מדוע שב"ס מעכב טיפולים רפואיים לאסירים? באופן תמוה מעכב לכאורה שירות בתי הסוהר זה כחצי שנה מתן זריקה נגד כאבי גב לאסיר פלילי. האסיר, ישראלי יליד ברית המועצות לשעבר שנכלא לפני כעשרים שנה, סובל מכאבים כרוניים וממתין שלוש שנים לזריקה נגד כאבי גב במרפאת כאב. בשל המקרה, עמותת "רופאים לזכויות אדם" הגישה לפני יותר מחצי שנה עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז. בעקבות העתירה נבדק האסיר בחודש דצמבר האחרון ונקבע שהוא נזקק לטיפול בזריקות לעמוד השדרה.

על אף שנקבע לאותו אסיר תור לחודש מרץ האחרון הוא לא הגיע לטיפול שנקבע לו. הסיבה: שב"ס לא הוציא אותו לתור שנקבע, וזאת מבלי ליידע מראש את בית החולים. לתור הנוסף שנקבע לו לפני שבועות ספורים הוא דווקא הגיע, אבל גם הפעם לא קיבל את הזריקה, מאחר שהיה צריך להגיע עם תוצאות בדיקות דם ששב"ס אמור היה לבצע לו מבעוד מועד, אך נמנע מכך. 

הסיפור לא מסתיים שם: אותו אסיר חולה גם בהפטיטיס C, אולם הטיפול התרופתי שלו הוא זקוק מתעכב; על אף שכבר לפני כחודשיים השלים את הבדיקות, וכבר אז נאמר לו בשב"ס כי הם ממתינים לאישור למתן טיפול תרופתי - דבר לא קרה מאז.


לא מדובר במקרה בודד. מצטרף אליו מקרה של עצור אחר, נתין חוף השנהב שהינו נשא HIV, הממתין מאז חודש אפריל לקבל תשובות לבדיקות המעקב שביצע (רק לאחר התערבות "רופאים לזכויות אדם", הודיע שב"ס בתשובה שנקבע לו תור באוגוסט למרפאת HIV ושם יקבל הסברים בנושא). 

"מערך הרפואה בשב"ס כושל", אומר רן גולדשטיין, מנכ"ל עמותת "רופאים לזכויות אדם", שמעיד כי "מקרה זה מצטרף לעוד מאות תלונות של אסירים מהשנים האחרונות, הממחישות שוב ושוב כיצד נאלצים אסירים להמתין פרקי זמן ארוכים בהרבה מהמקובל בקהילה, בדרכם למימוש הזכות בטיפול רפואי במערכת הבריאות הציבורית. בניגוד לטענות שב"ס כי העיכובים נגרמים בשל עומס בבתי החולים, שוב ושוב מתגלה כי דווקא שב"ס הוא המעכב את הטיפול הרפואי של האסירים הנמצאים במשמרתו".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "למיטב ידיעתנו ובדיקתנו נמצא כי שני האסירים מטופלים רפואית כנדרש. אם יש למי מהם טענה לגבי אופי ואיכות הטיפול, הם מוזמנים לפנות בצינורות המקובלים".