לפני חודשים אחדים סיפרנו כאן על מיליוני הגולשים של אתר האינטרנט "טריפאדוויזר" שבחרו את המקומות הנבחרים שלהם ואת היעדים המועדפים עליהם לנסיעה. "טריפאדוויזר" אינו האתר הראשון המשתף את הציבור בנושאים אלה, אולם הפופולריות שלו, והמספר העצום של המשתמשים במידע שהוא אוצר, מבטיחים שמדובר בסקר אמין.



בפתחה של 2015 פרסם האתר רשימה נוספת על פי בחירת הגולשים. רשימת 25 היעדים המועדפים, שבראשה ניצבה איסטנבול ואחריה רומא, לונדון, בייג'ין ופראג, נותרה ללא שינוי. אולם לא הייתה זאת הרשימה היחידה שהאתר שלח למנוייו. רשימה מעניינת נוספת מציעה את עשרת היעדים שיזכו לפופולריות בעתיד -  On the Rise - בשפתם. 
 
רשימה כזו תכלול מטבע הדברים יעדים שאינם מוכרים לציבור הרחב ואף מטיילים שמרבים בנסיעות אינם מכירים את כולם. כך, למשל, בראש הרשימה ניצבת עיר הנמל דה-נאנג שבווייטנאם. לעומת זאת, במקום העשירי מצויה עיר שדווקא מוכרת לכל הקוראים - אילת.
 

דה-נאנג נבחרה בזכות המטבח שלה, המוגדר כמקור השראה לחובבי הבישול הווייטנאמי, ואשר מרתקת אליה את המאוהבים בטעמים העזים של מרכז וייטנאם. המשמעות של מיקומה בין שתי הערים הראשיות של וייטנאם – האנוי שבצפון והו צ'י מין סיטי שבדרום – היא שיש בה את האווירה של שתיהן: ההמולה של העיר שנודעה בעבר כסייגון והרוגע היחסי של עיר הבירה בעלת מסורת של 3,000 שנים. 
 
לבד מחופיה (אחד מהם, צ'יינה ביץ', שימש כאתר נופש מרכזי של החיילים האמריקאים בשנות ה-70 של המאה הקודמת) מציעה דה-נאנג ביקור באתר שימור של אונסק"ו - העיר העתיקה הוי האן. 
 
האתר שממוקם קילומטרים אחדים מדרום לדה-נאנג היה בירתה העתיקה של ממלכת צ'אם שידעה לשלב תרבויות אחדות. היום העיר העתיקה היא אטרקציה תיירותית, והמוזיאון המוקדש לה ראוי לביקור. אולם לפי דיווחים במרשתת, רבים ממבניה המקסימים של הוי האן לבשו בגד מודרני בדמות חנויות אופנתיות. 
לחובבי צלילה
גם במקום השני ברשימת יעדי הצמיחה של "טריפאדוויזר" ניצב אתר במזרחה של אסיה – סיהאנוקוויל שבקמבודיה. האטרקציה העיקרית של העיר היא חופי הים שלה ואפשרויות הצלילה. לצד פלאי הים מצוי בקרבת מקום פארק לאומי - רים נשיונל פארק. 
 
תחילתה של העיר כנמל שהוקם בראשית המחצית השנייה של המאה ה-20 בפאתי הג'ונגל. היא נושאת את שמו של הנסיך שמשל על קמבודיה שנים רבות. העיר חוותה תקופה קשה בימי שלטון החמר רוז', ולאחר סילוק תנועה אכזרית זאת מקמבודיה שבה סיהאנוקוויל לשגשג כיעד נופש הנהנה ממימי מפרץ תאילנד החמימים. 
 
אילת אינה הנציגה היחידה של הסביבה שלנו ברשימה הזאת. במקום השלישי והמכובד ממוקמת לימסול, עיר הנמל והתעשייה של האי קפריסין. ומה זיכה את העיר הבלתי אטרקטיבית לטעמנו במיקום הנעלה? הסיבה העיקרית היא שהיא יעד מתאים לקהל נרחב של חובבי חופשה שמהותה העיקרית היא "שמש וחול". עבור האירופים זה הרבה יותר אטרקטיבי מאשר לנו. 


