כשרמת הגולן זוכה למנת גשם הגונה, ובטח ובטח כשיורד שלג, המקום הכי טוב להיות בו הוא מרום גולן. הקיבוץ, אשר הוקם לאחר מלחמת ששת הימים, שוכן לרגלי הר בנטל, ובשל מיקומו הגבוה הוא מציע חוויה חורפית אמיתית. חברי הקיבוץ מתפרנסים בעיקר מחקלאות ומבקר, ובשנים האחרונות גם מתיירות ואירוח. בשטח הקיבוץ קיים כפר נופש המשתרע על פני 29 דונם, שמציע אירוח בבקתות עץ, מסעדת בוקרים ומגוון אטרקציות שטח המתאימות לכל המשפחה. בימים אלה שלאחר הסערה, שבילי הכפר מתכסים במעטה שלג צחור. אם הייתי צריכה לתאר את המראה בקצרה, הייתי מציעה לכם לדמיין כפר נופש אירופי.

האירוח בכפר מתאים למשפחות ולזוגות, אשר מחפשים חוויה שונה מזאת שמציעים בדרך כלל חדרי האירוח והצימרים השונים. ההבדל הוא בכך שכשנכנסים לכפר נופש, כמעט ואין שום סיבה לצאת ממנו. 
 
יש בו 32 חדרי סטודיו מעוצבים, 40 בקתות בגודל של כ-35 מ"ר הבנויות מעץ בשילוב אבן בזלת, וגם סוויטות חדשות עם אח מחממת. ומלבד הגודל, יש בו גם כמעט את כל האטרקציות שהמטיילים בצפון מחפשים - אגם אליו ניתן להגיע בהליכה קצרה, מסלול קצר (כ-40 דקות) המגיע עד להר בנטל, טיול ברכבי טומקאר ובג'יפים, רכיבה על סוסים, פינת חי וסדנאות אמנות. להשלמת חווית האירוח ניתן להזמין עיסוי בבקתה. על העיסויים אחראי שלומי שקד מ"מגע וקסם", חבר הקיבוץ ובוגר מכללת רידמן. עם שקד עובדות מטפלות נוספות בשיטה שוודית. מחיר לשעת עיסוי: 250 שקל. לפרטים נוספים: 052-4643393.

טיולי הטומקארים שבמרום גולן יוצאים במסלול קבוע ומודרך לעמק קוניטרה. המסלול מתחיל בשטח הקיבוץ, ממשיך במטעים ועובר דרך הנופים המדהימים של רמת הגולן, תוך כדי חציית עמק רחב ויפהפה. הטומקארים עוברים במסלול לא אתגרי מדי, אך כן דרך תעלות מים קטנות ומעברי טנקים.

שיא המסלול הוא הגעה למצודה סורית סמוך לגבול, שם בדרך כלל עוצרים לתה והסבר קצר על האזור. מכיוון שהמצודה נמצאת על שביל הנקרא על שם המרגל אלי כהן, מקבלים המבקרים גם הסבר על תולדות חייו ומגיעים לאנדרטה שהוקמה לזכרו. בימים אלה ניתן לשמוע את קול הפגזים שמגיע מעבר לגבול. זאת חוויה מעט סוריאליסטית, בעיקר בגלל הנוף השליו שמסביב. משך המסלול הוא כשעה ורבע, והוא מסתיים בחזרה בקיבוץ. מחיר טומקאר לזוג: 365 שקל. פרטים בטלפון 04-6960483.

 טיולי הטומקארים שבמרום גולן יוצאים במסלול קבוע ומודרך לעמק קוניטרה. צילום: מיטל שרעבי
 
חוויה נוספת, לא פחות כיפית, ניתן למצוא בחוות הסוסים של מרום גולן. על גבי הסוסים ניתן להגיע לאזורים שלא מגיעים אליהם בדרך כלל עם הטומקארים, ולטפס על ההרים המקיפים את הקיבוץ. הרכיבה מתאימה לרוכבים מתחילים ומקצועיים בכל הגילים, והיא עוברת במסלול עוצר נשימה. כל המסלול, לאחר שמתגברים על ההלם הראשוני והפחד מהרכיבה, אורך כשעה ורבע. הסוסים יוצאים בשיירה ומכירים את הדרך בעל פה, כך שלא צריך להפעיל כל מיומנות כדי להשתלט עליהם. מחיר: 182 שקל לאדם.

