כיצד לבשר לבני בן ה-3 שהוא מאומץ מבלי לפגוע בשמחת החיים שלו? 

עשית דבר נהדר, זה מה שנקרא להציל נפש. להציל עולם ומלואו. לפני 30 שנה, הדעה הרווחת הייתה שעדיף לא לספר לילד שהוא מאומץ כדי לא לפגוע בו וכדי לא לערער את תחושת הביטחון שלו בעולם. 

אני מבינה את החשש הגדול, אבל אם נגיד לילד קטן שבחרנו בו מכל הילדים הקטנים, שאהבנו אותו בשנייה שראינו אותו וישר ידענו שניקח אותו איתנו הביתה, זה לא יהפוך אותו לפחות שמח או לפחות מאושר. ילדים יודעים שאתם אימא ואבא שלהם, ואין להם שום סיבה לערער על כך. אם הורים יספרו לילדיהם שהם מאומצים בגיל מבוגר יותר, אז עלולה להיווצר תחושת שבר גדולה.

הדרך הטובה היא לספר לילדים את סיפור בואם לעולם, ממש כמו שלגיה או כיפה אדומה, ואפשר לצרף גם תמונות שלכם יחד מילדות. המודעות לנושא האימוץ עולה כל הזמן, וקיימים כל מיני ספרי ילדים בתחום. אתם יכולים להיעזר בהם ולקבל מהם רעיונות מצוינים.


לספר על האימוץ בגיל צעיר. צילום אילוסטרציה: ingimage.com/ASAP

מה יקרה כשהילד יתחיל לשאול שאלות? 

קודם כל צריך לתת לו את הביטחון ובגיל מאוחר יותר, כשיגיעו השאלות, אז אפשר יהיה לספק הסברים. אסור להורים לפחד להגיד את האמת. זה לא יעשה לילד טראומה.

ככל שנספק לילדים מענה לשאלותיהם בגיל יותר צעיר, כך התשובות שלנו יהפכו למציאות חייהם ולא יזעזעו את עולמם. למרות שבעתיד הם עשויים להסתקרן מי ילד אותם, לא יעלה על דעתם להחליף את אימא ואבא שלהם.

* מיכל דליות, כוכבת הסדרה "סופר נני", מדריכה ליחסים במשפחה ומרצה על נושאים מגוונים מעולם הפסיכולוגיה והחברה. תוכנית הרדיו שלה משודרת בכל יום שישי מ-10:00 ברדיו 103FM.