מחקר חדש טוען כי נמצאה שיטה חדשה שבאמצעותה אפשר לייצר תרופות וחומרים אחרים לשימוש ביולוגי ולהפחית בצורה ניכרת תופעות לוואי העלולות להיגרם לאחר נטילתן. מדובר בשיטה יעילה וזולה, בניגוד לשיטות אחרות – להפריד מהתרופות את המולקולות הכירליות, אשר אחראיות לתופעות הלוואי. 



חומרים בעלי חשיבות ביולוגית מאופיינים בדרך כלל במבנה מיוחד הנקרא כירליות, שמאופיין בשתי מולקלות שיש להפריד ביניהן, כדי לקבל את החומר הפעיל בלבד. במקרים מסוימים קיומם של החומרים עם שתי הסימטריות בתרופה אחת מזיק ומסכן חיים. דוגמה לכך היא תרופת התלידומיד, שבעבר נועדה לטיפול בבחילות בוקר אצל נשים בחודשי ההריון הראשונים, והביאה בשנות ה־60 של המאה ה־20 ללידת תינוקות בעלי מומים מולדים קשים, בעיקר בגפיים.
 
עוזר מחקר במעבדה של פרופסור נעמן. צילום: דוברות האוניברסיטה העברית
עוזר מחקר במעבדה של פרופסור נעמן. צילום: דוברות האוניברסיטה העברית

 
גם היום קיימות שיטות להפריד מהתרופות את המולקולות הכירליות, אולם רק באחוז קטן מהתרופות שבהן מופיעות שתי המולקולות מתבצעת הפרדה מלאה. זאת למרות המלצות רשות התרופות, בעיקר בגלל ההוצאה הגבוהה הכרוכה בביצוע תהליך זה. לעומת זאת, השיטה החדשה שנמצאה במחקר פורץ דרך שהתבצע באוניברסיטה העברית, בשיתוף עם מכון ויצמן למדע, מהווה דרך פשוטה יחסית להפרדת מולקולות כירליות לשתי הסימטריות. החוקרים זיהו ששני המרכיבים נספחים בקצב שונה על משטחים מגנטיים. תכונה זו, לדעתם, מאפשרת ליצור את ההפרדה המבוקשת בצורה פשוטה וקלה יחסית.
 

"לשיטה זו קיים פוטנציאל רב בשווקים רבים כמו למשל בשוק התרופות, ואנו עוסקים בהפיכת הרעיון מתיאוריה למעשה בעזרת חברות היישום של מכון ויצמן ושל האוניברסיטה העברית", אומר פרופ' יוסי פלטיאל, שעמד בראש קבוצת המחקר מטעם האוניברסיטה העברית. 
פרופ' רון נעמן, שעמד בראש הקבוצה מטעם מכון ויצמן, מוסיף: "התוצאות שקיבלנו מוכיחות שמחקר שהחל על ידנו כמחקר בסיסי הפך להיות בעל חשיבות יישומית רבה, עם השלכות על יצור תרופות טובות יותר בעתיד, חומרי הדברה ידידותיים יותר לסביבה ועוד".