ישראלים רבים בוחרים לבלות את חופשת יום העצמאות בחיק הטבע, בפיקניק או בטיול משפחתי. לא סתם זכה יום העצמאות לשם "חג המנגלים", אבל חוץ מלאכול ולהתרווח מתחת לעצים בפארק הסמוך לביתכם, כדאי לנצל את הזמן החופשי כדי להכיר עוד קצת את הארץ היפה שלנו. לקראת חגיגות ה-67 למדינה, קבלו כמה המלצות לבילוי משפחתי הכולל שכשוך, פיקניק וכמובן קצת מורשת.

זמן שכשוך
באזור בית אורן שבכרמל אפשר למצוא מקומות מקסימים לטיול. חלק מהמסלולים ארוכים וחלקם קצרים. לעיתים נדמה שבכל פינה בה תבחרו לעצור את הרכב, תוכלו למצוא מסלול כזה או אחר שיוביל אתכם אל הנפלאות המסתתרות מאחורי הצמחייה הסבוכה. בימים חמים, בהם רוצים ליהנות מהטבע אך לא רוצים להתחייב על טיול ארוך, מומלץ לעצור באחד מהחניונים המוסדרים ולבדוק את השטח.

אחד מהפופולריים שבהם הוא חניון האגם, שממנו ניתן לצאת לטיולים באורכים שונים. החניון, בו מטיילים רבים עוצרים לפיקניק, יכול להוביל אתכם לעין אלון, פינת חמד יפהפייה בה יש בריכת שכשוך לא עמוקה, שהמים מוזרמים אליה באמצעות צינורות ממספר נביעות. אל הבריכה אפשר להגיע בקלות, בהליכה קצרה של עד חצי שעה באמצעות סימון שבילים אדום, שבהמשך מתחלף לירוק. הדרך לבריכה מוצלת בחלקה והיא עוברת דרך חורש טבעי.

החניון פתוח למטיילים, הכניסה מכביש 721.
 הרחק מהדוחק
בתקופות החגים, בהם כל עם ישראל מטייל, קשה למצוא פינות נחבאות, בהן ניתן לעשות פיקניק אינטימי מבלי להיאלץ להילחם על כל מטר מרובע של דשא. כשכבר מוצאים שטח כזה, בדרך כלל רוצים לשמור על אותה פיסת דשא בסוד, כדי שיהיה כיף לחזור אליה. אחד מהמקומות האלו הוא מאגר גלעד - מאגר מים פסטורלי שנמצא בין קיבוץ דליה לקיבוץ גלעד. מדובר בבריכת חורף המוקפת בצמחייה ובפריחת האביב, ומתחבאת בין ההרים. אל הבריכה אפשר להגיע בדרך כלל  עד חודש יולי, אז היא נוטה להתייבש. 
 

הרחק מהדוחק, בריכת גלעד. צילום: מיטל שרעבי

 
איך מגיעים:  לפני קיבוץ גלעד תבחינו בפניה ימינה לדרך עפר. נוסעים על דרך העפר כ-400 מטר ופונים שוב ימינה לדרך עפר נוספת, שמובילה למאגר מי קולחין. תעברו מצדו של שער הברזל, תחלפו על פני המאגר הראשון והריחני, ותמשיכו עד לבריכה השנייה. 
בעקבות המעפילים
מי שרוצה להכיר חלק מסיפורי הגבורה של המתיישבים בדרכם לארץ המובטחת, יוכל לבקר במחנה המעפילים שנמצא מצפון לעתלית. המחנה, שבעבר שימש כמתקן כליאה למעפילים שנלכדו על ידי הבריטים, הוא כיום מרכז ללימודי מורשת המעפילים. 
 