  מקדש ביפן. צילום: רויטרס

עוד באטרקציות של לימסול: פסטיבלים, חיי לילה ומגוון של בתי מלון, ברים  ומסעדות בטיילת שצופה על המפרץ. ההיצע של העיר העתיקה מאפיין ערים דומות באזורנו. מחוץ לעיר ניתן לפסוע באתרים שמקורם בהיסטוריה של כובשי האי. במרחק של שעה נסיעה ניתן להתאוורר בכפרי הרי הטרודוס.   
 
תאילנד הקדימה את וייטנאם וקמבודיה כיעד תיירותי אטרקטיבי בדרום-מזרח אסיה לאזרחי מדינות המערב. ממלכת תאילנד מיוצגת ברשימה במקום הרביעי ונציגתה היא אאו נאנג (Ao Nang). גם במקרה זה מדובר באתר שההיצע העיקרי שלו הוא חוף ים שמדי יום מעניק לנופשיו גם שקיעות מרהיבות. אפשריות הצלילה, האיים השכנים וצוקי אבן הסיד (ליימסטון) הם התוספת למנה העיקרית. 
 
 אאו נאנג ממוקמת בחלקו המזרחי של מפרץ ים אנדמן, בקו הרוחב של פוקט. אתר האינטרנט של אאו נאנג מגדיר את מקום הנופש כמתאים למשפחות, ככזה שהצעירים חובבי מסיבות הפול-מון ישתעממו בו. 
 
המקום מתגאה גם בעובדה שהפיתוח שלו הוא מדוד, כך שלצד הנוחיות המבוקשת על ידי התיירים, נשמר במקביל הממד האקולוגי. נודה על האמת: הצילומים של האתר משכנעים למדי, למרות שהוא מבטיח שעמום.

לחובבי הכל כלול

 
את החמישייה הפותחת סוגר יעד המוכר לרבים מימי הזוהר של נסיעות "הכל כלול" לטורקיה: בודרום, בקצה הדרום-המערבי של חצי האי אנטוליה, או אם תרצו של אסיה הקטנה. 
 
לטעמנו, לבודרום יש היצע עשיר מזה של אנטליה, שהייתה היעד העיקרי של היוצאים מישראל. לצד חופיה וחיי הלילה התוססים של בודרום, מציינים באתר טריפאדוויזר את היותה יעד מבוקש מצד אמנים ואנשי תרבות, ששהו ויצרו בה. על הריסותיה של עיר הלנית ישב בצלה של מצודה צלבנית כפר דייגים, שצמח בשלהי המאה שעברה לאחד מאתרי הנופש הפופולריים של טורקיה. העיר מפורסמת בזכות בנאי ספינות ה"גולט" שלה, ולכן טבעי שאטרקציה תיירותית מובהקת של בודרום היא סיורי ספינות למפרצי החוף וגם  לאיי יוון השכנים – קוס הוא הקרוב שבהם. 
 
הרחק מאזורנו, נאהא (Naha) שביפן היא היעד הממוקם במקום השישי ברשימת יעדי העתיד של טריפאדוויזר. "ביום אחד, מן המאה ה-13 עד המאה ה-21", כך מאפיינים עורכי האתר את נאהא. 


הקתדרלה במבצר של העיר קאזאן, רוסיה. צילום: רויטרס
 
העיר ממוקמת באוקינאווה,  אחד מאיי ריוקיו (Ryukyu), שהם הדרומיים באיי יפן. היא הייתה בירתה של ממלכת ריוקיו וטירת שורי ששימשה את מלכיה ושוחזרה היא האטרקציה התיירותית המרכזית של העיר. 
 
