הגעתם עד גיל 105? מזל טוב, עכשיו זה הזמן להתחיל לחיות: חוקרים איטלקים מצאו שבניגוד למגמה הטבעית, שבמסגרתה הסיכון למוות גובר עם השנים, דווקא מהזמן שמגיעים לגיל 105 שנים - הסיכוי לשרוד מתחיל דווקא להתייצב.



המחקר, שבוצע באוניברסיטת לה ספיינצה שברומא, שואב השראה מתיאוריה מוכרת אך בעלת נופך עממי, המניחה מעין "דריכה במקום" של המוות, ושלפיה הסיכון מתחיל לרדת בהדרגה עם ההגעה לגיל 80, ומגיל 105 והלאה - גרף סיכויי הפטירה "מתיישר" לחלוטין.



המחקר הנוכחי, לעומת זאת, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב בעת Science, טוען שהוכיח זאת. במסגרת המחקר ביצעו החוקרים ניתוח מעמיק של נתונים של 4,000 איטלקים בני יותר מ־105 במהלך השנים 2009־2015. זאת, תוך הישענות יסודית על היבטים דמוגרפיים שונים.



החוקרים ציינו שהנתונים שאליהם הייתה להם גישה היו איכותיים יותר מאלה ששימשו למחקרי עבר בנושא. כך לדוגמא, כלל בני ה־100 ומעלה שנתוניהם שימשו למחקר חיו את מרבית חייהם באותה הארץ (איטליה) ונולדו בהפרש של שנים ספורות זה מזה. עם זאת, עדיין יש מקום לקחת את ממצאי המחקר בעירבון מוגבל, היות ומלכתחילה מעטים יותר האנשים שמגיעים לגיל מופלג כגיל 105.