באזור חוטם הכרמל יש לא מעט אטרקציות ומקומות שכדאי לבקר בהם. למשל המושבה הוותיקה זכרון יעקב. זכרון היא הרבה יותר ממדרחוב שנתקע בשנות ה־90, אף על פי שזה הדבר הראשון שבדרך כלל זוכרים בה. הפוטנציאל במקום רב ולו רק בשל המקום הנפלא - לא רחוק ממרכז הארץ וקצת לפני חיפה.



כמה פוטנציאל יש בזכרון? נראה שהרבה, כי לאחרונה נפתחו בה הרבה מאוד דברים טובים, שהחשוב שבהם הוא מלון היוקרה אלמא, המשלב בית מלון ומרכז אמנות בינלאומי.



את המבנה היפהפה המשקיף אל חוף הים ואל השדות סיימו לבנות השנה, לאחר שמונה שנות תכנון, הקמה ושימור. המבנה, שהוא בעצמו יצירת אמנות ארכיטקטונית, יושב על בית הבראה ישן של "מבטחים". את המבנה הראשוני בנה האדריכל יעקב רכטר בתחילת שנות ה־70, והוא נראה מן הצד כמו מפוחית אבן.




צילום: איתי סיקולסקי


היזמית והבעלים של המלון־גלריה היא לילי אלשטיין, שרוב חייה עסקה בקידום אמנות. השם שנבחר למקום, אלמא, הוא ראשי התיבות אלשטיין, מוזיקה ואמנות. ואת האהבה לאמנות מרגישים ישר כשנכנסים לשטח המלון, היושב על 113 דונם. כבר בכניסה ניצב פסל ענק ועוצר נשימה של אדם, שלא לדבר על הציורים המציצים מכל כיוון.



במלון 95 חדרים, סוויטות, מסעדת שף, ספא ושתי בריכות - אחת חיצונית ואחת פנימית - אולם הופעות ואולם קונצרטים ענק ושלוש גלריות. הדגש הוא על יוקרה, כך שמי שרוצה מלון עם "אגדודו" בבריכה - זה לא המקום. אפשר ליהנות מתצפית מדהימה על הנוף, מארוחה טובה במסעדת המלון, המבוססת על מזון מחומרי גלם מקומיים ומהופעות מוזיקה של מגוון אמנים.




צילום: איתי סיקולסקי

מלון אלמא: יאיר 1, זכרון יעקב. מחיר: החל מ־1,350 שקל ללילה.


פיזיקה למטיילים
ואם אתם בדרך מהמרכז לאזור הכרמל, יש תחנה בדרך שאתם חייבים לעצור בה - מוזיאון הטכנודע בחדרה. כן, חדרה. בעיר שבדרך כלל לא מושכת תיירות נמצא אחד המוזיאונים הטובים שיצא לי לבקר בהם לאחרונה.



זהו מרכז מדעי חווייתי לכל המשפחה, הפועל כבר 30 שנה במתכונות משתנות. מאחורי המרכז עומדת עמותה שמטרתה לתת לילדים מעוטי יכולת הזדמנות להכיר וללמוד מדעים, כך שכל ההכנסות מוקדשות לקהילה.



בפארק ובמוזיאון הפועלים במתחם יש אפשרות ללמוד את השפעות הפיזיקה והמדע על חיינו. המקום, במתכונתו הנוכחית, פועל כבר שנתיים ומוצגות בו כמה תערוכות אינטראקטיביות, ובפארק יש שני מתחמים הקשורים בקול ובצליל.




מוזיאון הטכנודע


במהלך הקיץ בימי שני ורביעי בשעות 18:00־22:00 מתקיימת במקום פעילות "לילה מטורף בפארק" - ילדים מוזמנים לערוך ניסויים בעמדות שהוכשרו לכך.


בשטח הטכנודע יש שני אתרים נוספים: פלנטריום (בכרטיס נפרד) המדמה את כיפת השמיים עם סיורים מודרכים, ובלילה יש במקום תצפית במצפה הכוכבים; ומרכז חץ המיועד לבני 3־7. הוא פועל בימים ראשון עד חמישי משעה 11:00. מלמדים במקום את הקטנים על התפתחות הטכנולוגיה באמצעות כל מיני המצאות ששינו את חיינו. המדריך בדרך כלל מתחפש לאחד הממציאים הגדולים בהיסטוריה (למשל תומאס אדיסון). לומדים על החשמל והנורה, על הדפוס, הסתכלות במיקרוסקופ וקולנוע.


