ולהמתין לארוחה הבאה. הגישה הממוסדת יוצרת התניה וציפייה לאוכל מפנק. בדומה להתניה שיש לרבים לקינוח לאחר הארוחה. זו לא חובה לתת חטיף אחד ביום. אפשר להסתדר גם בלי.



הכל במידה: כמו בכל תחום בחיים, המידתיות חשובה. כדאי לשים לב לכמויות, לבדוק שלא עוברים את גבול הטעם הטוב, תרתי משמע. קשה להפסיק לאכול שוקולד מחפיסה גדולה או חטיף משקית משפחתית מרשרשת. קל יותר להתמודד עם האתגר אם רוכשים ממתקים וחטיפים באריזות אישיות וקטנות.



כיתוב על גבי האריזה: כשעושים קניות בסופר או בוחרים ממתק בפיצוצייה, יש לבחון את רשימת הרכיבים של המוצר ולא רק את ערכו הקלורי שמופיע בטבלה התזונתית. חפשו רשימה מובנת שהרכיבים בה מוכרים, כזו שלא מכילה צבעי מאכל שאינם טבעיים כדוגמת אדום אלוורה או צהוב סנסט. יש לזכור שגם סוכר ענבים, דבש ופרוקטוז הם שמות נרדפים לסוכר ואינם בריאים יותר מסוכר לבן.



בחטיפים המלוחים חשוב לשים לב לכמות הנתרן ומתוך המגוון לבחור את הכמות הנמוכה ביותר ובאריזה קטנה. המלצה זו היא לכלל מוצרי המזון, ומקבלת משנה תוקף בבחירה של ממתקים וחטיפים.


ידע הוא כוח: כדאי להסביר במיוחד לדור הצעיר את ההיגיון שבשיגעון. לדעת ולהבין שלממתקים ולחטיפים אין תרומה תזונתית מלבד קלוריות שמגיעות מפחמימות מעובדות ושומנים שלרוב אינם איכותיים, הרבה סוכר ונתרן. אלה נאכלים על חשבון מזונות שלהם ערך תזונתי גבוה כמו פירות וירקות ולפעמים אפילו כתחליף לארוחה.



לממתקים וחטיפים חלק משמעותי במגמת ההשמנה שנמצאת בתאוצה. אבל לא רק מי שיש לו עודף משקל צריך לתת את הדעת על הצריכה שלהם - גם לרזים יש סיבה לדאגה. סוכר ונתרן הם רכיבים מזיקים כאשר הם נצרכים בעודף ומקושרים למחלות כרוניות.



ממתקים נאכלים לפעמים במקום מזונות מזינים ובריאים ולכן פוגעים בילד בטווח הקצר. גם בטווח הארוך נגרם נזק, שכן הילד מסגל לעצמו הרגלי אכילה לא נכונים, שעלולים לגרום לעודף משקל בעתיד ולמחסור ברכיבים תזונתיים כמו ויטמינים או מינרלים.



ילדים בעלי עודף משקל יאכלו ממתקים וחטיפים נוסף לארוחות, בעוד ילדים רזים מדי יאכלו אותם במקום הארוחות. לעתים אין ביטוי לנזק בריאותי באכילת ממתקים וחטיפים בגילים הצעירים, אבל קשה לשנות הרגלים בגילים בוגרים יותר.



חשוב שדפוסי האכילה, לא רק לגבי ממתקים, יהיו אחידים לכל בני המשפחה. להורים ולילדים. ולילד הרזה כמו גם לילד עם עודף משקל. להורים יש תפקיד במתן דוגמה אישית שהיא מכרעת - יותר מכל הסבר רציונלי ומלומד ככל שיהיה. התייחסות שונה לילדים יכולה להוביל לתסכול ולכעסים אצל הילד בעל עודף משקל ולפגיעה תזונתית ובריאותית בילד “הרזה".



אז מה עושים בפורים: יש להשלים עם העובדה שכנראה נאכל יותר. יותר מתוקים וגם יותר מלוחים. במשלוחי המנות לילדים נסו לצמצם את כמויות הממתקים. תפחיתו אפילו במעט את הכמות שהייתה בשנה שעברה. הילדים ודאי לא ישימו לב. אפשר גם להרכיב משלוחי מנות טעימים ואיכותיים, המכילים שקדים, שוקולד מריר בעל 85% מוצקי קקאו או בקבוק יין איכותי.