האם סלטים הם בהכרח הכי דלי־קלוריות ובריאים בתפריטי בתי הקפה?

“כמעט תמיד מנות הסלט במסעדות הן אכן הבחירה הכי בריאה שתופיע בתפריט - אבל הן לא בהכרח דלות קלוריות. סלטים המכילים לדוגמה קוביות בטטה, חמוציות, אגוזים או תערובת גרעינים מוסיפים מאות קלוריות לסלט, וזה עוד בלי לחשב את הלחם בצד. כך, לדוגמה, סלט עם קרוטונים יכול להגיע ל־250 קלוריות רק בגלל הקרוטונים. הגבינות שבו הן לרוב לא ממש דלות־שומן, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הרטבים בתוכו ולידו. אם מבקשים סלטים בלי תוספות נשארים עם חסה ועגבנייה, ובעיני עדיף כבר לאכול סלט שכזה בבית. באופן אישי, אני מעדיפה לאכול במסעדה דברים שלא מבשלים בבית וליהנות מהם. לכן, במסעדה אפשר להתפרע, תוך שמירה על גבולות גזרה: אם רוצים לאכול משהו טעים, אני ממליצה, במקום סלט, לקחת מנת רביולי בשמנת. אם רוצים לשמור על דיאטה יש לבקש סלט עם הרוטב בצד ולהוריד את רוב התוספות והלחם. אפשר להשאיר את הגבינה, שכן ההבדל הקלורי בין הגבינות הוא יחסית קטן”.

מהי חשיבות היוד בגופנו, האם יש יוד במים והאם יוד מסייע לירידה במשקל? 

“יוד הוא חשוב מאוד. לילדים יש לו חשיבות יתרה כי הוא מסייע לגדילה תקינה, להתפתחות המוח ואף – וזה חשוב במיוחד - לבלוטת התריס. מחסור ביוד מעכב את שריפת השומנים בגוף, עלול לגרום להשמנה, לעייפות, לעצירות, לאקנה, לבעיות במצב הרוח, לנשירת שיער ואף לעליה בסיכון לסרטן. בהיריון מחסור ביוד הוא ממש מסוכן. יוד נמצא בעיקר במי ים, באצות ובשאר החיות בים, אולם בישראל אחוז גבוה של מי השתייה הם מים מסוננים שעברו התפלה, ואלה מאבדים אחוז גבוה מהיוד. את מי הברז שעברו התפלה אנו נוהגים גם לסנן באמצעות ברי שתייה, שגם הם גורמים לאיבוד כמות היוד שנותרה במים. התוצאה: בשנים האחרונות יש עלייה של כמעט פי שניים בשימוש בתרופות לסיוע לבלוטת התריס, שנובעות ממחסור ביוד. על פי הנתונים, כ־30% מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממחסור ביוד. לכן, עבור ילדים חשוב לצרוך כ־90 מיקרוגרם יוד ביום, למבוגרים 150 ובהריון כ־220. כמות גדולה של יוד נמצאת במנות סלמון או בפירות ים. באצות ואקאמה או אצות נורי שנמצאות בסושי יש 45 מיקרוגרם יוד. מי שלא אוכל דגים ואצות הוא בסכנת מחסור ביוד. את מצבכם בנושא תוכלו לבדוק באמצעות בדיקת שתן. כך או כך, יש להיבדק ולשמור על איזון, שכן עודף יוד בגוף עלול לגרום אף הוא לנזקים”.



לאור ריבוי הדרכים לביצוע ניקוי רעלים, אני מבקשת לדעת: האם מדובר בגימיק? ואם ניקוי רעלים הוא מומלץ, מהי לדעתך השיטה הטובה ביותר?

“ניקוי רעלים לגוף הוא כמו ריסטרט למחשב. במהלך היום אנחנו מעבידים את הקיבה והכבד כל הזמן. ניקוי הרעלים נקרא כך בגלל שהגוף לא צריך לעבוד קשה ביום שכזה, וכאשר עושים צום מיצים לדוגמה, אז הכבד והקיבה נחים. לשאלתך, תחת ההגדרה של ניקוי רעלים אפשר לכתוב כמעט כל מה שנרצה וזה ייחשב לנכון. יכול להיות שזה גימיק, לפחות ברמה הסמנטית, שכן אין דבר כזה באמת ניקוי רעלים. עם זאת, מנוחה לאיברים הפנימיים באמצעות תזונה ייעודית המותאמת לכך היא טובה לגוף, ובלבד שתקפידו לא לעשות זאת מעבר ליומיים רצופים. בפתרונות אחרים, דוגמת חוקן לסוגיו, אני לא מאמינה”.

מצד אחד אני בדיאטה, ומצד שני אני מאוד אוהבת לאכול המבורגר. האם אפשר לשלב אחת לשבוע המבורגר עם צ’יפס?

“קציצה של 200 גרם היא בעלת ערך של כ־300 קלוריות. יחד עם לחמניה היא מגיעה כבר לכ־500 קלוריות. שתי כוסות צ’יפס קפוא בתנור יוסיפו לארוחה כ־300־400 קלוריות. סך הכל מדובר על כ־900 קלוריות. בכדי לא לעלות במשקל ועדיין לאכול מנה כזאת, יש לצמצם את צריכת הקלוריות לקראת הארוחה הגדולה של אותו היום. בבוקר לאכול כריך מלחם קל, לוותר על ארוחת הביניים, בצהריים לאכול טונה או ביצה וסלט גדול, ואחר הצהריים פרי או יוגורט. כך, ניתן אפילו לרדת קצת במשקל או לאזן ולהוסיף קינוח קטן. במסעדות הצ’יפס הוא מטוגן, והמבורגרים גדולים יכולים להגיע ל־1,200 קלוריות. במקרה כזה את יכולה לעשות קיזוז ביום שלמחרת, רק ליום אחד: לאכול שני כריכים מלחם קל עם גבינה לבנה, שני מעדנים 0% ושתי ארוחות כאשר בכל ארוחה יש חלבון של 100 קלוריות כגון: ביצה, חצי קוטג’ או חזה עוף וסלט ירקות. שימי לב: כשאת אוכלת פעם בשבוע המבורגר אז זה רק פעם בשבוע, ואי אפשר לאכול גם פיצה או פסטה”.

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, כל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

עריכה: איתמר זיגלמן