נתונים חדשים שמפרסמת היום (שני) האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות, מצביעים על הבדלים גיאוגרפיים משמעותיים בתחלואה בסרטן בין האזורים השונים בארץ, ביחס לצפוי באוכלוסייה (המדד הצפוי מתייחס לממוצע הארצי). הנתונים מבוססים על אחוזי התחלואה שנצפו בשלוש תקופות זמן: 2005-2001, 2010-2006 והשנים 2015-2011 ב-14 נפות. הם הוצגו במסגרת מסיבת עיתונאים בבית האגודה למלחמה בסרטן, וזאת לקראת מבצע ההתרמה הארצי "הקש בדלת" שצפוי להתקיים בשבוע הבא.



בהתייחס לסרטן חודרני (מכל הסוגים), תחלואה גבוהה מהצפוי נצפתה בשנים האחרונות בנפת חיפה בגברים ובנשים (עודף התחלואה נע בין14%-9%) ובנפת אשקלון בגברים (9%-6%), בנפת רחובות בגברים (5%) בנפת פתח תקווה בנשים (4%) ובנפת תל אביב בנשים (6%-3%). לעומת זאת, תחלואה נמוכה מהצפוי נצפתה בנפת ירושלים בגברים ובנשים (חוסר של 16%-5%), בנפת עכו בנשים (8%-6%) ובנפת חדרה בנשים (6%). זה המקום להדגיש כי בירושלים לא נכללו נתונים על ערבים בשל חוסר הידע המדויק על גודל האוכלוסייה במזרח העיר.



בסרטן חודרני של השד בנשים, נצפתה תחלואה גבוהה מהצפוי בנפת תל אביב (עודף התחלואה נע בין 12%-3%), בנפת חיפה (8%-7%) ובנפת פתח תקווה (9%-7%), ואילו תחלואה נמוכה מהצפוי נצפתה בנפת חדרה (עם חוסר של (24%-7%), בנפת עכו (16%-13%) ובנפת באר שבע (9%).



בסרטן הערמונית בגברים, תחלואה גבוהה מהצפוי נצפתה בנפת רחובות (עודף התחלואה נע בין 24%-7%), בנפת אשקלון (15%-12%) ובנפת תל אביב (12%-8%). מנגד, תחלואה נמוכה מהצפוי בכל תקופות הזמן נצפתה בנפת עכו (עם חוסר בטווח של 22%-18%), בנפת השרון (14%-10%), בנפת יזרעאל (20%-19%), בנפת ירושלים (14%-8%) ובנפת כינרת (25%-18%).



בסרטן המעי הגס והחלחולת, תחלואה גבוהה מהצפוי בכל תקופות הזמן נצפתה בנפת חיפה בגברים (עודף התחלואה בטווח של 20%-15%), בנפת אשקלון בגברים (19%) ובנפת חיפה בנשים (14%-12%). לעומת זאת, תחלואה נמוכה מהצפוי בכל תקופות הזמן נצפתה בנפת ירושלים בגברים (חוסר של 28%-15%) ובנשים (18%-9%). כמו כן, בלימפומה (סרטן) שאינה הודג'קין, תחלואה גבוהה מהצפוי בשתי תקופות הזמן נצפתה בנפת חיפה בגברים ובנשים, עם עודף תחלואה שנע בין 22%-13%.



בסרטן הריאה, תחלואה גבוהה מהצפוי נצפתה בנפת חדרה בגברים (עודף התחלואה בטווח של 46%-16%) בנפת חיפה בנשים (26%-14%), בנפת יזרעאל בגברים (23%-22%), בנפת עכו בגברים (24%-20%), בנפת תל אביב בנשים (24%-20%), בנפת חיפה בגברים (21%-18%) ובנפת כינרת בגברים (36%-27%). כל זאת, בעוד תחלואה נמוכה מהצפוי נצפתה בנפת ירושלים בגברים ובנשים (חוסר בטווח של 31%-16%), בנפת יזרעאל בנשים (27%-18%) ובנפת אשקלון בנשים ( 15%-14%) ובנפת עכו בנשים (22%-19%). העודף הרב ביותר בתקופת הזמן המאוחרת ביותר (בין השנים 2011-2015) נצפה בנפת עכו בגברים (38%) ובנפת תל אביב בנשים (24%).



בכירה במשרד הבריאות: "לא בטוח שתחלואה נובעת מזיהום סביבתי"


זה המקום להזכיר כי בשנת 2013 הגדירה הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי את זיהום האוויר כגורם מסרטן בטוח (קבוצה ראשונה) לגבי סרטן הריאה, וכגורם אפשרי לסרטן כיס השתן.