מחיר: 48 שקל לפארק ולמוזיאון. לפלנטריום: 25 שקל. למרכז חץ: 35 שקל לילד (הורים בחינם).


קצת מים
מטיילים בחוץ בחום הזה? האופציה הטובה ביותר עבורכם היא לבלות ליד מאגרי מים. באזור שלנו יש שני מקומות מומלצים מאוד. הראשון הוא פארק אלונה־מי קדם. בפארק, הנמצא סמוך לבנימינה (אחרי מושב אביאל), יש נקבת מים מקסימה חצובה באבן. אפשר ללכת בה בתוך המים, ואורך המסלול כ־300 מ'. נוסף על כך, יש סרטון הדרכה המסביר על המקום.



את הנקבה, שהשתמרה מצוין, חצבו הרומאים לפני כאלפיים שנה כדי להעביר מים לקיסריה. היא מתמלאת במים הזורמים ממעיינות. גובה המים: מתחיל בקרסוליים ובחלקים מסוימים מגיע עד 70 ס״מ. כדי לסייר בנקבה יש להביא פנסים, נעליים ובגדים להליכה במים. הסיור במקום מודרך והוא אורך 50 דקות, כולל הסרט. כל חצי שעה יוצא סיור, במהלך כל השבוע.


מחיר כניסה: 24 שקל למבוגר, 18 שקל לילד מגיל 5.


עוד מים
נקודת המים השנייה שלנו היא ברמת הנדיב. במקום, המוכר בעיקר בשל הגנים הנפלאים והצמחייה שבו, יש נקבה עתיקה ולצדה אתר ארכיאולוגי. אל הנקבה אפשר להגיע מתוך הגנים בשביל מוסדר או בדרך קיצור, מאחורי בית ספר אורט בנימינה. השביל נמצא בחניון בית הספר (מימין למבנה), ובהליכה קצרה של כמה דקות אפשר להגיע לשתי בריכות הנקבה. בדרך אפשר ליהנות מחלקים מוצלים ומעצי פרי שבשיא פריחתם כעת כמו תאנה, גפנים, חרובים וסברסים.



בבריכות הנקבה אפשר לשכשך ולחצות את מסלול המים. ליד הנקבה יש שרידים של בית מרחץ מהתקופה הרומית ואזורים מוצלים שבהם אפשר לעשות פיקניק.



אתגר לסיום
מי שמעוניין בפעילות אתגרית יכול למצוא אותה לא רחוק, ב"חוויית הרוכבים" בבית אורן. האתר, שבבעלות דורה ואילן פלג, מספק חוויות נופש מסוגים שונים: רכיבה על סוסים, טומקארים, אומגה, קליעה למטרה בפיינטבול או חץ וקשת. אפשר גם ללון באחד מ־19 האוהלים או הקרוואנים בעסקת הכל כלול: שלוש ארוחות, כל הפעילויות וכניסה לבריכה ב־1,490־1,600 שקל לזוג עם שני ילדים.



אם אתם באים רק לביקור קצר, רכיבת סוסים של שעה עולה 100 שקל לאדם. טומקאר לארבעה אנשים עולה 360 שקל לסיור מודרך של עד שעה.




חווית הרוכבים


איפה אוכלים?
בזכרון יש לא מעט מסעדות תיירים, חלקן טובות וחלקן ממש לא. אם אתם רוצים מסעדה שלא תאכזב, עצרו ב"אדמה" - מסעדה כפרית ביתית עם אוכל איכותי ותפריט המבוסס על חומרי גלם מקומיים.



המסעדה פעילה כל השבוע. היא לא כשרה ובתפריט שלה תמצאו הרבה בשר. מלבד ארוחות טובות גם מוציאים במקום סיורים בזכרון, ובכל חמישי בערב יש הופעות אקוסטיות.


"אדמה", מעלה הראשונים 8, זכרון יעקב. מ־12:00 בצהריים עד הלקוח האחרון.


מקום: רכס הכרמל


אופי הטיול: לכל המשפחה. משלב מים והליכה קלה


דרגת קושי: קלה


משך זמן: טיול יום עם אפשרות ללינה בשטח או בבית מלון


איך מגיעים: מהמרכז נוסעים בכביש החוף. יוצאים ימינה במחלף זכרון. אחרי צומת פורדיס פונים שוב ימינה 



צילומים: מיטל שרעבי