שיירת ג'יפים עומדת רטובה, רגעים לאחר חצייה מוצלחת של נחל זורם. ג'יפ הטויוטה השכור ביצע את מלאכתו נאמנה, מרחוק עולים ענני אבק שמותיר אחריו הסופר־ג'יפ של צוות החילוץ האיסלנדי המקומי, שנע לכיוון השיירה.



"שלום, ברוכים הבאים", מקדמת את פני המטיילים נהגת הג'יפ, לחיצת ידה הנחושה מעידה עליה כי היא שריד חי ובועט לאימפריה הוויקינגית שגילתה את האי הקסום הזה במאה התשיעית לספירה. אגב, ייתכן שהיא עצמה נצר למתיישב הראשון על האי הוויקינגי, שעונה לשם הארוך איגנולפור ארנרסון. ככה זה באי שמונה קצת יותר מ־300 אלף תושבים; כולם קשורים לכולם באופן כלשהו ורובם אף מתגוררים בעיר אחת, עיר הבירה, רייקיאוויק.



יעד מסקרן באי זה - שגודלו פי חמישה מישראל ומרבית תושביו מחוץ לבירה הם כבשים וסוסים - הוא הר הגעש לאקי. בשמונה ביוני 1783 התעוררו תושבי האי לבוקר של אימה עם התפרצותו של סדק געשי באורך 12 קילומטר. ההתפרצות נמשכה שמונה חודשים וגבתה את חייהם של כרבע מהתושבים ויותר ממחצית חיות המשק באי. הסדק האדיר ושדות הטוף רחבי הידיים מספרים את סיפור ההתפרצות הקטלנית ההיא. גם היום איסלנד היא אחד האזורים הפעילים ביותר בעולם מבחינה וולקנית. הרי געש ממשיכים להתפרץ שם בממוצע אחת לשנתיים - האחרון שבהם התפרץ במהלך חצי שנה רצופה ונרגע רק לפני כחודשיים. ולמרות זאת, האיסלנדים נשארים נאמנים לאדמתם הבוגדנית ואוהבים אותה אהבה עזה.



מקום לשים את הראש: מלון לאקי - מלון משפחתי הנמצא בחווה חקלאית מקומית. יש אפשרות לארוחת בופה איסלנדית על שלל דגיה, כבשים וירקות מהחווה. מחיר: 230 יורו ללילה לאדם, כולל ארוחת בוקר.



אתגר רוח הקרח


שפע אטרקציות אתגריות ממתינות למטיילים באיסלנד - והן אינן זולות כלל. ובכל זאת, מדובר בדובדבן שבטיול במקום. סקאפטאפטל היא שמורה שמציעה מגוון גדול של מסלולי הליכה יפים ותצפית לעבר הקרחון הגדול ביותר במדינה, ולמעשה באירופה כולה: הואטניוקוטל. בקיעי הקרח האדירים, שנמצאים במורדותיו של אחד מ־30 השקעים הקרחוניים של הואטניוקוטל, יכולים לרמז על גודלו - יותר מ-8,000 קילומטר מרובע. כדי להעצים את החוויה המרשימה בפני עצמה, ניתן לצאת לרכיבה בת שעה וחצי על אופנוע במרחבי הקרח של הקרחון, בעלות של 130 יורו לאדם. מצוידים בחליפות סער אדומות, כפפות, נעליים מתאימות וקסדות, תוכלו לצאת ולרכוב לאיטכם על הקרח. אל תתפלאו אם היחיד בחבורה שדוהר בקלילות הוא המדריך האיסלנדי: האיסלנדים אוהבים להשוויץ בקרחונים ובהרי הגעש שלהם. הנוף שיתגלה בפניכם לאחר רכיבה בת שעה ברוח הקפואה יבהיר לכם מדוע: קשה שלא להתפעם אל מול האוקיינוס האטלנטי ומדבר קרח אינסופי, שנמשך עד לקצה האופק.



