יום לפני פטירתו של סטיבן הוקינג בגיל 76, קיבלה חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קדימהסטם (KDST) אישור מהוועדה העליונה לניסויים בבני אדם במשרד הבריאות לבצע, לראשונה, ניסוי קליני בתאי גזע עובריים לחולי ALS. מדובר בטיפול תאי מהפכני למחלת ה־ALS ותוצר של מחקר רב שנים שבוצע בחברה הישראלית.



בקדימהסטם הסבירו: "מדובר בפלטפורמה טכנולוגית ייחודית לתקן ולהחליף רקמות ואיברים, על ידי שימוש בתאים בעלי תפקוד תקין. תאים אלו התמיינו מתאי גזע פלוריפוטנטיים (תאים המסוגלים להתמיין לכל תא בגוף), במטרה להשתילם בחולים מתוך כוונה להשפיע על התקדמות המחלה".



בשלב הראשון ייערך הניסוי במחלקה הנוירולוגית בבית החולים הדסה עין כרם, והוא יכלול 21 חולי ALS בני 18־70, המצויים בשלבים מוקדמים של המחלה (בשנתיים הראשונות). החולים אינם נעזרים בשלב הזה בתמיכה נשימתית כלשהי. ניסוי החברה ייערך במתווה בהתאם להסכמות עם ה־FDA.



יודגש כי יותר מ־20 מעבדות מנהלות היום מחקרים בנוגע ל־ALS הנושאות פוטנציאל מחקרי נרחב ומגיעות אף לתוצאות ראשוניות. קרדיט רב מגיע על כך לעמותת ישראלס (העמותה לחקר ה־ALS בישראל) שהשקיעה יותר מ־15 מיליון שקל מתרומות שגייסה עבור המחקר החשוב כל כך. יצוין כי רק לפני מעט יותר מעשור, באקדמיה הישראלית לא היו מדענים שחקרו את המחלה.



"אנו תולים במוצר התאי הזה תקווה גדולה לטיפול יעיל במחלת ה־ALS", אמר פרופ' מישל רבל, המדען הראשי בחברת קדימהסטם. "מדובר בשלב חשוב בפעילות חברת קדימהסטם ופרי הצלחתם של הצוותים המדעיים והרגולטורים אשר עמלו להשלמת פיתוח התרופה. החברה מתקדמת עתה לניסוי הקליני שיתבצע עם מומחי המרכז הרפואי הדסה, וממשיכה לעבוד על יישום אותה התרופה במחלות נוירולוגיות נוספות".