חופשת בתי הספר החלה אתמול ומותר להניח שרבים, כמונו, כבר ערוכים ומוכנים לחופשה עם הילדים, בארץ או בחו״ל. אולם יש אחרים הממשיכים להתלבט, ולאלה ננסה לסייע כאן.

הם לא לבד. אייל קשדן, מנכ״ל ״השטיח המעופף״, אומר כי בימים אלה לחץ ההזמנות גובר. כמדי שנה, חלק מהציבור הישראלי לא יצא לחופשה אלא לאחר תשעה באב - שחל השנה ב־26 ביולי - וחלק נוסף מתכנן חופשתו לחודש אוגוסט, כאשר הקייטנות יסתיימו וגם גני הילדים הפרטיים יסגרו את שעריהם. המשמעות היא שהמחירים לחופשה ביולי הם נמוכים יותר. גם האירופים יוצאים לחופשות הקיץ שלהם באוגוסט, כך שגם שם המחירים בבתי המלון גבוהים יותר בחלקה השני של חופשת הקיץ הישראלית.

זה יכול להציל לכם את הטיול: מה אסור לשכוח להכין לפני הנופש בחו"ל
השנה, כבשנה שעברה, חבילות הנופש לאיי יוון הן להיט, אם כי באחרונה - כנראה בשל הרצון לקבל חבילה עשירה במחיר נוח יחסית ולאו דווקא בגלל פגישת המנכ״לים של משרדי החוץ -נרשמו הזמנות לאתרי הנופש בטורקיה. גם נסיעות משפחתיות ממושכות יותר לארצות הברית ולתאילנד שומרות על מעמדן כבשנה שעברה. משפחות המבקשות לגוון את חופשות הקיץ שלהן יכולות לארגן לעצמן חופשת טיול, אם בעזרת סוכן נסיעות ואם באופן עצמאי באמצעות המרשתת. המנוסים פחות יצטרפו לטיול משפחות מאורגן שמציעות סיטונאיות התיירות לשורה ארוכה של יעדים.

שני קצוות היבשת
שני יעדים חדשים זכו הקיץ לפופולריות באגף הטיולים המאורגנים למשפחות: גיאורגיה ופורטוגל. טיול בן שבעה ימים בגיאורגיה מחייב החלפתם של בתי מלון כמעט מדי לילה, וזאת כדי להספיק לבקר בחלק נכבד מאתרי התיירות של המדינה היפה ומשופעת הנופים שבקווקז. הללו כוללים את הבירה טביליסי, את עיר הבירה העתיקה מצ׳חטה, ביקור בגורי, עיר הולדתו של סטלין, ואת העיר קוטאיסי, שבה יש רובע יהודי. הנופים כוללים את הר קזבגי ואת פארק בורגו׳מי, אחד הפארקים הגדולים והמרהיבים באירופה. גיאורגיה משופעת במקווי מים לסוגיהם, וזהו יתרון ליוצאים עם הילדים בקיץ. לצד הטיולים הסטנדרטיים, חברות התיירות המתמחות מציעות גם טיולי ג׳יפים בחבלי הקווקז.

