אם תשאלו כל חובב טיולים, הוא יגיד לכם שעכשיו זה בדיוק הזמן להגיע לערבה. לא חם מדי, לא קר מדי, וגם כשיש גשם בצפון ובמרכז, נדמה שבאזור הזה שום דבר לא נוגע. אבל יותר מכל, זו התקופה שבה השמיים של הערבה מתעוררים, ומפעילי טיסנים מכל רחבי הארץ מתקבצים לשם כך. ובאמת, הערבה היא מקום מושלם לספורט תעופתי. השקט המשכר, המרחבים הפתוחים ומזג האוויר הנוח מאפשרים לחובבי התעופה הקלה למצות את היכולות שלה.



כדי להמחיש את החיבור המושלם, ייערך בסוף השבוע הקרוב הפנינג טיסנים.



מחר, בשעות 9:00־16:00, מנחת עין יהב מזמין חובבי טיסה וסקרנים מכל הארץ לאירוע, שמהווה חלק מפסטיבל שנתי שהחל לפני 15 שנה, ביוזמת גלעד לבני ויוסי שואקה. השניים הבינו שהקהל הרחב מתעניין בתחביב שלהם, ומסתבר שהם צדקו, כי לפסטיבלים האחרונים הגיעו עשרות אלפי אנשים. במסגרת הפעילות יתקיים מפגן ראווה שבמרכזו הטסת טיסני סילון מדגם ספורט וסקייל, מסוקי ספורט וטיסני 3D במופע תרגילים לצלילי מוזיקה. את הטיסנים יתפעלו מטיסים מקצועיים. השנה מצטרפות לפסטיבל גם אטרקציות תעופה חדשות, כמו הפרחת כדורים פורחים וצניחה חופשית. כמו כן, יופעלו מתקנים מתנפחים לילדים, הפעלה יצירתית, מופע אופנוע אקסטרים, ואפילו דוכן מריחת לק.



פסטיבל התעופה הוא רק חלק מצמיחה כוללת של הערבה התיכונה. אם יצא לכם להגיע לאזור בחצי השנה האחרונה, קשה שלא לשים לב למקומות החדשים הרבים שנפתחו בו. כך שאם לפני שנה היינו צריכים לחפש בפינצטה אחר מסעדה פתוחה, כיום יש מגוון לבחור ממנו, שלא לדבר על מבשלת בירה חדשה וברים שפתוחים עד אמצע הלילה. את רוב הצמיחה אפשר למקד בסביבת היישובים צוקים־חצבה־עין יהב, והיא ללא כל ספק מבורכת ורצויה.



בירה מדברית



אחד מהמקומות החדשים שהצטרפו לחגיגה הקולינרית הוא מסעדת ״אורסולה״, שפתחה אוסי וינטר מהיישוב צוקים. וינטר, מפליטות אזור המרכז, הגיעה לערבה בשנת 2008 ופשוט התאהבה במקום. את המסעדה היא פתחה ללא כל רקע בקולינריה. התפריט של ״אורסולה״ מבוסס על המטבח הגרמני שעליו גדלה וינטר. תוכלו למצוא שם נקניקיות בקר, שפצלה, מאפים גרמניים, סלטים וגם שטרודל תפוחים מצוין. המסעדה פתוחה כל השבוע מלבד יום שלישי.



טלפון להזמנת מקום: 6444421־08.



סמוך למסעדה, ממש באותו מבנה, תמצאו את מבשלת ״בירה ערבה״, שנפתחה בשנה האחרונה על ידי אוהד והדס כץ, זוג צעיר מצוקים. מדובר בבירת בוטיק שנעשית בעבודת יד, ואותה משווקים השניים ברדיוס המקומי. במבשלה מכינים שלושה סוגי בירה: קצרה (על שם ערוץ בדרך הבשמים) כהה, קצרה ענבר וקצרה בלונד.




"בירה ערבה"



את הבירות אפשר לטעום במבשלה עצמה בימי שישי בצהריים, וגם במסעדת ״אורסולה״. אם אתם מטיילים עם ילדים, יש גם פינת יצירה, שבה הם יוכלו לבלות בזמן שאתם שותים. במהלך הפסטיבל תקים המבשלה בר בשטח, כך שחובבי התעופה לא יצטרכו לבלות את השבת בלי בירה קרה.



פרטים נוספים: 052-7202301.



