אחרי ארגוני בריאות בינלאומיים, כעת הגיעה תורה של ישראל: ההסתדרות הרפואית בישראל והחברה לחקר וטיפול בהשמנה, הכריזו הבוקר (רביעי) על מלחמה בהשמנה, וקבעו לראשונה בישראל כי השמנה היא מחלה. בכך, הן מצטרפות ההסתדרות הרפואית האמריקאית, ארגון הבריאות העולמי והאגודה האירופית לחקר ההשמנה, שכבר הגדירו את השמנה כמחלה, ואף כמגיפה.
שני הארגונים הודיעו במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר כי יפעלו להסדיר תכנית השתלמות עמיתים (Fellowship) בתחום ההשמנה, במטרה להגדיל את היקף הרופאים הפועלים בתחום. הארגונים קוראים להקמת מערך לאומי לטיפול בהשמנה, שינגיש את הטיפולים הרב מקצועיים המוכחים והקיימים; להקמת מרפאות לטיפול במחלת השמנה בבתי החולים ובקהילה (כיום, למרות היקף ההשמנה בישראל, פועלות פחות מעשר מרפאות וגם הן ללא תקנון ותקצוב ראוי) להנגשה של כל הטיפולים הרפואיים המוכחים באמצעות סל הבריאות לכל תושבי ישראל הזקוקים לכך.
 
"יש לשנות את התפיסה לגבי ההשמנה", אמר היום יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ׳ לאוניד אידלמן. "המשמעות של ההכרזה על ההשמנה כמחלה היא שהסובלים ממנה לא צריכים להתבייש. זאת מחלה שלא חולפת לבד והסובלים ממנה זקוקים לסיוע מקצועי". ד״ר דרור דיקר, יו״ר החברה לחקר וטיפול בהשמנה, הוסיף כי ״ההסתדרות הרפואית והחברה לחקר וטיפול בהשמנה מבקשות להוביל לשינוי תפיסתי בקרב מנהיגי מערכת הבריאות והצוות הרפואי, ולהפנמה כי מדובר במחלה כרונית ולא בכשל התנהגותי". 

לדבריו, "כיום הצוות המטפל נעדר יכולות לטפל בצורה יעילה במחלת ההשמנה, והתקווה היא שהדבר יוביל לניהול אקטיבי והתמודדות מערכתית עם מחלת השמנה, שאם תטופל כראוי, תוביל להפחתה משמעותית ואף להיעלמות של חלק התחלואות הקשורות בה ובכך לקדם את הבריאות הכוללת של האנשים הלוקים בה ולהפחית את העלויות הקשורות בסיבוכי מחלת ההשמנה״.  