 מגרש גרוטאות
מעבר לפעילות האתגריות, יש בקיבוץ שתי סדנאות אמן וחנות-גלריה, בה ניתן למצוא יצירות של אמני הקיבוץ. בסדנת העץ של אריאל שמיר, למשל, אפשר לראות את האמן כשהוא מפסל בעץ בעזרת מסור שרשרת, מפסלות לגילוף עץ וטכניקות נוספות שפיתח בעצמו. שמיר עבר לקיבוץ לפני 11 שנה מאזור ירושלים, כשחיפש מקום בו יוכל לבנות בית ולהתפתח. בעבודתו הוא משתמש בעצים מקומיים מהגולן, במטרה למחזר שאריות שמצא בטבע. הוא יוצר פסלים גדולים וקטנים ופיסול סביבתי, כשהנושאים בדרך כלל קשורים למוזיקה, נשים ובעלי חיים. הסטודיו פתוח כל יום. ניתן לסייר במקום, לדבר עם האמן וכמובן לרכוש פסלים. פרטים נוספים: 054-7588752.
סמוך לגלריה של שמיר נמצאת סדנת הברזל של יופ דה גונג. יופ, אשר הגיע לקיבוץ מהולנד, מפסל מגרוטאות מתכת שמשאיר אחריו הצבא בשטח. דה גונג הגיע לקיבוץ בשנות ה-70, התאהב במקום, והחליט להתיישב ולבסס פה את חייו. בתחילת שנות ה-2000 התחיל לפסל, והיום הוא מוכר בכל העולם ואף זכה בפרסים על יצירותיו. מי שמגיע לסדנה שלו יכול לראות את העבודות הרבות שלו, ולעשות איתו סיור (בתשלום) ברחבי הקיבוץ דרך הפסלים המפוזרים לכל אורך הדרך. פרטים נוספים: 052-3236842.
 

צימרים במרום גולן עם נוף הררי. צילום: מיטל שרעב
י
 
אטרקציה נוספת שמושכת עשרות טיילים ותיירים במהלך השבוע היא מסעדת הבוקרים. המסעדה, שעברה בשנה האחרונה שיפוץ, שוכנת סמוך לאורוות הסוסים ובתחילת דרכה פעלה בתוך קרון רכבת ישן. על הניהול שלה מופקד חבר הקיבוץ אריק גולנדסקי, והיא מתמחה בבשרים טריים, סטייקים ודגים. מכיוון שהמסעדה כשרה, בשישי בערב היא פועלת במתכונת בופה עם תבשילי בשר וקדירות בחימום איטי על פלטות. 

להיות בעננים
סמוך למרום גולן ניצב הר בנטל, שגובהו 1,200 מטרים מעל גובה פני הים, מה שאומר שבימים אלה קר מאוד למעלה, וצריך להצטייד בהתאם. הגישה להר קלה ובמרכזו ניצב בונקר צה״לי ישן בו ניתן לסייר, ובית קפה מקסים בשם ״קופי ענן״, שפועל בכל ימות השבוע ומציע תפריט חלבי מול הנוף הפסטורלי. 
לא סתם זכה בית הקפה לשמו. בימים מסוימים נדמה שהעננים מקיפים את בית הקפה, ואז ניתן לדמיין ששותים קפה על העננים. ואם כבר עננים, אי אפשר שלא להתרשם מהתצפית הפנורמית על טורבינות הרוח, מעבר הגבול, קוניטרה, הכרמים של יקבי אמת הגולן, מטעי התפוחים, החרמון ועוד. 
מיקום: רמת הגולן
אופי הטיול: קליל, משלב פעילות אתגרית, מתאים לכל המשפחה.
אורך ומשך הטיול: בילוי יומי עם אפשרות לינה. 
עונה מומלצת: כל השנה.
מחירי לינה בכפר הנופש: החל מ-640 שקל לזוג לאמצע שבוע.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 65 לכיוון קריית שמונה, פונים ימינה לכביש 85 ולאחר מכן לכביש 91. משם ממשיכים בעקבות השילוט.