משופעת במקווי מים, גיאורגיה. צילום: רויטרס
 
הטיולים לפורטוגל מתאפשרים בקיץ בזכות הטיסות העונתיות הישירות לליסבון ולפורטו. פורטוגל אינה יקרה יחסית, ולמרות הטיסה הארוכה מדובר ביעד אטרקטיבי. אמרתם פורטוגל, אמרתם חופים, טבע וערים מעניינות, וגם כאן הטיול כולל מעבר בין בתי מלון. לטעמי, גולת הכותרת של המדינה היושבת בקצה המערבי של אירופה היא בירתה ליסבון, שמן הנמל שלה הפליג וסקו דה גמה במסעו להודו סביב כף התקווה הטובה. עובדת היותה בירת האימפריה הפורטוגזית, ששלטה בעבר בחוף המזרחי של דרום אמריקה (ברזיל), בדרומה של אפריקה (אנגולה ומוזמביק) ובמזרח אסיה (מקאו וגואה), הפכה אותה לעיר רב גונית, אקזוטית ומרתקת. במקביל, היא עיר אירופית־קתולית, על המשמעויות הארכיטקטוניות והתרבותיות, וכרומא היא בנויה על שבע גבעות. שבעה קילומטרים מהעיר, בבלם, נמצא מנזר שהוא אתר חובה לתיירים. המנזר נחנך ב־1502, בעידן התגליות הגיאוגרפיות, והוא נותן ביטוי לעושרה של פורטוגל בעת ההיא. הוא נבנה לציון ההפלגה של וסקו דה גמה במקום שבו נישאו תפילות להצלחת מסעו, ושם מצוי גם קברו.
לא הרחק מליסבון מצויה עיירת הנופש אשטוריל, שאירחה מרוצי פורמולה 1. היא ועיירת הדייגים קשקייש, אתר קאבו די רוקה שהוא הנקודה המערבית ביותר באירופה, העיירה אובידוש שמוקפת חומה מהמאה ה־17 והעיר פטימה, הנחשבת כמקום הקדוש ביותר בפורטוגל, עשויות למלא עוד יום. שתי ערים חשובות נוספות בפורטוגל הן קואימברה ופורטו, עיר הנמל היפה בצפונה של המדינה שזוכה לפרסום בזכות יין הפורט. בין ליסבון לפורטו ממוקמת העיר האוניברסיטאית קואימברה, בירתה ההיסטורית של פורטוגל, המתפארת בספרייה שבקמפוס שלה ומבטיחה גם היא סיור מרתק.
הדרך מליסבון לקואימברה חולפת דרך אחדים מן האתרים המרתקים של פורטוגל: מנזר אלקובסה, העייר נזארה למרגלות מצוק לחוף האוקיינוס, מנזר בטאליה המפורסם בזכות יופיו והמצודה הצלבנית קונבנטו דו כרישטו, שהייתה מעוזם של אבירי המסדר הטמפלרי. בדרך מקואימברה לפורטו עוברים בבלמונטה, שהיא עיירתם של צאצאי האנוסים. הטיולים המאורגנים לפורטוגל מדלגים על חופי הזהב שבדרומה והמטיילים מן המזרח התיכון המעדיפים בקיץ את הצבע הירוק יכולים לבלות שייט הרפתקני בנהר הדואורו.
לא לפחד מקלישאות
טיולי משפחות מאורגנים ליעדים ותיקים יותר באירופה יהיו פופולריים תמיד בזכות שפע החוויות שהם מזמנים לילדים ולנוער, לצד מתן אפשרות להורים/סבים וסבתות ליהנות מן היבשת הוותיקה ומילדיהם/נכדיהם. סקירה של יעדי הנסיעות של מארגני הטיולים מעלה רשימות דומות: צפון איטליה, סביבות פריז, היער השחור, הולנד ואנגליה. כאשר מדובר בחופשות משפחתיות עצמאיות נזכיר את כפרי הנופש - המוכרים שבהם הם ה״סנטר פארקס״ בהולנד ובצרפת - שנעשו מבוקשים בשנים האחרונות. אתרי הנופש הללו, המתפרשים על פני שטח נרחב, ממוקמים באזורים ירוקים בין כפרים ועיירות. הרעיון של מקימיהם הוא לתת למשפחה עם ילדים אפשרות להתגורר בווילה שיש בה הכל - היא מצוידת בכל הנחוץ לארגונו של מטבח וכך, בעזרת הסופרמרקט המקומי אפשר לנהל חופשה משפחתית חסכונית - וגם ליהנות ממגוון של פעילויות ספורט, מים ואתגר באתר עצמו. שהות בכפר כזה מעניקה גם הזדמנות לסייר בסביבתו, הקרובה וגם הרחוקה יותר. אך מעל לכל, מתאפיינים כפרי הנופש הללו בחיבור אל הטבע, כזה המתאים לכל המשפחה.
טיול בהשתתפותם של ילדים ובני נוער המאורגן באופן עצמאי יכלול מן הסתם פארק שעשועים אחד לפחות. אודה שאין לי ניסיון רב עם פארקי שעשועים באירופה. עד שהללו נעשו פופולריים בתי בגרה, והנכדים עדיין צעירים. ראשון לכולם הוא דיסנילנד פריז (יורודיסני), ועליו שמעתי כמובן. נסיעה לפריז כדי לתת לצעירים (וגם למבוגרים) אפשרות לחגוג בפארק מבטיחה את הטוב שבכל העולמות. מצד אחד מדובר בפארק המצליח ביותר באירופה, עם יותר מ־11 מיליון מבקרים בשנה, ומצד אחר, עיר האורות קורצת מעבר לפריפריק.

