אני יודעת שרוב האנשים יתקוממו, אולי אפילו יתעצבנו. כבר שנים שמתקיים בעניין שיח סוער, וכל פעם מחדש מעלים את הסוגיה לגבי ההיקף והיעדר הפתרונות ההולמים. הנושא נדון בשיחות סלון, בגני השעשועים ובקבוצות הורים ברשתות החברתיות, ובכולן מועלות טענות כנגדו. אבל אני, מה לעשות? דווקא אוהבת אותו. 



אני יעל, ויש לי וידוי: אני אוהבת את החופש הגדול!

ברעיון של ה"חופש הגדול" יש סתירה פנימית, דווקא כשהילדים מורידים הילוך ונרגעים מהמתח, אצל הורים רבים המתח עולה וחייהם נכנסים להילוך גבוה.  אני זוכרת את הלחץ למצוא קייטנות מתאימות, לתאם עם הסבים והסבתות בייביסיטר, לעשות מנוי לבריכה ולהיות אמא-מדריכה בקייטנת הורים. 

בתוך כל האלתורים שעשיתי כדי לצלוח את הקיץ, רגע לפני אובדן השפיות, מצאתי הזדמנות: גיליתי ששבירת השגרה משפיעה על כולנו, ולמרבה הפלא - לטובה. אני יודעת, זה מחייב הסבר. במהלך השנה יש שגרת לחץ לשלב בין העבודה שלנו לבין שעורי הבית, מתח של מבחנים, הקפצות לחוגים, הכנת סנדוויצ'ים ועוד שלל משימות בבית. גם בחופש יש שגרה, אבל אחרת, גמישה, מרעננת וזמנית. החלטתי שאם אין ברירה אז אין ברירה. במקום להילחם על השגרה המוכרת (והלוחצת), העדפתי לזרום עם מה שיש, ליהנות מהשינוי שבא עם החופש ולהתפנות ליצירת חוויות משותפות ויצירת זיכרונות משותפים.
תכנון 
קיימו סיעור מוחות עם הילדים, שתפו אותם וחשבו יחד על כל הפעילויות שאתם רוצים להספיק הקיץ. חשוב שכל אחד ירגיש שהרצונות שלו באים לידי ביטוי. הדבר יגדיל את שיתוף הפעולה בין בני הבית, וילמד מהי התחשבות באחר. 
בחירה בתוך המסגרת
ברמה היומית, תכננו סדר יום עקרוני, עם פעילויות ידועות מראש. בתוך המסגרת שקבעתם, תנו לילדים חופש בחירה ואפשרות להשפיע, למשל התייעצו איתם איפה הם מעדיפים לאכול את הפרי - בגן השעשועים או במרפסת? מתי הם רוצים לראות טלוויזיה, לפני ארוחת הצהריים או אחריה? האם הם רוצים להתקלח בבריכה או בבית? המסגרת נותנת להם ביטחון והבחירה נותנת להם עצמאות. 
חופשה עם ערכים
הכינו רשימת ערכים שחשובים לכם במשפחה, ווודאו שהפעילויות המתוכננות נותנות להם ביטוי. למשל, חשוב לכם הקשר בין הילדים? תיצרו עבורם זמן איכות משותף: שיצפו בסרט בסלון עם פופקורן (עם כרטיסי קולנוע מדומים), שיארגנו פיקניק ילדים בגן השעשועים, שיבחרו יחד תמונות לאלבום הקיץ שיעצבו במשותף וכו'. חשוב לכם אורח חיים בריא? שלבו בתכנית פעילויות ספורט - למשל צעידה משותפת בערב, השתתפות בניווט משפחות ועוד. דאגו שהאוכל בבית יהיה מזין ומזמין. רוצים שהתנדבות תהיה ערך בבית? שבצו פעילות התנדבותית בתכנון, שתפו את הילדים ושאלו במה הם בוחרים: התנדבות עם בעלי חיים? שיפוץ הגן לקראת שנת הלימודים? ללכת לשמח ילדים חולים? האפשרויות רבות, והכל כמובן בהתאמה לגיל הילדים.
תקשורת
חשוב שערוצי התקשורת במשפחה יהיו פתוחים, בייחוד כשהחופשה יוצרת שגרה חדשה ולא מוכרת. כך ניתן לערוך במוצאי שבת סיכום "השבוע שהיה", להיזכר בדברים הכיפיים של השבוע, לבחור את הדבר הכי מצחיק שאירע ועוד. חשוב שתעשו תיאום ציפיות לשבוע הבא ותעדכנו לגבי תוכניות מיוחדות. זה הזמן לשמוע את הבקשות של הילדים, למשל - הם רוצים לישון אצל חבר? ללכת למסיבה? יום מנוחה בבית? 
כסף
החופש הוא זמן טוב לתרגל ניהול תקציב, ולא רק לנו ההורים, אלא גם לילדים. בשלב התכנון, תתקצבו איתם את הפעילויות (לפחות אלו שבכוונתם לעשות לבד כמו יציאה לקניון, ארטיק במכולת, סרט עם חברים וכך הלאה). תנו להם מראש את מסגרת התקציב, כדי שינהלו את הוצאותיהם וייקחו אחריות על בחירותיהם, כלומר אם יש או אין יתרה. מועד מתן הכסף תלוי בגיל הילד: ילדים צעירים יתקשו לנהל תקציב חודשי ועדיף לתת להם אחת לשבוע או לפני יציאה לכל פעילות, לעומת מתבגרים שיש להם כבר יכולת לתכנן ולחשב קדימה.
אם מתברר שהתקציב לא מציאותי, והחלטתם שלא להגדיל אותו, בדקו ביחד מחדש את ההוצאות, האם אפשר לקצץ או לוותר על משהו? זה הזמן להיות אמפתיים לאכזבה של הילד שהתקציב לא מספיק לכל מה שרצה. כך תוכלו ללמד אותם להתנהל באחריות בתקציב ולדחות סיפוקים.
פנאי זה לא מילת גנאי
בחופש הגדול יש אינספור הזדמנויות לילדים ללמוד להעסיק את עצמם. סביר להניח שתשמעו התנגדויות כמו  "משעמם לי!" ו"אין לי מה לעשות!". כשזה קורה, עצרו והקדישו זמן לילד. הציעו חיבוק, שתו ביחד כוס שוקו ועוגייה או כל דבר שימלא את מצבורי תשומת הלב. כשהמכל מלא, הוא יתפנה להעסיק את עצמו. עודדו רעיונות מקוריים והימנעו מהערות של מבוגרים. נכון, ייתכן שלהכין לימונדה ולמכור לשכנים ילכלך את המטבח ולא יהיה לכלי, אבל חדוות העשייה, התכנון, ההרפתקה ותחושת העצמאות שווים את זה. הציעו שיכינו קופסה מלאה בפתקים עם רעיונותיהם ובכל פעם שמשעמם, הם יוכלו לשלוף "פתק להעסקה עצמית". נסו להימנע מלפתור עבורם את השעמום ותנו להם להפעיל את שרירי היצירתיות.
הילדים הם המראה שלכם
זכרו, לילדים יש קולטנים רגישים. כשההורים לחוצים מהחופש הגדול ויש אווירת לחץ בבית, הילדים עלולים לתרגם זאת למריבות עם האחים, לחוסר סבלנות ולהתחצפויות. כשההורים מתרגשים לקראת החופש, רואים בו הזדמנות לחוויות משפחתיות חדשות ולמילוי מצברים - גם הילדים יצטרפו להרפתקה המשותפת.

הכותבת היא מנחת הורים בכירה