גורם המוות החמישי בעולם
הסיכונים: על פי נתונים שהוצגו הבוקר במסיבת עיתונאים, השמנה היא גורם המוות החמישי בעולם, והיא גורמת לשורה של מחלות כדוגמת סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ומחלות הסרטן, כאשר הסיבות למחלת ההשמנה מתפרסות על פני קשת של סיבות גנטיות, מצבים אנדוקריניים וגורמים סביבתיים כמו לחץ, דיאטה ואורח חיים יושבני. 
שיעור הסיכון של אנשים עם השמנה לחלות בשורה של מחלות עולה באופן דרמטי: הסיכון לפתח אסתמה עולה ב-43% בגברים וב-78% בנשים, הסיכון לפתח אי ספיקת לב עולה ב- 78%, הסיכון לפתח סוכרת עולה פי שש בגברים ופי 11 בנשים, וכך גם לגבי יתר לחץ דם שעולה ב-84% ואצל נשים ופי 1.5 ובגברים. גם הסיכון למחלות הסרטן עולה באופן משמעותי, כך למשל הסיכון אצל אנשים עם השמנה לחלות בסרטן מעי הגס עולה ב-95% אצל גברים וב-66% בנשים.
הנתונים שהוצגו אף מצביעים על כך שעודף משקל משפיע על תוחלת החיים: בעוד שלאנשים עם משקל תקין סיכוי של 80% להגיע לגילאי ה-70,  הסיכוי פוחת ככל שעולה ה-BMI (מדד מסת הגוף): בקרב אנשים עם השמנה (BMI של 35 עד 40) רק ל- 60% יש סיכוי להגיע לגיל 70, ורק 50% מאלה עם  BMI של 40-50 סיכוי כזה. עוד נמצא כי אנשים עם השמנה בדרגה 1 (BMI 30-35) חיים בממוצע פחות 2-4 שנים מאנשים עם BMI תקין. אנשים עם השמנה חמורה יותר (BMI גבוה מ- 35) חיים בממוצע 10 שנים פחות.
להשמנה יש השפעה מזיקה דומה לעישון טבק, שבממוצע מקטין את תוחלת החיים ב 10 שנים. המחקרים מראים כי משקל עודף אחראי ל- 80% ממקרי הסוכרת מסוג 2, ל- 35% ממקרי אי ספיקת לב, ל-55% מקרי יתר לחץ דם ול-7% עד 41% ממקרי סרטן מסוימים, והסיכון לפתח מחלות אלה עולה באופן משמעותי עם BMI מעל 35.
בישראל, לפי ההערכה, 4,086 איש מתים כתוצאה מהשמנה בכל שנה. מתוכם,  1,410 מתים ממחלות לב הנובעות מהשמנה, 532 מסוכרת 2 הנובעת מהשמנה, 546 מאי ספיקת לב, 446 משבץ ו- 347 מסרטן מעי גס ועוד. ככלל, בעולם, ההערכות הן שכ- 2.8 מיליון איש מתים בכל שנה מעודף משקל בעולם. לפי ההערכות, מחצית מהאוכלוסייה באירופה תסבול ממחלת ההשמנה (obesity) עד שנת 2030, כשבחלק ממדינות אירופה ההיארעות תעמוד על 89%. 
בישראל, כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מהשמנה, ולמעלה מ-12% מהילדים ובני הנוער, וזו השכיחות הגבוהה ביותר מבין ארצות אירופה. כמו כן, שיעור הסובלים מהשמנה בישראל עולה ככול שעולה הגיל, כאשר בקרב בני  55 ומעלה כשליש מהם עם השמנה. נשים בממוצע בעלת שכיחות גבוהה יותר של מחלת ההשמנה מגברים: 25% בממוצע,  לעומת 22% מהגברים. גרוע מכך הוא שכמחצית מהנשים ממוצא ערבי בגילאי 50-60 עם השמנה, לעומת כשליש מהנשים היהודיות. כמו כן, ככל שהמעמד הסוציו-אקונומי נמוך יותר, שיעור האנשים עם השמנה גבוה יותר, כאשר שיעור האנשים החולים בהשמנה במרכז נמוךבפריפריה.
ההשמנה בישראל עולה שבעה מיליארד שקלים למערכת הבריאות בישראל בכל שנה, כך עולה ממחקר שערך ד״ר גרי גינצבורג מהמכון לחקר מדיניות בריאות. 21% מעלויות אלה נובעים מעלויות הטיפול במחלות לב וכלי דם, 21% סוכרת ו-20% ממקרי יתר לחץ דם. עלויות נוספות נובעות מטיפול בשורה של מחלות בקרב אנשים עם השמנה, בהן שבץ מוחי, אסתמה, וכן סרטן הערמונית, שד, שלפוחית השתן, לבלב ושחלות.
הבוקר הוסבר כי השמנה אינה רק מחלה של קילוגרמים עודפים, אלא של הצטברות ותפקוד לקוי של רקמת השומן. המחקרים העדכניים מראים כי שינוי אורח חיים בלבד אינו יעיל בשימור הפחתת משקל לאורך זמן שכן מנתונים עולה שגם אלה שהצליחו להפחית ממשקלם  באופן משמעותי, העלו את מרבית הפחתת המשקל ולעתים אף חזרו למשקל גבוה מזה שהתחילו לפני השינוי. הסיבה: הפרעה במנגנונים פיזיולוגיים-גנטיים המושפעים על ידי סביבת החיים המשמינה, ולא בהכרח בכשל התנהגותי.