אחרי חודש מרובה במיוחד בסופי שבוע (גם באמצע השבוע), שכלל רצף של ארוחות דשנות, מכריזים רבים על "הדיאטה של אחרי החגים". שיטות שונות - חלקן משונות - לירידה במשקל מתפרסמות בכל מקום. יש המגובות במחקרים מדעיים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, ואחרות פחות. בחרנו לעשות סדר ולהציג שלוש דיאטות בולטות בשנים האחרונות.

• דיאטת פליאו: הראשונים שאימצו דיאטה זו היו אלה שטענו כי זו הייתה התזונה של האדם הקדמון. עם זאת, לא מעט אנתרופולוגים מעידים כי טרם נמצאו עדויות לכך. התפריט מורכב בעיקר מבשר אדום לסוגיו וחלבונים נוספים מהחי (ביצים). ללא דגנים, קטניות ופירות. לכן בדרך כלל התפריט יהיה דל פחמימות וקלוריות ויתרום לירידה במשקל. ללא ספק התפריט מצמצם למינימום את צריכת הסוכר וגם מפחית את צריכת הנתרן.

המצדדים בדיאטה זו טוענים כי פרט לירידה במשקל היא מסייעת לטיפול בסוכרת, בשחלות פוליציסטיות ועוד. יש לתת את הדעת לכך שהתפריט של דיאטת פליאו עשיר בשומן, במיוחד שומן רווי שמקורו מהחי. במקביל מצמצמים צריכה של פחמימות (דגנים, פירות) המהוות את המקור הזמין העיקרי לאנרגיה. יש חשש למחסור בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים.

המוטו של תזונה נכונה הוא גיוון. ככל שמצמצמים את מבחר המזונות, הסיכוי לפתח מחסור תזונתי באחד הרכיבים גדל. ההשלכות של דיאטת פליאו יכולות להופיע ברמה נמוכה ונסבלת כעייפות וכאבי ראש, אך גם להגיע עד לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן מסוימים.

עם זאת, אנחנו מודעות לעובדה כי יש כאלה שדיאטת הפליאו היטיבה עמם. הם הצליחו להשיל ממשקלם וגם לשפר את מדדי הדם. יש דרכים רבות ליישום דיאטה זו, ולכן אנו ממליצות להתחיל אותה עם בדיקות דם מסודרות ולבצע מעקב אחר המדדים. לבחון את התפריט התזונתי אצל דיאטנית ואת החשיפה לרכיבי התזונה השונים. נקודה נוספת למחשבה: תפריט פליאו הפוך בהמלצותיו מהתפריט המעודד תזונה בת־קיימא, המיטיבה עם כדור הארץ ועם תושביו וכוללת צריכה גבוהה של דגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות, אגוזים ומיעוט בשר.

• דיאטה ללא גלוטן: גלוטן הוא הסלבריטי החדש מבין רכיבי המזון. מגוון המוצרים ללא גלוטן ברשתות השיווק גדל מחודש לחודש, מסעדות מציעות מנות חדשות ללא גלוטן, וחנויות ייעודיות נפתחות.

גלוטן הוא חלבון מהצומח הנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הוא מצוי במוצרים על בסיס דגנים אלה - לחם, לחמניות, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה מתוקים ומלוחים, פסטה, סולת, קוסקוס ובורגול.

בעבר הימנעות מגלוטן הייתה נחלתם הבלעדית של מי שאובחנו עם צליאק. עבורם, הימנעות מגלוטן היא הטיפול במחלה. כאשר חולה צליאק אוכל מזון המכיל גלוטן, מערכת החיסון שלו מופעלת נגד החלבון ומתחיל תהליך דלקתי הגורם נזק למעי. דיאטה ללא גלוטן היא פתרון הכרחי למי שמאובחן עם צליאק. היא גם יכולה לסייע למי שרגיש לחיטה. אך אין יתרון בדיאטה זו עבור האוכלוסייה הבריאה. להפך. הוצאה מוחלטת של מזונות המכילים גלוטן מהתפריט עלולה לגרום למחסור ברכיבים תזונתיים.

אומנם נראה כי הימנעות ממאפים כמו לחמים, עוגות, עוגיות, בורקסים או פסטות תסייע להפחתה במשקל, אבל יש לזכור כי חלק מהמוצרים ללא גלוטן מכילים את אותה כמות הקלוריות ואף יותר ממוצרים מקבילים עם גלוטן.

• דיאטה קטוגנית: בדיאטה זו התפריט מורכב ברובו משומנים. 75% מהמזון מגיע מהשומן, 20% הם חלבונים ורק 5% פחמימות.

כמה מילים על הרקע לדיאטה הזאת: עיקר האנרגיה בתפריט מאוזן מגיע מפחמימות. הוא מאוחסן בכבד, במאגרי סוכר הנקראים גליקוגן. מקור נוסף לאנרגיה לתפקוד הגוף הוא השומנים. כאשר אלה מתפרקים, מתקבלים תוצרי לוואי שנקראים קטונים. כאשר נמנעים מלספק לגוף פחמימות במשך ימים אחדים, הוא נדרש לנצל שומן במקום פחמימות כמקור אנרגיה. מצב זה מכונה "קטוזיס".

מחקרים מעידים כי תפריט כזה מסייע לילדים עם אפילפסיה. אבל לכלל האוכלוסייה דיאטה זו אינה בריאה, במיוחד לאורך זמן. בימים הראשונים אתם עלולים לסבול מעייפות, מכאבי ראש ומעצבנות. אלו חלק מהתגובות של הגוף לשינוי במקורות האנרגיה - מפחמימות לשומנים. כמו כן ישנה ירידה של ערכי האינסולין בדם, מה שגורם למתן שתן תכוף ועלול להוביל להתייבשות ואיבוד נוזלים ואלקטרוליטים (כמו נתרן ואשלגן). תופעה נוספת של מחסור באלקטרוליטים היא התכווצויות ברגליים. בנוסף, צריכה גבוהה של מזונות מקבוצת השומן וצמצום משמעותי - כמעט ויתור - על קבוצות מזון אחרות כמו פחמימות ופירות - עלולים להשפיע לרעה על פרופיל השומנים בדם.

ההתמדה בתפריט כזה קשה, נוסף לעובדה החשובה שלאורך זמן זהו אינו תפריט נכון ובריא. למרות זאת, יש התלהבות מדיאטה קטוגנית. יש להניח שהסיבה לכך היא בעיקר העובדה שתוצאות הירידה במשקל נראות במהירות יחסית.

ונסיים באותה שורה תחתונה של המאמר מהשבוע שעבר: לאמץ המלצות ועצות בתחום התזונה מאלה שלמדו והתמקצעו בתחום. רשימת הדיאטנים המורשים מופיעה באתר משרד הבריאות.