הרפתקה מומלצת נוספת היא שיט לצד קרחונים. יוקולסרלון, לגונה של האוקיינוס האטלנטי הנושקת לקרחון וממיסה גושי קרח בני אלפי שנים, מהווה מקום מצוין לעשות זאת. רכב אמפיבי יסיע אתכם בין גושי קרח שניתקו ממקומם, רגע לפני שהם מגיעים לקצה האוקיינוס. טיול קצר על החוף יחשוף גם את גושי הקרח שנפלטו אליו ובתהליך ההמסה הם מתעצבים מחדש כפסלי קרח מרהיבים, שבולטים ביופיים על רקע החוף השחור של חלוקי הבזלת. כאן, ניתן לצפות גם בכלבי ים מסוג פוקת המפרץ, שמחפשים את מזונם בלגונה, או לחלוף על פני מושבת קינון של שחפית הקוטב, מין של עוף ימי יפה וקטן הידוע כשיאן הנדידה העולמי. מחיר שיט בזודיאק גדולה הינו 30 יורו. יש אפשרות לשוט בזודיאק קטנה, המגיעה קרוב יותר לקרחונים, בעלות של 60 יורו.



קור יולי־אוגוסט

לצד שלל פעילויות קפואות, אפשר להפשיר קצת במעיין חם - בכל זאת, למי שמגיע מהמזרח התיכון קצת מוזר ללבוש בחודש יולי מעיל גשם, פליז וכפפות. מציאת מעיין חם היא לא משימה קשה, באי עם פעילות גיאותרמית כה נרחבת - מה שהופך את הטבילה בנביעות החמות לספורט הלאומי.



באגם מיואטן (בעברית: אגם היבחושים), למשל, אפשר להתפנק בטבילה באזור מרשים מבחינת הפעילות הוולקנית: פומרולות, אגמים בלועות געשיים, נביעות בוץ וגופרית מבעבעות, עמודי בזלת, מכתשים קדומים וכמובן הסדק הגדול שמספר את סיפורה הגיאולוגי של איסלנד, המקום היחיד בעולם שבו עולה הרכס המרכז אטלנטי מעל פני הים וחוצה יבשה. אפשר לקנח גם בתצפית ציפורים באגם בשעה קסומה של אחר הצהריים. מינים רבים של ברווזים ועופות מים אחרים בוחרים לקנן או לבקר בחודשי הקיץ באגם, ששופע בכל טוב של חומר אורגני מזין.



פעילות נוספת שתותיר עליכם רושם אדיר היא נסיעה קצרה למפלי הדטיפוס האדירים, שמפילים את מי נהר היוקולסה במפל שרוחבו עולה על 100 מטרים - המפלים העוצמתיים ביותר באירופה. עם קצת מזל וקצת שמש אפשר לראות קשת יפה, שנוצרת במימי הרסס של המפל, המטפסים מעלה מעלה.



משם ניתן להמשיך לעבר הוסוויק, עיירת דיג קטנה וציורית, יש האומרים היפה באיסלנד. אחרי לגימת קערת מרק מהביל בנמל תצאו בסירה לשיט קצר במפרץ סקיאלפנדי בניסיון לצפות בלוויתנים, בליווי מדריכים מקומיים וקשוחים, שיתורו אחר החיות העצומות במבט של ציידים ויקינגיים. מחיר שיט לוויתנים הינו 50 יורו לאדם. גם אם תזכו רק להצצה בחלק קטן מגופו של לוויתן, סנפיר או קצה זנב, המילים ייעתקו מפיכם נוכח בעל החיים שמשקלו 30 טון. המחשה נוספת לגודלו העצום תוכלו לקבל במוזיאון הלוויתנים בנמל של הוסוויק, שמציג שלדים מושלמים ממינים שונים.



מקום לשים את הראש: בשל כמות קטנה של מלונות והמוני תיירים המגיעים לראות את התופעות הוולקניות המיוחדות באזור - המלונות באגם מיווט יקרים; מלון LAXA החדש הינו מלון ספא יוקרתי. הוא בנוי בסגנון אולטרה מודרני, מצופה כולו בזכוכית ירוקה כצבע האגם שלמרגלותיו. מחיר: 250 יורו ללילה בחדר.