שתי נערות ונער, לבושים בחולצות של תנועת נוער, ישבו באחד הסניפים של רשת בתי קפה, בשולחן הסמוך לנו, וגיבשו תכנים לפעילויות הקיץ לחניכים. ישב"צ, ישיבת צוות. ישיבה שלא התקיימה כמצופה בשבט או בקן של התנועה בעיר או בבית של אחד מהם או בגינה הציבורית, אלא בבית קפה. ככה זה היום. יש להודות כי גם אנחנו היינו באותה עת בישיבת עבודה - לא במשרד, לא בקליניקה ואף לא אצל לקוחות. גם אנחנו פעמים רבות עובדות בבתי קפה.



ישיבה לבד עם לפטופ בבית קפה אינה מראה נדיר, כמו גם פגישות וישיבות עבודה (או לימודים) עם מספר משתתפים. בילוי בבתי קפה וארוחות במסעדות היום אינם רק לציון יום הולדת או יום נישואים או לשם חגיגה של הקידום בעבודה - אלא חלק מהשגרה. התדירות היא ללא כל קשר לגיל, למצב המשפחתי או לעיסוק. תינוקות ופעוטות מבלים בבתי קפה ובמסעדות (עם כיסא מתאים) הרבה יותר בהשוואה להוריהם, כשהיו באותו גיל. אפילו עם השכנים שותים משהו בבית הקפה השכונתי במקום במטבח, במרפסת או בגינה.



הדבר נכון גם לגבי מסעדות. יש שאוכלים מדי יום במסעדה קבועה (או שלא) ויש שיבקרו במסעדה מספר פעמים בשבוע או בחודש. בקיץ היום ארוך יותר. נעים יותר לבלות בחוץ בהשוואה לחורף. לקראת סוף חודש יוני, ביולי־אוגוסט ובספטמבר יוצאים לחופשות. הילדים לא במסגרות לימודיות ואין חוגים. פחות לחוץ ויש יותר זמן פנוי ויותר זמן לבילוי מחוץ לבית. בחרנו להקדיש את המדור השבוע לנושא עם מספר רעיונות ופתרונות פשוטים, צעדים קטנים לניהול נכון של הארוחות מחוץ לבית. אולי תופתעו, אבל בהדרגה אפשר לסגל את הדפוסים הרצויים הרבה יותר מהר מהצפוי. 



ראשית, אין מזונות שהם "מחוץ לתחום". להפך, לעתים הימנעות מוחלטת ממזון זה או אחר עלולה, באופן טבעי, לעורר חשק רב יותר לאכול אותו. צמצום גודל המנה ותכיפות צריכתה הם פתרונות טובים ומציאותיים הרבה יותר מהתנזרות. קלוריות אינן חזות הכל. התייחסו לארוחה במונחים של צבעים, מגוון וטריות. כך יהיה קל יותר לבחור מזון טוב ובריא.

 שתיית מים. צילום: גטי אימג'ז



הקפידו לאכול רק דברים טעימים או טעימים מאוד. לא פעם אנחנו אוכלים "בכוח האינרציה" - מה שיש בצלחת. השתדלו להימנע מכך. למשל, אוכל שנראה טוב אבל טעמו לא מצדיק את הקלוריות שהוא תורם; אוכל שאמור להיות חם והתקרר; מאפה שאינו פריך דיו. בחרו להיות סנובים של אוכל. מה שקצת טעים נכנס לקטגוריית "לא טעים" ופשוט לא אוכלים. יש להדגיש כי טווח הטעים עד טעים מאוד משתנה מאדם לאדם - כל אחד והעדפותיו. שימו לב, ברגע שתאכלו רק טעים ויותר, תאכלו פחות. חשוב להיות מודעים לכך.



מהרגע שנכנסנו למסעדה ועד הביס הראשון עוברות דקות ארוכות: עד שמתיישבים, עד שהתפריטים מגיעים, עד שבוחרים מנות, עד שהמלצרית לוקחת את ההזמנה ועד שהמנות מגיעות לשולחן. בזמן הזה צובטים את הפיתה, מנקרים זיתים או מתפנקים בלחם (חם) וחמאה. אנחנו לא מבקשות לדלג על זה, אלא לנסות לצמצם את הכמויות. מאתגר אבל אפשרי.



כדאי לנסות לבצע הזמנה של כל מנה לאחר סיומה של המנה הקודמת - ולא את כל המנות יחד. זה עלול לעצבן את המלצרים, אבל זמן ההמתנה בין מנה למנה יגרום לנו לאכול יותר בנחת, ויש להניח שגם לאכול בכמויות סבירות.



באתם לאכול, אבל חשוב גם לשתות. מיד בכניסה למסעדה בקשו קנקן מים. תוך כדי עיון בתפריט שתו מהם. לעתים הרגשת הצמא מפורשת כרעב, ואז אוכלים במקום לשתות. עם זאת, זכרו כי משקאות קלים, מיצים, קפה לסוגיו (הפוך, קר, גרניטה) ומשקאות אלכוהוליים תורמים מספר קלוריות לא מבוטל לתפריט.



בחנו טוב את המנות הראשונות. על סמך ניסיון וידע אישי לא מחייב, המנות הראשונות במסעדות השונות (צרפתיות, איטלקיות או אסיאתיות) הן לא פעם יותר טעימות, יצירתיות ומיוחדות מהמנות העיקריות.



אנחנו בעדן ממספר סיבות. ראשית, כפי שציינו, כי הן מעניינות יותר. שנית, גודל המנה: הזמנה של שתיים-שלוש מנות ראשונות יכולה להמיר את המנה העיקרית ולהיות חסכונית יותר מבחינה קלורית. בכל מקרה, להתחיל בשתיים. ואם עדיין לא שבעים - מזמינים את השלישית, שיכולה להיות גם קינוח.



נשמע פשוט לאכול לאט וללעוס היטב, אבל בפועל זה לא כך. רבים בולעים את האוכל. אכילה מהירה מביאה לצריכה של כמויות גדולות יותר, מקשה על העיכול וגוררת לפעמים אי־נוחות בבטן ונפיחויות. תיהנו מהאווירה ומהפינוק והקדישו לארוחה את הזמן.



בלי קשר למה שנאכל ולכמה שנאכל, יש כאלה שעדיין יוצאים מהמסעדה עם נקיפות מצפון. מה עושים? עלינו לזכור שאכילה בריאה היא לא פילוסופיית תזונה ספרטנית. אנחנו לא אמורים לוותר על מאכלים שאנו אוהבים. יחד עם זאת, אם נסגל רק חלק מההמלצות ומהרעיונות, נשמור על הבריאות ועל הגזרה ונרגיש טוב יותר, פיזית ונפשית.