עם זאת, פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות' שהציגה את הנתונים במסיבת העיתונאים שערכה האגודה למלחמה בסרטן, נזהרת מלהסיק מסקנות נמהרות מהנתונים. לדבריה, "הנתונים הם בסך הכל תיאור של התחלואה ש סרטן בישראל, כשהכל נעשה לפי כתובת המגורים בעת האבחנה, ולא איפה החולים היו כשהתהליך הפתולוגי החל. מאוד מפתה להשליך את הנתונים על זיהום סביבתי, אך אין אפשרות להסיק מהם לגבי קשר ישיר בין זיהום סביבתי לבין התחלואה בסרטן, בפרט שרק סרטן הריאה ובמידה מסוימת גם סרטן כיס השתן נחשבים כקשורים לזיהום אוויר סביבתי. הממצאים יכולים לנבוע משורת גורמים לגביהם אין בידינו פרטים, כמו התנהגויות בריאות למשל, עישון או ביצוע של בדיקות סינון לגילוי מוקדם של סרטן וגורמי סיכון אישיים, גנטיים ותעסוקתיים. רק מחקר ייעודי, אנליטי, אשר יאסוף נתונים לגבי חשיפות רלבנטיות ברמת הפרט יוכל לתת מענה ברור יותר להבדלים בתחלואה בין הנפות".



ארגוני הסביבה: "לא מופתעים"


ליהי שחר-ברמן, מארגון מגמה ירוקה חיפה, אומרת בתגובה לנתונים: "תושבי מפרץ חיפה 'מככבים' בעודף תחלואה בסרטן ריאה וסרטן מסוג נון הוג'קין לימפומה, שניהם קשורים באופן מובהק לזיהום האוויר כדוגמת זה הנפלט מבזן. רק לאחרונה פורסם כי בבז"ן נמצאו מעל 800 דליפות, אלפי חריגות ועשרות עבירות על החוק. בזן הוא המפעל המזהם בישראל, שמורשע בפלילים חדשות לבקרים. אנו דורשים קידום תכנית ממשלתית לסגירת בתי הזיקוק על רקע דוח מקינזי שפורסם השבוע, ומותר מוקדם ממאוחר. מפרץ חיפה איבד מספיק חללים מהמחלה הארורה, על מזבח רווחים של טייקונים".
ד"ר רויטל גולדשמיד, מהמרכז לחקר הסביבה בחיפה, אומרת: "אנחנו לא מופתעים ומכירים את הנתונים האלה מתוך מחקרים ומתוך הכרות עם הרחוב החיפאי. מחקרים אפדימיולוגים הקושרים זיהום סביבה לתחלואה בישראל קיימים כבר מעל עשור ומוכיחים באופן חד משמעי כי באזורי התעשייה הפטרוכימית ובקירבה לכבישים ראשיים - התחלואה גוברת. דוח חנין 2014 כמו גם דוחות משרד הבריאות (גרוטו, 2011) הצביעו על שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד הנובעים מזיהום אויר. דוח של ה-OECD מ-2011 הצביע על מגיפה של 2500 הרוגי זיהום אויר בשנה בישראל. והנה היום יוצא עוד דוח שיכנס לאותה מגירה עם הדוחות שלפניו. עד שלא יקום כאן גוף סביבתי-בריאותי ששם נגד עיניו את ערך החיים ומחוייב לאינטרס הציבור לסביבה ברת קיימא - לא ישתנה כאן כלום" ומוסיפה: "משרד הגנת הסביבה בשילוב עם משרד הבריאות חייבים לעמוד על רגליים אחוריות בתכנון סביבתי עתידי הכולל צמצום פליטות רעילות ומעבר לאנרגיות נקיות".

בעמותת אזרחים למען הסביבה תוקפים את האגודה למלחמה בסרטן על ניסיון לכאורה להצניע את הקשר הסביבתי-תעשייתי לתחלואה בסרטן במפרץחיפה: "הנתונים שהתפרסמו אכן מדאיגים אבל אין בהם חדש. נתוני התחלואה העודפים בחיפה ידועים כבר עשרות שנים, והרבה מחקרים אף הראו קשר מובהק בין אחוזי התחלואה הגבוהים ובין הזיהום התעשייתי באזור לרבות המחקר האחרון של פרופ' פורטנוב מאונ' חיפה אשר הופסק לפני שנתיים בעקבות פרסום הנתונים המדאיגים. לצערנו, משרד הבריאות אינו חוקר או מפרסם את סיבות התחלואה ובפרסום הנוכחי איו הסבר לשוני בין הנפות השונים במדינה, ואף מדגיש את הגורמים האישיים למחלות (עישון, גנטיקה וכו') ומצהיר במפורש שלא נבדק הקשר לזיהום סביבתי. התעלמות זו היא תוצאה טבעית של שיתוף הפעולה עם האגודה למלחמה בסרטן, הגוף שמזוהה עם התעשייה בצורה מובהקת וממשיך להתעלם מהקשר בין זיהום תעשייתי ובין סרטן, הן בפרסומיו והן ב'מחקריו'". עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת העמותה, מוסיפה:  "צר לנו מאד שמגמה זו של הניסיונות להכחיש את הקשר בין זיהום תעשייתי ובין עודף התחלואה ממשיכה ושמשרד ממשלתי נותן לה יד".