באתר ניתן לראות שחזור של מחנה המעצר, כולל מגדלי השמירה, גדר התיל והצריפים השונים ששימשו את העצורים. כדי להמחיש את האירועים, ניתן לצפות בסרט המתאר את הפריצה הגדולה של אנשי הפלמ"ח אל המחנה באוקטובר 1945. בנוסף, במקום מתקיים סיור חוויתי המדמה את שייט המעפילים בדרכם לחופי ישראל.
סיורים ניתן לעשות בתיאום מראש. פרטים בטלפון: 04-9841980.
זוכרים את החטיבה
בגן לאומי נבי סמואל תערוך רשות הטבע והגנים סיורים מודרכים, שבמרכזם סיפור הגבורה של לוחמי חטיבת הראל, שיצאו באפריל 1948 לפעולה מבצעית במטרה לכבוש את נבי סמואל, הנמצא במורדות הר שמואל. הלוחמים שהסתתרו תחת מעטה סמיך וכבד של ערפל במהלך הלילה, נחשפו כשהתפוגג בשעות הבוקר. הם הותקפו על ידי הכוחות הערבים ולחמו בהם, אך לא שרדו.
 
במהלך הסיור תוכלו להכיר את סיפורי הגבורה המרגשים, תוך כדי שיטוט בגן הלאומי, באתר העתיקות שבתוכו ובקבר שמואל הנביא. 
איך מגיעים: נוסעים על כביש 443 . בצומת גבעת זאב פונים דרומה ונוסעים עד השילוט המפנה שמאלה אל קבר שמואל הנביא. הסיור ללא עלות. הוא יתקיים ביום העצמאות בשלושה סבבים. 
פרטים בטלפון: 3639*. 
להשקיף על הגליל
למבצר יחיעם, הנמצא בתוך קיבוץ יחיעם, יש היסטוריה עשירה, בה שזורים סיפורי גבורה במאבק על עצמאות המדינה. המבצר נבנה באמצע המאה ה-18 על ידי השייח דאהר אל-עומר. הוא  נמצא בשטח גן לאומי ומוקף בצמחיה ובשטחים פתוחים. המבצר נהרס על ידי הסולטן הממלוכי בייברס, ובתקופת מלחמת העצמאות שימשו שרידיו כמקום מסתור למתיישבים היהודים. 
 

השרידים שימשו את המתיישיבים היהודים ב-48, מבצר יחיעם. צילום: מיטל שרעבי
כיום ניתן לסייר ברחבי הגן ובשטח המבצר, להתרשם מעמדות ההגנה מתקופת המלחמה, וכן לעלות לראש המבצר ולהשקיף על הנוף הפתוח של הגליל. בשטחי הגן יש גם הרבה פינות מוצלות בהן ניתן להתרווח.
הכניסה בתשלום. פרטים בטלפון: 04-9856004.
המורשת של הזקן
רבים נוהגים לפקוד את צריף בן גוריון בשדה בוקר במהלך יום העצמאות, וזאת בהחלט הזדמנות טובה לראות איך התנהלו המנהיגים של פעם. אם אתם רוצים להתחבר לסיפורו של ראש הממשלה הראשון מבלי להדרים, תוכלו לקפוץ לביקור בבית בן גוריון בתל אביב. 
 
ביום העצמאות יציין בית בן-גוריון 40 שנות פעילות. הבית, שנמצא בשדרה הנושאת את שמו של ראש הממשלה והיה גם מקום משכנו, נשאר נאמן למקור. כעת מוצגת בו תערוכת כרזות הומוריסטית בהשראת המורשת שהותיר אחריו בן גוריון. התערוכה תוצג ברחבי הבית ולאורך שדרות בן גוריון. בנוסף, במסגרת החגיגות ייפתח הבית לסיורים מודרכים מדי שעה עגולה, יוקמו פינות משחק ויצירה לכל המשפחה, ותתקיים הרקדה המונית עם מוזיקה עברית בחצר הבית.
שדרות בן גוריון 17, תל אביב. הכניסה ללא תשלום. פתוח בין השעות: 10:00-17:00.