רמת הידע של הישראלים על נזקי העישון נמוכה מאוד – כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות. במחקר, שבוצע באמצעות סקר טלפוני במדגם מייצג בקרב 505 משתתפים בישראל, נבדקו רמת הידע ותפיסות הסיכון של ישראלים לגבי עישון טבק.



צוות החוקרים בדק ומצא שרק 15.8% מכלל המשיבים ורק 7.2% מהמעשנים הפעילים בקרב העונים ענו נכונה על כל ארבע שאלות הידע. למרבה האכזבה, 6.7% מהנשאלים לא ענו נכונה על אף אחת מהשאלות.



כך, למשל, משיבים רבים (30.3%) לא ידעו שחשיפה לעשן מטבק גורמת גם לסרטן ריאות וגם למחלות לב; 27.7% לא ידעו שעישון מקצר את תוחלת חיים ופוגע באיכותה, ו־31.1% לא ידעו שכל, או רוב, המעשנים הכבדים צפויים לסבול מבעיות בריאותיות שנגרמות מעישון. העיתוי שבו הוצגו הממצאים מטריד גם הוא: יום אחד בלבד לאחר פרסום דוח מבקר המדינה.



הדוח הזכיר את נתוני משרד הבריאות שלפיהם בשנת 2016 מתו בישראל כ־8,000 בני אדם מתחלואה, ומהם 800 מקרי מוות עקב חשיפה לעישון פסיבי.


מחברי הדוח גינו את משרד הבריאות על יישום חלקי בלבד של המדיניות הממשלתית בעניין המאבק בעישון. כמו כן ביקרו את משרד החינוך על היעדר פעולות הסברה, מניעה ואכיפה נדרשות במערכות החינוך השונות - בגילאים השונים.



"יידוע הציבור צריך להיות באחריות הממשלה, לא חברות הטבק", קובעת ד"ר לאה רוזן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב. ד"ר רוזן הובילה את המחקר עם ד"ר דוד רייר, ד"ר רברט שוורץ, מיכל טליתמן וליאור זוונזיגר (מאוניברסיטאות תל אביב, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת טורנטו).



לדבריה, "כדי שאנשים במדינה שלנו באמת יבינו את המסר שעולה מהמחקר שערכנו, יש צורך דחוף לערוך קמפיינים נרחבים שיעניקו מידע חיוני לציבור. בין היתר אפשר לכתוב על הסיגריות עצמן 'הסיגריות הורגות'. הידע שיש לאנשים קשור להתנהגויות ולנורמות חברתיות".