הטוב שבכל העולמות, יורודיסני פריז. צילום: רויטרס
 
אז מה עושים עם הילדים בעיר עצמה? בפריז יש מגוון אפשרויות לבילוי בדברים שהילדים אוהבים. ההמלצה שלנו היא להתחיל בשיט על הסיין. מסלולי השיט מבטיחים תצפית על רבים מאתריה הנודעים של העיר. תצפית מסוג אחר תהיה ממרום מגדל אייפל. בגני טילרי הנושקים לכיכר הקונקורד מסתובב גלגל ענק וגם מפסגתו רואים את העיר ממעל. מכיכר הקונקורד אפשר לטייל בשדרות אליזה עד לשער הניצחון ולעלות גם שם (במעלית) לגג התצפית. אין איש, מבוגר או צעיר, שלא התרשם מהשדרה הרחבה. ואם אתם כבר בפריז איך אפשר שלא לקחת את הילדים לארמון ורסאי ולגניו.
פריז היא גם המקום לעשות לצעירים היכרות עם עולם המוזיאונים על ידי בחירה של אחד משורה של היכלות המציגים את מיטב יצירות תבל. גם לונדון מציעה מבחר עשיר של מוזיאונים, עם מגוון של נושאים, החל מאמנות, עבור בהיסטוריה קרובה ורחוקה, מדע וטבע וכלה במוזיאון מדאם טוסו המקורי. ואיזה ילד יוותר על צפייה במצעד שומרי המלכה ובארמון בקינגהאם. הרשימה תכלול גם שייט על התמז, סיבוב על גלגל הענק, לונדון־איי, וביקור באקווריום הסמוך אליו. גן החיות בריג׳נט פארק מהווה גם הוא אופציה. טירת וינדזור המלכותית ראויה לביקור שבעקבותיו יהיה קל יותר להבין את סדרות הטלוויזיה מבית היוצר של BBC ושאר חברות ההפקה האנגליות. ואם מחפשים פארק שעשועים, הבחירה יכולה להיות בין פארק לגולנד הסמוך לוינזדור, המציע דגמים של אתרים ובניינים מוכרים ומפורסמים הבנויים אבני לגו לצד מתקני הרפתקאות לבין פארק צ׳סינגסטון, שנמצא כ־20 קילומטרים מדרום־מערב לעיר עם 100 מתקנים הממתינים לבעלי אדרנלין גבוה.
פארק שעשועים פופולרי נוסף באירופה הוא פארק אירופה, הממוקם על גבול היער השחור שבדרום מערב גרמניה. בקצה האחר של היער הזה נמצא פארק המים של טיטיזה, לשפת האגם הגדול הזה. היער השחור משופע בהיצע של מוזיאונים קטנים ואחד מהם הוא מוזיאון השעונים בפורטואנגן. אולם מעל לכל אלה, היער השחור הוא הטבע והרפתקאות בטבע וגם בתחום זה יש מגוון של היצע. ויש יתרון נוסף למשפחות המטיילות באופן עצמאי ביער השחור - בתוך פחות משעה הן יכולות לדלג לצרפת (שטרסבורג) או לשוויץ (בזל ומפלי הריין).


פארק אירופה, גרמניה