אכלתם בחג אצל הדודה ונהניתם מכל ביס? יופי, אבל כמו שאומרים בצבא: לכל שבת יש מוצאי שבת, ולכל חג יש מוצאי חג. זה הרגע שבו צריך להיפטר מהקלוריות שהתנחלו בגופנו. במילים אחרות: דיאטה. אם אתם נמנים עם הרוב המכריע של האוכלוסייה ששונא דיאטה – יכול להיות שיש לנו בשורה טובה עבורכם.



בשנים האחרונות פותחה שיטה ניסיונית חדשה, שעד כה יושמה כבתריסר מעבדות ייעודיות באוניברסיטאות בחו"ל. השיטה, Indirect Calorimetry, נחשבת למדויקת בכל הקשור לאבחון המטבוליזם הייחודי לכל אדם.



במעבדות אלה הנבדק שוהה כמה שעות רצופות, לעתים 24 שעות, בחדר קלורימטריה. במהלך שהותו בחדר (ששמו הלועזי הוא שילוב של קלוריות ומטר) עובר הנבדק מספר בדיקות ובמהלך מצבים שונים - מנוחה, פעילות גופנית, אכילה וכל הפעולות היומיומיות - שנותנות תמונת מצב פרטנית לכל אדם על אופן שריפת הקלוריות לגופו הוא, תרתי משמע.



הבדיקות הללו בוחנות את כלל הפרמטרים הקשורים למטבוליזם והרזיה, בהם שינוי אחוזי השומן, התאמת הדיאטה ותמהיל הפעילות הגופנית. לפני מספר חודשים הגיעה הבשורה גם לארץ, אך בניגוד לדגם הקיים בחו"ל – אין זה לצורכי מחקר. המעבדה הישראלית הראשונה, שאותה הקים הדיאטן הקליני המוסמך צחי כנען, פועלת גם לצורכי אבחון פרטיים לכל אדם שמעוניין לשנות את משקלו.



המעבדה המטבולית מבוססת על שני חדרי קלורימטריה (Room Calorimeters) אטומים לחלוטין בשטח כללי של 11 מ"ר, כאשר טכנולוגיה מתקדמת ובנייה מתוחכמת של החדרים מאפשרות לנטר ולעקוב אחר שינויים רגישים בריכוז החמצן באוויר החדר תוך כדי השהייה בו. המעבדה מצוידת היטב - כורסה, שולחן, טלוויזיה, תקשורת מלאה, מסילת הליכה, סטפר, מדרגה וטריינר אופניים. מכיוון שהשהות בחדר הסגור עשויה להגיע כאמור עד יממה רצופה, קיים חלון העברת מזון וחלון נוסף לבדיקת דם בעת הצורך (וכן, יש פתחי אוויר).



ככל שמשקל האדם גבוה יותר כך ההוצאה הקלורית היומית שלו גדלה, ובכל זאת - עדיין קיימת שונות אדירה בין אנשים שונים – גם אם משקלם זהה. שונות זו (או כפי שמכנים זאת במעבדה: "חתימה מטבולית אישית") נחשבת לגורם מכריע בבואנו לשנות את אורח החיים, המשקל או הפעילות הגופנית, ולפיכך מטרת השיטה היא "לפצח" את המנגנון הייחודי למטופל, באופן שיספק לו נתונים המראים בין היתר כמה קלוריות עליו לשרוף ביחס לכמות הצריכה, נתונים שיסייעו לו (או לדיאטן) לבנות תוכנית תזונה ופעילות גופנית.