במקביל, התפתחו בעיר חיים מודרניים התואמים את צרכיו של התייר המערבי. האי אוקינאווה היה אחד מזירות הקרב הקשות במלחמת העולם השנייה, נפגעה קשה ומאז נבנתה מחדש. האי מארח גם בסיסים של צבא ארה"ב. בנאהא וסביבותיה אטרקציות נוספות הקשורות למלכי העבר: גנים מטופחים, אקווריום ענק, אתרי זיכרון לקרבות שבהם מצאו את מותם 200 אלף איש, וגם קניונים.
 
אורגדה שלחוף הים האדום במצרים הוצבה במקום השביעי. אתר הנופש הזה, שמציע למבקריו חובבי הצלילה ריף אלמוגים עשיר, הפך למוקד תיירותי לאחר כיבוש חצי האי סיני בידי ישראל ב-1967. לצד אפשרויות הצלילה במקום, האתר מפורסם גם בקרב חובבי הגלישה. 
 
אורגדה היא אתר נופש עם חופים אינסופיים. היא ידעה פיתוח נרחב - והיה לכך מחיר. חלק נכבד מרצועת החוף חולק בין בתי המלון מבלי שנותר חוף ציבורי, וגם העורף העירוני אינו מתוכנן כהלכה. עובדות אלה לא פגעו בביקוש, אולם בשנים האחרונות, בשל תהפוכות המשטר במצרים, סבלה אורגדה מירידה מסוימת במספרי התיירים. עתה, עם התייצבות השלטון, מקווים המצרים לזרם גואה של תיירים שישובו לאתר, המבוקש בידי תיירים אירופאים, בקיץ ובחורף. 
האוטובוס של קאזאן

העיר הרוסית קאזאן, התופסת את המקום השמיני בדירוג, מכונה "הבירה השלישית של רוסיה" (אחרי מוסקבה וסט. פטרסבורג). האטרקציה העיקרית של העיר שלגדות הוולגה וממוקמת כ-800 קילומטרים ממוסקבה היא "מקדש כל הדתות", שהוקם זה לא מכבר. 
 
קאזאן מצויה על גבול אסיה ואירופה. אוכלוסייתה מורכבת מטטארים מוסלמים ומרוסים נוצרים. אטרקציות ותיקות יותר כוללות את מצודת הקרמלין שהוקמה על ידי הטטארים, נהרסה בידי איבן האיום ואחר כך שוקמה בידי הרוסים. גורל דומה היה למגדל סויומביקה. 
 
עוד אתר הוא מסגד כול-שריף המרשים ששיקומו הושלם ב-2005. אות לכך שהעיר היא אתר תיירות אפשר לראות בכך שגם לקאזאן יש שרות של אוטובוס בן שתי קומות הנע בין האטרקציות. 
 
את הרשימה נסיים (כמעט) עם היעד היחיד מתוך עשרת הנבחרים הממוקם ביבשת אמריקה. העיר מנאוס בברזיל זכתה לייצג את היבשת החדשה. 
"אפשר לעשות את הבוקר בטיול ביער הגשם ולבלות בערב בהאזנה לאופרה", מצהירים עורכי טריפאדוויזר. בניין האופרה מזכיר את זה הפריזאי: מממני הקמתו, "ברוני הגומי", ביקשו לחקות את פלאי עיר האורות. 
 
מנאוס, בירת מדינת אמזונאס בצפון מזרחה של ברזיל, מציעה הרבה אטרקציות טבע לצד תרבות וחוויות קולינריות. האפשרויות לטייל בטבע כוללות היכרות עם יער הגשם במסע רגלי עם תרמיל על הגב או במסגרת שייט בנהר ריו נגרו, המתאחד בקרבתה עם נהר ריו סולימוס, כדי ליצור את האמזונאס. מפגש הנהרות שגוון מימיהם שונה יוצר מופע ייחודי לאורך קילומטרים אחדים. 
 
ולקינוח, נזכיר את אילת שבמקום העשירי. נציין כי הבחירה נעשתה לפני שהנפט פרץ מן הצינור של קצא"א ולא מבטן האדמה.