החברים בערבה הבינו שכדי למשוך את הדור הצעיר, זה שעוד לא שבע מהפיתויים של הערים הגדולות, כדאי לפתוח בר לילי. את הכפפה הרימו נמרוד רביץ וניל עוזר, שני חברי חצבה, שהחליטו להקים מסעדה-בר במבנה ששימש כלול תרנגולות בלב לבו של אזור התעשייה ביישוב. רביץ, שהוא גם השף, עבד לפני כן במסעדת ״שילה״ בתל אביב, כך שאוכל טוב לא חסר. חוץ ממטעמים ומאלכוהול, יש המון שטחים פתוחים שבהם הילדים יכולים להתרוצץ, שולחנות ביליארד ופינג-פונג ובמת הופעות.



טלפון להזמנות: 08-6581119.



יש אי שם



גם מבחינת לינה אפשר לומר שהערבה התפתחה, וכעת היא יכולה לתת פייט לצימרים בצפון. בריכות פרטיות, ג׳קוזי וסאונה הפכו למילים לגיטימיות כשמחפשים חדר בערבה, ונראה שזאת רק ההתחלה. אחד הצימרים החדשים שיצא לי לגלות נמצא במתחם ״אי שם״ ביישוב צופר. המתחם כולל חמש בקתות עץ, וכל בקתה בגודל 40 מ״ר, והוא מתאים מאוד למשפחות. יש בריכה מרכזית, בור להכנת מדורה ופויקה, טרמפולינה ונדנדות. המתחם כולו נמצא בתוך מטע תמרים, כך שיש תחושה קסומה של לינה בלב הטבע.




מתחם "אי שם"



מחיר: 700 שקל ללינה לזוג, ותוספת 100 שקל לכל ילד. פרטים נוספים: 052-4260860.



מושב צוקים הוא חממה לחולמים, וככזה לא פלא שהחלום של אורן תגל להקים בית שבו הוא יוכל לבשל לחברים שלו, התגשם מעבר לציפיות שהיו לו. החלום השאפתני של תגל התפתח, וכיום הוא הבעלים הגאה של ״ארץ ערבה״ - בית אירוח ומסעדה במתחם התיירות הדרומי של צוקים. כל סוויטת אירוח כוללת בריכה פרטית מחוממת וג׳קוזי. והמסעדה שבמתחם, שנפתחה בחודש נובמבר האחרון, מציעה ארוחות בראנץ׳ יומיות וארוחות ערב בסופי שבוע, בהזמנה מראש. ארוחות הערב מוגשות בקונספט של תפריט טעימות בשלושה מסלולים: גריל בשרים, מטבח ישראלי ערבי, או דגים ופירות ים. ארוחות הבראנץ׳, שמוצעות בכל ימות השבוע, כוללות שלוש מנות חמות ומנות קרות, ויש אפשרות גם לארוחת בוקר קלאסית.




"ארץ ערבה"



מחיר לארוחת בראנץ׳: 105 שקל לסועד. ארוחת ערב: 180 שקל לסועד. מומלץ להזמין מראש: 052-6060954.


חוויה מוטורית



אחד הדברים היותר אתגריים שניתן לעשות בערבה הוא טיול טומקארים בשטח. התוואי ההררי, האבנים והצמחים המדבריים הפזורים לאורך הדרך מאפשרים לנהג מחיר: 350 שקל לטיול מודרך של שעה בטומקאר לזוג.



לשחרר את העכבות ולהתחבר לטבע. אחד מהמקומות שבהם ניתן למכור טומקטארים הוא ״חוויה מוטורית בערבה של ינון לוריא״ בעין יהב. לוריא מאפשר השכרה על בסיס שעה או ליום, וגם מוציא טיולים מודרכים באזור. היציאה היא מההאנגר שלו בעין יהב, והטיול כולל הדרכה כללית על האזור ועצירה לקפה ועוגיות בשטח. הטיול אורך שעה עד שעה ורבע, והמסלול עובר בנחל נקרות, בסכר נקרות ובנחל נמייה. יש גם טיול מודרך ארוך יותר, שנמשך כשעתיים עד שעתיים וחצי, ועובר בסכר נקרות, נחל נמייה, ציר המעיינות, נחל נקרות, נחל צבירה וגב ספיר.




סיור בטומקאר בערבה



פרטים בטלפון: 3223626־052.
מיקום: הערבה התיכונה.
אופי הטיול: יומי, עם אפשרות של לינה.
מתי: 14 במרץ בשעות 9:00־16:00.
מחיר כרטיס: 25 שקל. כניסה חינם עד גיל 5.
פרטים נוספים: 007־225־800־1, www.goarava.co.il.

צילומים: מיטל שרעבי