את אזור בקעת באר שבע לא פוקדים מטיילים רבים, ולא כיוון מדובר בחבל ארץ לא מומלץ, אלא בעיקר היות והוא לא מספיק מוכר ולא זוכה לתקציבי פרסום גדולים. כך שאיכשהו מתחת לאף שלנו, ובמרחק נסיעה לא גדול מאוד מהמרכז, מחכה לנו נקודת מפגש המשלבת נוף מדברי מצד אחד, וירוק פורח מצד שני.



אחד המקומות הבולטים באזור זה הוא יער יתיר, הפרוש על למעלה מ-30 אלף דונם עם מיליוני עצים. זהו היער הנטוע הגדול ביותר במדינת ישראל והוא נמצא על כביש 316, כביש ישן שבנתה קק״ל על מנת להקל על המטיילים את ההגעה אליו. הכביש צפוי לעבור שיפוץ בקרוב, אך גם כעת הנסיעה עליו נוחה יחסית, כשבדרך אפילו חוצים את נחל חברון אשר מתנקז לנחל לכיש. 

עם הכביש המתעקל יורדים לכיוון נחל יתיר המגיע מההרים. כעת אפשר לחצות אותו בלי בעיה, אך כשיש שטפונות אי אפשר לעבור פה בכלל. בדרך (משמאל) אפשר לראות גם את הכניסה ליער מיתר, יער מקסים בפני עצמו, עם אקליפטוסים וצמחיה מדברית.

על הדרך אפשר גם ליהנות מהתוואי של נחל בכרה, המתגלה מצד ימין של הדרך, כשבהמשך יש את שביל החלמוניות המבשרות על הגשם. נפלא לטייל על שביל החלמוניות בתקופת חודש אוקטובר, אז הכל פורח. מלבד השביל (סימון שבילים שחור), יש עוד מספר מסלולים שעוברים ביער, כשהדרך הראשית מסומנת בצבע ירוק והיא מסתיימת ליד ישוב הר עמשא. 

יין של פעם


גת יין עתיקה. צילום: מיטל שרעבי
 
על הדרך הראשית יש מספר נקודות עניין, כשהראשונה בהן היא מצודת היערנים (בית היערנים) הנמצאת מצד שמאל של הכביש. המבנה של המצודה נבנה בשנות ה-60, זמן הקמת היער. זהו מקום נהדר לעשות בו תצפית. בימים של ראות טובה ניתן לזהות מגג המצודה (גובה 650 מעל פני הים) את קו החוף של אשקלון.

אם תסתכלו מלמעלה, תוכלו גם לראות את הקרחות שיש ביער יתיר. הקרחות האלו נעשו במכוון על ידי המקימים, אשר תכננו שבמקומות אלו ישתמשו לחקלאות. אם תגדילו לעשות ותסתכלו מלמעלה גם על סוגי העצים, תוכלו לראות שבכל היער פרושים כרמים קטנים, השייכים ליקב יתיר. הפריחה והיער המוריק הם ללא כל ספק שינוי מהותי בנוף המדברי, שהשפיע מאוד על האזור ואפילו גרם לכך שבעלי חיים, כמו ארנבות, חוגלות, צבאים, קרקלים, שועלים וזאבים, שלא היו פה קודם, הגיעו והתיישבו במקום. 
ביער יתיר עובר שביל ישראל, ובמקביל לשביל הראשי עברה בעבר דרך רומית עתיקה. ליתיר יש השפעה גדולה מבחינה אקולוגית, וכיום ממוקמת בו תחנת מחקר חשובה שמודדת את השפעות האקלים. הסיבה היא מיקומו על גבול מדברי, שמובילה לכ שהוא קולט כמויות גבוהות של CO2.
 

יער יתיר בתחילת האביב. צילום: מיטל שרעבי
 
נקודת הציון השנייה היא חורבת ענים - עיר עתיקה שמופיעה בספר שופטים. העיר תת קרקעית, כך שלמעשה בסיור אנחנו הולכים על גגותיה. בחורבה תמצאו בורות מים, מערות נסתרות ומבנה של בית כנסת עתיק מהמאה הרביעית. יודעים שזה בית כנסת בשל העובדה שהמבנה פונה לכיוון ירושלים. הפתחים פונים למזרח, גם כדי לבדל את בית הכנסת מהכנסיות של הנוצרים. המבנים והממצאים בחורבה מעידים על כך שנעשה כאן יין בכמות גדולה, והסיפור של בית הכנסת מספר למעשה את סיפור תעשיית היין של כל האזור. באיזשהו שלב בהיסטוריה הפך המקום למסגד, ואז גם הגיע הסוף לעשיית היין. היין חזר לאזור עם הקמתו של יער יתיר והקמת יקב יתיר. בחורבת ענים נמצאו גם שרידים של גת עתיקה בה הפיקו יין תירוש. 
מקדש הספורט
לאחר העיר העתיקה כדאי מאוד להמשיך ולטפס עם הדרך אל מאגר המים (סימון שבילים כחול). זהו מאגר תפעולי, שכיום המפלס שלו לא גבוה במיוחד. בפסגה המשקיפה על המאגר יש שולחנות, וכיף מאוד לעצור שם לפיקניק, להתרווח מתחת לצל העצים ולהתפעל מהנוף. 
אם נשאר לכם עוד קצת כוח, תוכלו להמשיך עם השביל ולרדת עד לשמורת טבע הר עמשא. השמורה מרכזת אליה מגוון רחב של סוגי צמחיה - מצד אחד צמחיה ים תיכונית נפוצה, ומצד שני צמחיה מדברית. חובבי פרחים יוכלו לבלות כאן שעות, במיוחד בתקופה הזאת בה עדיין יש מדי פעם גשם, והפריחה ממלאת את האזור. מלבד פרחים וצמחים ייחודיים למקום, מראש ההר תוכלו לעשות תצפית נוספת, הפעם אל מצודת תל ערד, בקעת ערד וכמובן מדבר יהודה. 
אם אתם מטיילים באמצע השבוע, כדאי מאוד לשלב סיור ביקב. הסיורים נעשים בתיאום מראש, בימים ראשון עד חמישי, והם משלבים טעימות מסוגי היינות השונים. פרטים בטלפון: 052-8308196.
איפה אוכלים? האיזור לא שופע מסעדות, כך שאם לא באתם מצוידים בארוחת צהריים, תוכלו למלא מצברים בערד. בכניסה לעיר נמצאת מסעדת מוזה המיתולוגית. המסעדה, שממוקמת בתחנת דלק אלון (כביש 31), מתפקדת גם כבר לילי המקבץ טיפוסים צבעוניים. המסעדה פתוחה משעות הבוקר ויש בה ארוחות בוקר קלאסיות, תפריט צהריים וערב. יש פסטות, סלטים, בשר, כריכים והמון סוגי בירה. אבל אם תשאלו רבים מהמבקרים במקום, הם לא מגיעים לשם רק בגלל האוכל, אלא בגלל האווירה והמראה הייחודי – מקדש מכוסה צעיפים ודגלים של קבוצות ספורט מרחבי העולם. 
מיקום: בקעת באר שבע.
עונה מומלצת: כל השנה.
אופי הטיול: טיול המשלב נסיעה ברכב והליכה קלה ברגל.
משך הטיול: 2-4 שעות.
איך מגיעים: נוסעים על כביש 31 (עוברים את חורה) וממנו פונים שמאלה לכביש 316. הכביש מוביל אל החניון של יער יתיר.